Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: (Mangel på) automatisk dag og nattmodus på 17"-skjermen

Startet av sigurdi, mandag 20. oktober 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Spørsmålet er om det er lov i Norge å la bilen kjøre uten fører ?

ELTesla

Og ikke minst når er dette systemet operativt i Norge.

Asarin

Sitat fra: Madboy på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:43
Og ikke minst når er dette systemet operativt i Norge.

Mener de sa utrulling av software i løpet av 2-3 måneder, men usikker på det er USA først osv..
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Epleskreller

Sitat fra: Madboy på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:43
Og ikke minst når er dette systemet operativt i Norge.

Godt poeng, det tar nok et par Tesla-uker før skiltgjenkjenning etc blir klart her..

Sitat fra: Thorbjorn på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:42
Spørsmålet er om det er lov i Norge å la bilen kjøre uten fører ?

På privat eiendom går det vel greit?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Sjøhyene

Sitat fra: Thorbjorn på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:42
Spørsmålet er om det er lov i Norge å la bilen kjøre uten fører ?

Tror jeg ikke blir noe problem. Dette er jo en utvikling som allerede har pågått i mange år, norge er nok nødt til å følge resten av verden også her.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sigurdi

Software skulle komme før nyttår, og ja det fungerer nå, bilene på test kjøring hadde software aktivert.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

Sikkerhets utstyret blir standard på alle EU modeller, det betyr ACC, skilt varsling osv, men Autopilot krever Teck pakken som går opp i pris men ink parkerings sensorer.
Så lavere total pris.

Jeg var sammen med tidligere ansatt hos tesla, så vi ble til det stengte tid fikk pratet med litt flere og mer info.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Norx

Nytten er der vel først når en kan bestille opphenting etter en fuktigkveld på bygdahuset? :)

Hvor mye veimerking trenger bilen? må veien være perfekte for å brukes, eller motorveiklasse? noen har funnet på at fartshumper er fint å plassere på hovedveier også. ->Hytteveien er noenlunde smal til tider hvor den man møter eller selv må vente for å komme frem.
Dersom automatikken er flinkere en meg å kjøre på snø (skal ikke mye til) så er det jo absolutt spennende, men da er det lite veimerking. Kun snøspor :)

Harlex

Er det skrevet i stein at disse nye funksjonalitetene ikke kan ettermonteres på eksisterende biler?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Philippo10

Autopilot er satt som standard på Teslas biler på US siden. Så regner med at det samme er satt til resten av verden.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Olatho

Sitat fra: Harlex på fredag 10. oktober 2014, klokken 10:30
Er det skrevet i stein at disse nye funksjonalitetene ikke kan ettermonteres på eksisterende biler?

De har sagt flere ganger at det ikke går, men alt er jo selvsagt mulig.
Spørsmålet er bare pris.  Om mange nok etterspør det vil det selvsagt være et incentiv for dem å tilby det til en eller annen pris.  Det er heller ikke umulig å se for seg at noe vil kunne være ettermonterbart, men ikke alt.

Man må jo bytte rattstamme for å få de nye bryterne. Så må de kable om, bytte frontrute og speil for å få inn kamera, montere radar osv, så det er ganske mye som skal gjøres for å få det montert.

Pompel

Er nok billigere å bare selge og kjøpe ny. Etter hva jeg har sett så koster det jo noen kroner å få ettermontert innfellbare speil også og det er nok bare en småjobb i forhold.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

TMS85

Sitat fra: Olatho på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:08
Sitat fra: Harlex på fredag 10. oktober 2014, klokken 10:30
Er det skrevet i stein at disse nye funksjonalitetene ikke kan ettermonteres på eksisterende biler?

De har sagt flere ganger at det ikke går, men alt er jo selvsagt mulig.
Spørsmålet er bare pris.  Om mange nok etterspør det vil det selvsagt være et incentiv for dem å tilby det til en eller annen pris.  Det er heller ikke umulig å se for seg at noe vil kunne være ettermonterbart, men ikke alt.

Man må jo bytte rattstamme for å få de nye bryterne. Så må de kable om, bytte frontrute og speil for å få inn kamera, montere radar osv, så det er ganske mye som skal gjøres for å få det montert.

Jeg forventer at Tesla kommer til å få et ganske massivt pådrag fra eksisterende kunder som ønsker dette ettermontert. Håper at de kommer med en pakkepris på en ettermontering her. Dual Drive bryr jeg meg ikke noe om, men enkelte av disse funksjonene her mener jeg er en mangel på bilen i dag og jeg merker jeg blir litt muggen hvis dette ikke blir mulig.

AttackOfTheMac

Sitat fra: TMS85 på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:33
Jeg forventer at Tesla kommer til å få et ganske massivt pådrag fra eksisterende kunder som ønsker dette ettermontert.

Jeg tenker at de har nok å gjøre som det er og at de derfor ikke kommer til å gjøre det.

cra

Jeg tviler på at etterpørselen etter autopilot ettermontering kommer til å bli så veldig stor. Tøft å vise fram og leke litt med, men aldri i verden om jeg lar bilen ta over kjøringa. Regner med den er avhengig av ganske mye vi ikke har alle steder, som skikkelig merkede veier og lesbare skilt for fartsgrenser. Tror det er et stort forbedringspotensiale i dette systemet, men det er selvsagt flott at Tesla nå er med på å få snøballen til å rulle. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA