Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS Android/ios App

Startet av arnkl, mandag 20. oktober 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

arnkl

Eg kom over denne godbiten i postlista frå Os kommune (nabokommune til Bergen):

https://oskommune.no/innsyn/wfdocument.aspx?journalpostid=2014022543&dokid=192862&versjon=5&variant=P&ct=RA-PDF

Her argumenterar ein "Seniorrådgjevar" mot at kommuna skal satse på elbilar. Han argumenterar mot at elbilar er miljøvennlege på denne måten:

"Hovudårsaken til at elbilar er populære, er at marknaden meiner dette er økonomisk og miljømessig fornuftig. Dette er mykje diskutert og dei lærde stridast. Miljømessig er det fleire som meiner at elbilar er verre enn vanlege drivstoffbilar (Eirik Stavseth, sivilingeniør skreiv i eit innlegg i DN der han meiner at elbil slepp ut tre gonger så mykje CO2 som ein vanleg personbil). Dette med argument om at straumen dei går på ikkje er fornybar, levetid elbil er halvparten av andre personbilar og utslepp i produksjon det dobbelte. Mykje kan være rett i desse argumenta, så miljøargumenta er kanskje ikkje så store som mange argumenterer for, og då spesielt viss ein ser det i eit globalt perspektiv."

Oppsiksvekkande at slikt tøv kan brukast i ei saksframstilling til eit kommunestyre. Deretter kjem ei tvilsom økonomisk analyse som skal vise at innsparingane ved bruk av elbil er marginale. Der vert det blant anna hevda at:

"Avskrivingar er ca dobbelt så høge på elbil grunna levetid"

Desverre så beit politikarane på for vedtaket vart:

"Kommunestyret går ikkje får (sic) ei ekstra satsing for elbilar på noverande tidspunkt. Kommunen skal ha elbilar i bilparken, og øka denne gradvis i åra framover, men då innanfor eksiterande budsjett for rullande maskiner."

Kanskje kunne det vere ei oppgåve for elbilforeninga til å lage ein seriøs analyse av miljømessige og økonomiske konsekvensar av å bytte ut bilparken med elbilar. Så kunne den sendast til kommunene, slik at ein slapp slike useriøse saksutgreiingar som dette.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

emil

Det er skremmende at enkelte får så mye spalteplass til å skrive tull om elbiler, at de undertegner med "sivilingeniør" sier jo ingen ting om kunskaper rundt miljø og økonomi.

Heldigvis er det enkelte kommuner som tenker fremover. Fra Grimstad kommune i mars i år:

Sitat
Neste gang Grimstad kommune skal bytte sine tjenestebiler, skal elbiler være det foretrukne alternativ der det er praktisk mulig. Det er planlagt ti nye ladepunkter i det nye parkeringshuset i Vardeheia, som skal være ferdig sommeren 2015. Disse kan enkelt utvides til flere punkter.

Da jeg snakka med Nissan-pusheren i Arendal nevnte han bl.a at de nå skulle levere noen biler til bl.a  hjemmehjelpen i Grimstad.

Lekebil

El bil må jo være helt ideelt for mange kommunale gjøremål! Transport av x antall personer fra a til b en fast antall ganger i uken og forutsigbar tids bruk per stopp/parkering. 10/16a lading på alle kommunale bygg og rekkeviddeangsten er en saga blott. Drivstoff budsjettet kunnet bli omdøpt til ladebudsjett 8)
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

VigdisA

Huff, her kan man tydelig se hvordan uttalelser uten ordentlig dekning i fakta kan ha innvirkning i forhold til beslutninger.
Et par solide og gode leafer eller tilsvarende kunne spart mang en kommune for mye i driftskostnader - så kunne heller pengene spart kommet de gamle til gode i form av en hjemmehjelp som hadde bedre tid til hver enkelt!

Mener forresten man hadde funnet noen grove regnefeil i den rapporten fra NTNU? Noe relatert til konverteringen miles/km, eller var det en annen rapport?
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

emil

Sitat fra: VigdisA på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:03
Mener forresten man hadde funnet noen grove regnefeil i den rapporten fra NTNU? Noe relatert til konverteringen miles/km, eller var det en annen rapport?

Det var vel noen konverteringsfeil i den første rapporten i høst ja, og der innrømmet de feilen. Alle de andre faktafeilene Bjart&Co hadde med ble derimot avvist.

Gordon Retriever

Sitat fra: VigdisA på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:03
Mener forresten man hadde funnet noen grove regnefeil i den rapporten fra NTNU?

Med de økonomiske båndene mellom Statoil og NTNU skulle man tro det var i NTNUs interesse at elbil-kritisk materiale derfra var faktamessig korrekt....

Desember 2013:  Statoil og NTNU inngår avtaler som kan bety 310 millioner kroner for NTNU

SitatEllers sikrer Akademia-avtalen blant annet finansiering av 17 professor II-stillinger og to fulltids forskningsprofessorater. Den omfatter seks doktorgradsstipender og publiseringsstøtte for doktorgradsstudenter. I tillegg finansieres geologisk feltkurs og ekskursjoner for studenter innenfor petroleum og marin virksomhet.

Malawi

Sitat fra: Lekebil på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:28
El bil må jo være helt ideelt for mange kommunale gjøremål! Transport av x antall personer fra a til b en fast antall ganger i uken og forutsigbar tids bruk per stopp/parkering. 10/16a lading på alle kommunale bygg og rekkeviddeangsten er en saga blott. Drivstoff budsjettet kunnet bli omdøpt til ladebudsjett 8)

For ikke å snakke om at det er mye kaldkjøring og start/stopp hos mange av bilene f.eks. i hjemmehjelpen o.l. Skal jeg trekke inn litt fordommer, vil jeg tro at det også er endel dårlig giring/høyt turtall med kald motor osv blandt brukergruppen.

De skal dekke et mindre område og være innom mange forskjellige steder. Det er nettop ved slik bruk at forskjellen mellom elbil og ICE bil vil være aller størst.

Lekebil

Sitat fra: Malawi på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Lekebil på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:28
El bil må jo være helt ideelt for mange kommunale gjøremål! Transport av x antall personer fra a til b en fast antall ganger i uken og forutsigbar tids bruk per stopp/parkering. 10/16a lading på alle kommunale bygg og rekkeviddeangsten er en saga blott. Drivstoff budsjettet kunnet bli omdøpt til ladebudsjett 8)

For ikke å snakke om at det er mye kaldkjøring og start/stopp hos mange av bilene f.eks. i hjemmehjelpen o.l. Skal jeg trekke inn litt fordommer, vil jeg tro at det også er endel dårlig giring/høyt turtall med kald motor osv blandt brukergruppen.

De skal dekke et mindre område og være innom mange forskjellige steder. Det er nettop ved slik bruk at forskjellen mellom elbil og ICE bil vil være aller størst.

Enda en fordel med å kjøre El bil, bruk av app eller timer funksjon kan en alltid ha varm og god bil som venter når de ansatte skal ut og kjøre. Slutt på kald bil, isete ruter som må skrapes før avreise (effektivisering)!
Hvorfor sitte og fryse i kald fossilbil når det finnes varme alternativer vinterstid og motsatt i sommertiden?
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

emil

Sitat fra: Lekebil på lørdag 11. oktober 2014, klokken 07:47
Enda en fordel med å kjøre El bil, bruk av app eller timer funksjon kan en alltid ha varm og god bil som venter når de ansatte skal ut og kjøre. Slutt på kald bil, isete ruter som må skrapes før avreise (effektivisering)!
Hvorfor sitte og fryse i kald fossilbil når det finnes varme alternativer vinterstid og motsatt i sommertiden?

Kan nok bli litt problematisk med forvarming og annen app-basert administrering hvis det er flere som bruker bilene og en person også bruker flere biler.

Lekebil

Sitat fra: emil på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:27
Sitat fra: Lekebil på lørdag 11. oktober 2014, klokken 07:47
Enda en fordel med å kjøre El bil, bruk av app eller timer funksjon kan en alltid ha varm og god bil som venter når de ansatte skal ut og kjøre. Slutt på kald bil, isete ruter som må skrapes før avreise (effektivisering)!
Hvorfor sitte og fryse i kald fossilbil når det finnes varme alternativer vinterstid og motsatt i sommertiden?

Kan nok bli litt problematisk med forvarming og annen app-basert administrering hvis det er flere som bruker bilene og en person også bruker flere biler.

Jobber ikke selv i kommunen så vet ikke hvordan de administrer bilparken sin.

App messig vil en løsning være å bruke bilens bil nr (event. reg nr) som brukernavn på carwings og et standard passord e.l.
Da kan en skrive bil nr / reg nr på nøkkelen og den som skal disponere bilen velger selv om varming / kjøling skal benyttes fra sin egen smart telefon.

ser at timer funksjonen i bilen kan være mer upraktisk vis vi ikke snakker om faste tider som bilen vil bli brukt.
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

Hysvær

I vår kommune Oppegård kjøpte kommunen 29 Leafer i april 2013, med opsjon på flere i løpet av to år, det virker som at de er fornøyde og de ruller fortsatt. I kommunen som bare er på 37kvadratkm. er det satt opp over 90 ladepunkter, 50 av disse er satt opp av kommunen. Så det er tydelig at noen kommuner har mer kunnskap (og vilje) enn andre...
Nissan Leaf Tekna Hvit Des. 2013
Kolbotn

Carl Anton Stenling

Kanskje ikke helt tilfeldig at FrP står sterkt i Os?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA