Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: (Mangel på) automatisk dag og nattmodus på 17"-skjermen

Startet av christian1986, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:24

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Cobos på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:19
Petersv: Visstnok er parkeringssensorer dratt inn i tech pakka sammen med de andre nye sensorene, og totalt er visst den nye techpakka blitt billigere enn tech+ parkering var før?

Med andre ord er Tech pakka blitt mye mer påkrevd og gir bedre verdi enn før. I Europa pga EuroNCAP ville det ikke overrasket meg om de la tech pakka inn i grunnprisen og så la på prisen fordi EuroNCAP krever det for å få uttelling for autostop f.eks.

Cobos

Ok, men vet du/dere hva påslaget er? Jeg har ikke lagret prisene fra US-siden fra i går.

Ser også ut som park-sensorer og radar ACC etc. er standard uten tech, så da antar de vel at man kjøper tech og henter inn kosten der (er vel den mest solgte pakken fra før.)

trygvelo

Sitat fra: ellholt på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:32
En liten tanke .
Synes kanskje  Tesla burde vektlegge den stadig økende DU problematikken, hva som skal gjøres for å løse denne. Ihvertfall informere oss som har og sannsynligvis kommer til å få problemer, om når en løsning på problemet vil   foreligge.
Nye modeller, utvidede utstyrspakker osv osv er vel og bra, og utrolig spennende. Men det som bekymrer og opptar meg og sikkert flere, er ikke hvor fort bilen går 0-100, men om en kan fortsette å reise på langtur uten å være redd for DU havari både her til lands eller en eller annen plass nedover kontinentet.

Hmmm, dette var litt off topic  :P

Litt off-topic ja, men min tanke er at dette sannsynligvis blir løst med 60D og 85D da disse har fordelt kraften som tidligere gikk til en DU på 2 DU'er. Derav mye mindre belastning.

For eksisterende biler bør de komme med oppgraderte DU'er så fort som mulig eller at de oppdateres fortløpende på service hvis de har klart å lokalisere en problemdel.

bb

Siden P85D fortsatt har samme batteri som P/S85 vil nok de ekstreme ytelsene til P85D kun være tilgjengelig ved SOC >80 %. Og maksfart på 250 km/t vil spise opp rekkevidde som bare rakkern. Allerede ved 200 km/t forsvant kilometrene styggfort. De skrytetallene er ganske imponerende, men dessverre vil ingen utnytte dem til det daglige. Dette vil nok medføre at mange kan få seg billige Model S P/S85 som til daglig kjøring fungerer mer enn godt nok.

Jeg for min del kommer til å kjøre min P85 til den når 1 mill km.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Olemann

#33
Interessant å se at ALLE Model S som er lagt ut på FINN siste natt, hele 5 stykker, er P85. Ingen std. Model S i går, 8/10 er det bra spredning på typene.

Kan nok gi håp for de som er i bruktmarkedet dette.  Tesla var tidlig ute, er kjappe med utvikling og derfor er det kontinuerlig nye ting på gang, som gir en fin prisutvikling på det som selges brukt, for de som skal kjøpe.

Tipper at de som har fullspec'et P85 rammes hardest ved salg, fordi det er denne gruppen som "alltid" vil ha det nyeste og beste, og som har pengene til å henge med på alt nytt, og dermed dumpes mange av disse bilene i markedet når noe nytt kommer. 

Så her er det nok muligheter for de som jakter en brukt P85 :-)

Mvh Ole

christian1986

Tror du er inne på noe. Spørsmålet er jo hvor bunnen vil bli...

Foleson

Må si at en S85D frister for min del... Frister IKKE å vente på en, men da blir spørsmålet om jeg tør å bestille en ny nå, og selge den gamle kort tid før ny ankommer. Spørs om ikke prisen på den gamle faller bratt opp mot ankomst av 4wd biler.

På den annen side... jeg er jo godt fornøyd med den bilen jeg har og har en aldri så liten X reservert.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

RuneW

Sitat fra: bb på fredag 10. oktober 2014, klokken 10:13
De skrytetallene er ganske imponerende, men dessverre vil ingen utnytte dem til det daglige.

Hvis vi skal være helt ærlige så kan vel det samme sies om akselerasjonen til P85 i forhold til S85?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

orjan

Jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut min P85 med en S85D. Har vel funnet ut at jeg ikke bruker ytelsen nok til å rettferdigjøre P'en, samtidig som jeg bor slik til at AWD hadde vært veldig kjekt. 15% ekstra rekkevidde er også kjekt men vil ikke ha så mye praktisk betydning (annet enn sparte drivstoffpenger) slik jeg bruker bilen.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

krister461

Beklager om dette er nevnt før, men har grunnprisen for S85 blitt endret i USA i natt? Den inkluderer jo nå hardware for autopilot-systemet...

Mippen

Jeg er så i tvil nå hva jeg skal gjøre. Hadde bestemt meg for en p85, men nå ser s85d aktuell ut også. Kanskje dumt å bestille en p85 nå. Ser ut som de tre vanlige modellene uten 4wd fortsatt kommer til å bli solgt så kanskje bruktbilprisene ikke faller så dramatisk?
Fremtiden er elektrisk.

Olatho

15% ekstra rekkevidde burde bety nokså nøyaktig 450 km typical ved 100%. (Basert på at 90% i dag er ca 350 tkm).   Det hadde i teorien gitt akkurat nok til t/r hytta uten å lade, i dag må jeg ta en liten ladestopp i Gol enten på vei opp eller ned...

I andre situasjoner hadde det betydd at man kunne ladet litt lavere daglig SOC (70% SOC i stedet for 80% gir samme daglige rekkevidde) og hatt litt mer å gå på mellom hver superlader på langturer, som hadde gitt litt kortere ladestopp hver gang.  Alt i alt en ganske hyggelig fordel.

Det betyr jo også at motoren er "15% mer effektiv", som vil gi ytterligere utslag dersom det kommer nye, opppraderte batteripakker etter hvert. Kommer de f.eks. med en 100kWh-pakke (som er en ganske moderat oppgradering av batteripakka) betyr det at du med en S85 muligens kan få ca 450 tkm, mens med en S85D vil kunne få hele 530 tkm fra 100% SOC.  Da har du i utgangspunktet ganske grei margin for å klare Oslo - Bergen på en lading.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:02
Jeg er så i tvil nå hva jeg skal gjøre. Hadde bestemt meg for en p85, men nå ser s85d aktuell ut også. Kanskje dumt å bestille en p85 nå. Ser ut som de tre vanlige modellene uten 4wd fortsatt kommer til å bli solgt så kanskje bruktbilprisene ikke faller så dramatisk?
Å slutte å selge rwd fordi 4wd introduseres ville ikke være fornuftig. Selv i Norge er bare 30% av markedet 4wd, så det er svært mange som ikke har behov for eller ønsker seg 4wd (behov og begjær er to forskjellige ting).

Grunnprisen på Model S er allerede høy, så å legge på enda mer utstyr som ikke kan velges bort vil gjøre bilen utilgjengelig for flere. Ikke at Tesla sliter med etterspørselen, men så var det dette med å få folk over på elbil da :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RonnyØ

Men de jeg syns mest synd på, er de som har hva som helst av andre merker.. Hvis "vanlig" Model S vil få et pristap, så vil de konkurrere med billigere biler, og da ble det plutselig fryktelig mye flere biler som vil falle i pris. Kanskje.. ?
Husqvarna Automower 320

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:06
Sitat fra: Mippen på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:02
Jeg er så i tvil nå hva jeg skal gjøre. Hadde bestemt meg for en p85, men nå ser s85d aktuell ut også. Kanskje dumt å bestille en p85 nå. Ser ut som de tre vanlige modellene uten 4wd fortsatt kommer til å bli solgt så kanskje bruktbilprisene ikke faller så dramatisk?
Å slutte å selge rwd fordi 4wd introduseres ville ikke være fornuftig. Selv i Norge er bare 30% av markedet 4wd, så det er svært mange som ikke har behov for eller ønsker seg 4wd (behov og begjær er to forskjellige ting).


På Model X har Tesla faktisk bestemt å droppe RWD. Siden TMS AWD bruker mindre energi hadde jeg ikke blitt overrasket om Tesla etter hvert går over til kun AWD-biler.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cra

Sitat fra: RonnyØ på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:11
Men de jeg syns mest synd på, er de som har hva som helst av andre merker.. Hvis "vanlig" Model S vil få et pristap, så vil de konkurrere med billigere biler, og da ble det plutselig fryktelig mye flere biler som vil falle i pris. Kanskje.. ?

Synd for dem (oss).

Note to self: Få ut fingeren og selg den hersens folkevogna!!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA