Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: (Mangel på) automatisk dag og nattmodus på 17"-skjermen

Startet av sigurdi, mandag 20. oktober 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

TMS85

Sitat fra: cra på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:47
Jeg tviler på at etterpørselen etter autopilot ettermontering kommer til å bli så veldig stor. Tøft å vise fram og leke litt med, men aldri i verden om jeg lar bilen ta over kjøringa. Regner med den er avhengig av ganske mye vi ikke har alle steder, som skikkelig merkede veier og lesbare skilt for fartsgrenser. Tror det er et stort forbedringspotensiale i dette systemet, men det er selvsagt flott at Tesla nå er med på å få snøballen til å rulle. :)

Tiden vil vise selvsagt, men jeg tror du tar feil. Jeg hadde brukt dette mye. Jeg savner f.eks. ACC som jeg hadde på forrige bil, det brukte jeg mye på langtur, fungerte veldig bra. Det er jo bare en liten del av det nye systemet. Et viktig poeng er jo at bilen blir vesentlig sikrere i trafikken med dette.

tonl

Ikke alle autopilot systemet vil være tilgjengelig med det første. Alt ligger i roadmap til Tesla..

TMS85


Trustno1

#33
Syntes det er utrolig spennende dette med autopilot.
Det jeg lurer mest på er hvordan reglene rundt dette blir. Må man ha den samme oppmerksomheten på veien som tidligere, eller vil dette muliggjøre "lovlig uoppmerksomhet".

Regner vel i grunn med at denne tidlige versjonen av selvkjørende bil vil ha samme krav til oppmerksomhet i trafikkbildet som tidligere.

Men ett (foreløpig) uønsket resultat av dette kan kanskje være at mange førere vil ha mindre terskel på å skrive sms, surfe etc mens man kjører.

I praksis så tror jeg risikoen av å være uoppmerksom med ett slikt system på motorveien vil være minimal, antageligvis mindre enn med en mennesklig fører uten hjelpesystemer.

Selv pendler jeg 8-10 timer i uka, og hver av turene er på 2timer. Ser med glede frem til den dagen der jeg kan benytte denne tiden til noe mer fornuftig/underholdene som feks jobbing,surfing, film etc.


Philippo10

Hvordan fungerer AP i rundkjøringer?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

B_Tesla

Har det ikke vært noe nevnt om på/av-ramper til motorvei. Tror det er der starten er. Og der er det ikke rundkjøring.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Trustno1

Jeg tror nok også dette systemet er i første omgang ment for motorvei/landevei. Sånn jeg ser det så er det også her man får mest utbytte av det (mer avslappende med lange kjøreetapper)

Men det er ett poeng med hvordan denne håndterer rundkjøringer, for det blir jo (desverre) fler og fler rundkjøringer langs landeveier også.


Hyperstress

Sitat fra: Thorbjorn på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:42
Spørsmålet er om det er lov i Norge å la bilen kjøre uten fører ?

Klart det blir lov. Det må ikke være tvil om at bilen må ha fører som har akkurat samme ansvar som idag. Dette blir bare hjelpesystemer for føreren, akkurat som for fly.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trustno1

Sitat fra: Hyperstress på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:26
Sitat fra: Thorbjorn på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:42
Spørsmålet er om det er lov i Norge å la bilen kjøre uten fører ?

Klart det blir lov. Det må ikke være tvil om at bilen må ha fører som har akkurat samme ansvar som idag. Dette blir bare hjelpesystemer for føreren, akkurat som for fly.

Lov blir det nok når systemene er gode nok. Spørsmålet nå er vel hvorvidt man får lov til å spise mat med begge hender eller sjekke mail mens man kjører. Med andre ord, hva blir regnet som "forsvarlig" i tilfellet med autopiloten.
I ett fly med autopilot så regner jeg med dette er uproblematisk, hvorvidt det blir lov på veien i første omgang er jeg vel noe mer tvilende til.

mariowing

Sitat fra: cra på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:47
Regner med den er avhengig av ganske mye vi ikke har alle steder, som skikkelig merkede veier og lesbare skilt for fartsgrenser. Tror det er et stort forbedringspotensiale i dette systemet, men det er selvsagt flott at Tesla nå er med på å få snøballen til å rulle. :)

Har kjørt en Passat med alle disse systemene (sensorene) som Tesla nå har på plass. På motorveier uten snø fungerer det helt strålende, inkludert selvkjørende bil. Passaten holder seg innenfor sitt kjørefelt (svinger når veien svinger) men pga uklar lovgivning så må man holde i rattet. Gjør man ikke det så slås systemet av med en fæl pipelyd. Tesla sier at man ikke trenger å holde i rattet. I tillegg skal jo Tesla selv bytte felt kun ved å bruke blinklys hendelen, det gjør ikke Passaten av samme grunn som dette at man må holde i rattet.

Fartsgrense skiltene leses uten problemer i 9 av 10 tilfeller, også utenfor motorvei, de veiarbeid fartsgrensene med gul bakgrunn fungerer også. Automatisk nødbrems har slått til to ganger for mitt tilfelle, begge gangene når jeg "traff" en kø bakfra ved Fillipstad. Jeg nødbremset omtrent samtidig med at bilen varslet, har ikke prøvd å la være å bremse for å se om den faktisk klarer å stoppe ;-)

Passaten kan også lukeparkere selv, trenger 60 cm lengre luke enn selve bilen. Det er nervepirrende første gang man prøver det!

Jeg tror nok disse systemene er LANGT bedre enn en del ser ut til å tro her på elbilforum, hvis man er interessert i denne typen teknologi så har den vært tilgjengelig i 5+ år på en lang rekke biler. Det betyr at det er lite nytt Tesla nå tilføyer i første omgang, det er slik at de nå leverer teknologi på samme nivå som de fleste andre bilprodusenter, særlig for biler i såpass høy prisklasse.

Klarer de å levere software som selv parkerer bilen i garasjen uten at føreren sitter inne i så er jo det tidenes party triks, og ikke noe jeg har hørt andre produsenter har pr i dag :-D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sigurdi

Audi har og vist selvparkerebde  bil i garasje før sim demo.

Dette blir IKKE mulig å ettrrmontere, nyt rattstamme, nytt bremsesystem, ny front med radar, ny side paneler med ultralyd sensorer, ny frontrute....

Rundkjøringer - glem det ikke pr i dag og må nok se et stykke frem.
Dette er highway/freway altså motorvei kjøring med 3-4-5 felt i hver kjøre retning.
By trafikk osv så må du overta selv, kø in til Oslo vil det nok fungere men ble ikke sakt noe om.
Synest den var litt brå i nedbremsing når den kjørte mot stillestående bil.
Men fartreduksjon/økning ved skilting var bedre en cruise kontrollen i dag.

Og fungerer ja, men som det ble forklart du må ikke holde i rattet, men er ikke lov å ikke følge med på veien.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

F_P

Tror nok heller ikke autopilot blir mulig å ettermontere. Det vil si, alt går jo, men da må jeg si som jeg av og til gjør til mine kunder med Audi som ønsker seg alt mulig rart - Selg bilen og kjøp ny, det er billigere :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sigurdi

#42
Ble faktisk mer imonert over dette en akselerasjonen, dette er noe jeg kommer til å få nytte av og bruke.
Men smale vestlandsveier uten skilkelinje mellom kjørebanene - glem det pr idag.
Største fordelen, de som får dette, vil få glede sv oppdateringer og forbedringer i mange år fremover. Vil faktisk eie en bil spm teoretisk kan blir helt selvkjørende en gang i fremtiden.
Ja den bruker gos, kart, info fra andre biler, kø rapportering osv til å gjøre valg og anbefalinger hvor du skal eller bilen skal kjøre.
Teoretisk kan den ettet hvert kjøre mer en ut av garasjen selv.
Mange amerikanske eiere har store eiendommer, bilen vil kjøre ut av garasjen og opp til huset selv for å hente deg.
Hva med kjøpesenteret, du står klar med posene ved utgangsdøra og bilen kommer og plukker deg opp?
Det er party triks det. He he he

Eller parkering på trange plasser, heldt mellom ande likesinnende bilet.
Går ut, så kjører bilen og parkerer selv, ingen dører trenger å åpnes.
Model X trange garasjer - problem solved.
Ingen dører trenger åpnes når den har parkert selv.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Pompel

En funksjon som hadde vært veldig kjekk er å kunne få den til å kjøre en halvmeter frem eller tilbake alt etter hvilken vei det er plass, fra mobilappen. Da trenger jeg ikke å gå ut for å flytte bilen i lunsjen :) (maks parkeringstid 5 timer)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

tonl

Sitat fra: F_P på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:01
Tror nok heller ikke autopilot blir mulig å ettermontere. Det vil si, alt går jo, men da må jeg si som jeg av og til gjør til mine kunder med Audi som ønsker seg alt mulig rart - Selg bilen og kjøp ny, det er billigere :)

Elektrisk innfellbare speil koster ca 15.000 kr i ettermontering. Tanken på ettermontering av Autopilot hardware må nok legges til siden. Bedre å selge og kjøpe ny...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA