Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe prøvekjørt

Startet av sigurdi, mandag 20. oktober 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

Diravi

Jeg er ganske sikker på at det skal være 55 og ikke 65 mph. De har hatt det litt travelt på nett. 65 mph er 110 km/t. Konstant 88 km/t har vært den norske oversettelsen før.

Men er det ingen andre som ser at effekt på S60 og S85 er satt likt nå?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Epleskreller

Sitat fra: Diravi på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:54
Jeg er ganske sikker på at det skal være 55 og ikke 65 mph. De har hatt det litt travelt på nett. 65 mph er 110 km/t. Konstant 88 km/t har vært den norske oversettelsen før.

Men er det ingen andre som ser at effekt på S60 og S85 er satt likt nå?

Kanskje det er 65mph? det er 104km/t. Det står 295mi rekkevidde = 295*1,602=472km.

Kan vel stemme det?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

B_Tesla

Sitat fra: Epleskreller på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:30
Aksellerasjon 0-60mph er hhv 5,2 sek og 3,2sek på S/P85D. Så her er det stor forskjell!

Nå er det også 315 hk forskjeld på de to:)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

TorAtle

Sitat fra: Ferry på fredag 10. oktober 2014, klokken 06:55
691 hk?! Fytti katta, det er rått. Hva er nærmeste konkurrent med slike ytelser? Porsche 918 til 7 mill? Dette er jo godt inne i supersportsbilland.

Kudos til Elon Musk for å ta den helt ut! Mange andre produsenter ville vært fornøyd med langt mindre. Men som en sammenligning, Dodge Challenger SRT har faktisk 707hk og koster halvparten av P85D+. Yankees har en lang og stolt tradisjon i å lage biler som går raskt rett frem. I det siste har de begynt å få dreis på svingene også :o
2014 BMW i3

Diravi

Sitat fra: Epleskreller på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:25
Sitat fra: Diravi på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:54
Jeg er ganske sikker på at det skal være 55 og ikke 65 mph. De har hatt det litt travelt på nett. 65 mph er 110 km/t. Konstant 88 km/t har vært den norske oversettelsen før.

Men er det ingen andre som ser at effekt på S60 og S85 er satt likt nå?

Kanskje det er 65mph? det er 104km/t. Det står 295mi rekkevidde = 295*1,602=472km.

Kan vel stemme det?

Etter amerikansk standard for forbruk skal S85 (uten D).gå 502 km i konstant 88 km/t. Hvorfor da begynne å oppgi 65 mph som gir en kortere og ikke lengre rekkevidde? Det fremstår ikke logisk.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Trustno1

Med tanke på ytelse vs pris og driftskostnader så begynner vel dette kanskje å bli konkuransedyktig i land uten kraftige incentiver også?

Greit nok at bilen er dyr utenom norge, men bensinen er heller ikke gratis de fleste steder.


Hyperstress

Sitat fra: Diravi på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:13
Sitat fra: Epleskreller på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:25
Sitat fra: Diravi på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:54
Jeg er ganske sikker på at det skal være 55 og ikke 65 mph. De har hatt det litt travelt på nett. 65 mph er 110 km/t. Konstant 88 km/t har vært den norske oversettelsen før.

Men er det ingen andre som ser at effekt på S60 og S85 er satt likt nå?

Kanskje det er 65mph? det er 104km/t. Det står 295mi rekkevidde = 295*1,602=472km.

Kan vel stemme det?

Etter amerikansk standard for forbruk skal S85 (uten D).gå 502 km i konstant 88 km/t. Hvorfor da begynne å oppgi 65 mph som gir en kortere og ikke lengre rekkevidde? Det fremstår ikke logisk.

Kanskje de mener det er mer fair å oppgi motorveihastighet, enn 55mph som "ingen" kjører i.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Olee

Så da vil en S85D bli ca 25.000 dyrere enn S85? Hvis dette stemmer, så er jo det overkommelig! :D

KrW

Ser for meg at dette kan bli veldig gunstig for salget i Tyskland. Topphastighet på 250kmt. Ser for meg at kanskje det er litt lettere å cruise i 200kmt iforhold til forbruk uten at jeg har hørt noe om dette. Tesla har vel ikke helt slått an i Tyskland enda men kanskje det kan forandre seg nå. Og de åpnet vel nettopp butikker i Hamburg og Berlin.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

turfsurf

Sitat fra: Diravi på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:13

Etter amerikansk standard for forbruk skal S85 (uten D).gå 502 km i konstant 88 km/t. Hvorfor da begynne å oppgi 65 mph som gir en kortere og ikke lengre rekkevidde? Det fremstår ikke logisk.

Det er ganske enkelt. Der er først ved høyere hastigheter fordelen med dual motor gir seg til kjenne. Utvekslingen er endret, så momentet begynner å synke ved høyere fart enn nå. Det er vel og grunnen til at man har høyere toppfart. Det fine med det er at man kommer lengre på motorvei, mens på norske landeveier kanskje ikke merker så mye...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

flux

#70
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Inv på fredag 10. oktober 2014, klokken 10:53

Se for dere en coupe i karbon fiber, med samme drivverk/ytelse som P85D. Sikkert mulig å kutte vekten med 1/3. Da snakker vi hyper car.

Og så i tillegg finne en måte å mate motoren med mer strøm. Kanskje en kondensator som har nok juice til å gi motorene maks hva de klarer i noen få sekunder, f,eks?
Da tenker jeg Bugatti Veyron``s 0-100 tider er innen rekkevidde  8)
Det er ikke batteriene som er begrensningen.

Det finnes batterier i dag som fint kan levere 30C kontinuerlig effekt. I teorien kan en fint bygge en Tesla model S med 2,5 MW makseffekt dersom en har nok kjøling og inverterkapasitet, men det spørs om du ønsker å sitte inne i en slik bil.











flux

#71
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:53
Sitat fra: Diravi på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:13

Etter amerikansk standard for forbruk skal S85 (uten D).gå 502 km i konstant 88 km/t. Hvorfor da begynne å oppgi 65 mph som gir en kortere og ikke lengre rekkevidde? Det fremstår ikke logisk.

Det er ganske enkelt. Der er først ved høyere hastigheter fordelen med dual motor gir seg til kjenne. Utvekslingen er endret, så momentet begynner å synke ved høyere fart enn nå. Det er vel og grunnen til at man har høyere toppfart. Det fine med det er at man kommer lengre på motorvei, mens på norske landeveier kanskje ikke merker så mye...
Høyere toppfart er nok mer pga. forbedret virkningsgrad og fordelt kjølekapasitet på to drive units, tipper en vil se det på høyere kontinuerlig effekt i vognkortet når D modellen blir registrert i Norge.

Griffel

#72
Sitat fra: KrW på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:53
Ser for meg at dette kan bli veldig gunstig for salget i Tyskland. Topphastighet på 250kmt. Ser for meg at kanskje det er litt lettere å cruise i 200kmt iforhold til forbruk uten at jeg har hørt noe om dette. Tesla har vel ikke helt slått an i Tyskland enda men kanskje det kan forandre seg nå. Og de åpnet vel nettopp butikker i Hamburg og Berlin.
Topfart er en ting, cruise noe annet. Dagens Tesla kan ikke holde en cruise fart på 200 km/t. Etter noen minutter må hastighet ned til ca 160 km/t for å hindre varmgang. Med den nye konfigurasjonen vil nok cruise hastigheten også øke en del kanskje til 200 km/t.

Kan du kjøre 40 mil i 100km/t er distansen nok redusert 25 mil i 160km/t og kanskje 16-17 mil med cruisfart 200km/t. Så spørs det bare hvor langt du skal. München -> Nürnberg ca 17 mil. med 100 km/t kommer en fram og tilbake på en lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: flux på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:58

Det er ikke batteriene som er begrensningen.

Det finnes batterier i dag som fint kan levere 30C kontinuerlig effekt.

30C er jo nesten et konservativt anslag. I modellhobby er det ikke uvanlig med 65C kontinuerlig /130C i 10 sekunder. I så fall vil et 85 kWh batteri yte 5,5 MW kontinuerlig / 11 MW i 10 sekunder! 15.000 hk i personbil, det hadde vært noe. Selv om P85D yter utrolige 515 kW, så er det ikke mer enn 515/85 = 6C Meget konservativt uttak av strøm ;) 

Thomas Parsli

Sitat fra: Ferry på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:29
Sitat fra: flux på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:58

Det er ikke batteriene som er begrensningen.

Det finnes batterier i dag som fint kan levere 30C kontinuerlig effekt.

30C er jo nesten et konservativt anslag. I modellhobby er det ikke uvanlig med 65C kontinuerlig /130C i 10 sekunder.

Og hvor lenge holder disse batteriene?
Hva er garantien?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA