Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av Griffel, søndag 22. februar 2009, klokken 14:42

« forrige - neste »

Griffel

Planen er å sette fem-seks testeksemplarer av Toyotas kommende plug-in-hybrid på norske veier i løpet av året.  Står det I TU:

http://www.tu.no/energi/article198531.ece

Om finans krisen står det:

"Både vi og alle andre har skrudd i sparepærene nå. Men det er sagt at miljøsatsingen i Toyota skal fortsette uberørt. Det er tross alt framtida."

Mest interesant er kanskje det som står om Ladestasjoner:

"Ladestasjoner
På møtet ble det naturlig nok gitt en del oppmerksomhet til de 50 krisemillionene som regjeringen har bevilget Transnova og øremerket til nye ladestasjoner.
Holdningen blant flere var at det i første omgang nå gjelder å bygge opp flest mulig ladestasjoner fortest mulig. Da snakker vi om en enkel stikkontakt – 16 ampere, énfase, 230 volt og en jordfeilbryter.

Så får heller de intelligente ladesystemene, med for eksempel mulighet til raskere lading, sende strøm tilbake til nettet (vehicle-to-grid, V2G) og bidrag til kraftbalanse komme på lengre sikt. Balanseringsbehovet vil vokse i takt med antall vindturbiner på norsk jord.
Vil ha mer enn stikkontakt

Egil Falch Piene i Think Global advarte imidlertid mot fortsatt satsing på den gamle Schuko-kontakten.

– Schuko har ikke god nok ladesikkerhet og bør anses som en reserveløsning. Senest for en uke siden møttes bransjen i Berlin for å jobbe fram ny, felles standard. Det er ikke trukket noen konklusjoner, men man er i ferd med å enes mer og mer. De 50 millionene til ladestasjoner burde heller blitt brukt i en europeisk anbudskonkurranse. Da ville vi sett helt andre løsninger."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Man burde legge opp ferdig godt dimensjonerte anlegg frem til ladepunktet, og så bruke vanlige 16amp. kontakter (Schuko er vanlige kontakter)  inntil videre. Tipper dyrere kabler koster marginalt mer enn 2,5 kvadrat, samtidig som de vanlige kontaktene fremdeles vil være aktuelt på ladepunktene de nærmeste 20 årene. Så setter man opp nytt utsyr på ladepunktet når ny standard er klar.

Da slipper man problemer slik vi har på Akershus kaia, der det er lagt 2 kabler på 2,5 kvadrat fra innsiden av fjellet, og ut til stolpene. Der er det egentlig 4 kontakter, men når 4 lader samtidig, går sikringen. Dermed er det nå bare mulig å lade 2 biler av gangen. Skal man fikse dette, må man grave 20 meter, og føre nye ledninger videre inn 50 meter i fjellet.

Prius Plugg-inn vil lade med vanlig kontakt, og Toyota snakker som vanlig bare for seg selv, og bare om de nærmeste 3årene. Da trenger de mange ladepunkter rundt om i Norge, og ønsker ikke at det skal klargjøres for rene elbiler med hurtiglading, noe som vil ødelegge markedet/behovet for plugg-inn hybrider.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 06. februar 2009, klokken 09:38
Think Global advarte imidlertid mot fortsatt satsing på den gamle Schuko-kontakten
Jeg måtte Google Schuko for å se hva det innebærer ???, så da er det sikkert flere som lurer :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Vi bør kreve 3 fas og opp mot 32A til hver ladestolpe. De må kunne lett tilpasses til ettermontering av forskellige kontakter og fremtiden industri standard.

Som Lars sier, ikke la presses av Toyota. Har i Kristiansand kjøres en Prius bil med reklame på: "Verdens mest Miljøvenlig"! Nå er det Think som har forsprang (kryss fingrene).
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på fredag 06. februar 2009, klokken 13:02
i Kristiansand kjøres en Prius bil med reklame på: "Verdens mest Miljøvenlig"! Nå er det Think som har forsprang (kryss fingrene).

Du får lage et lite "ekstra-klistremerke" med tekstern "er Th!nk" som du klistrer under. ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Toyota hadde mange biler med slike klistremerker. Så la Forbrukerombudet ned forbud mot denne villedende reklamen, og Toyota måtte stoppe denne reklamen. Nå er det ikke lov å reklamere med at en bil er miljøvennlig overhode.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Sitat fra: Ken på fredag 06. februar 2009, klokken 13:02
Vi bør kreve 3 fas og opp mot 32A til hver ladestolpe. De må kunne lett tilpasses til ettermontering av forskellige kontakter og fremtiden industri standard.


Dett er litt brysomt i Norge ettersom vi har to standarder for 3 fas. 400V (TN) og 230V (IT). Forsåvidt kan begge brukes mot den innebyggete 1 faseladeren, som nok vil finnes i de fleste bilene, men en vil da trenge 2 adaptere.

Fram til det kommer en international standard er nok det mest praktiske en vanlig 16A stikkontakt 230V. Så får en heller bygge om om 20 år om/når det kommer en mer avansert standard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

#7
Sitat fra: Ken på fredag 06. februar 2009, klokken 13:02
Vi bør kreve 3 fas og opp mot 32A til hver ladestolpe. De må kunne lett tilpasses til ettermontering av forskellige kontakter og fremtiden industri standard.

Enig at det bør legges opp til å kunne levere mer strøm enn 16A/1-fas. Minimum bør være 32A/3fas/230V eller 32A/3fas+N/400V avhengig om det er TN eller IT lokalt.  Teknisk er det ikke vanskelig å lage lader som kan brukes på både 230V og 400V.

Dette berører et meget viktig tema for utbredelse av EV/PHEV og andre elkjøretøy: Standard for ladeuttak  - hvis ikke Norstart er med i IEC e.l. standardkomité for dette, så burde vi vel gjøre det vi kan for å bli med?

Mvh Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

cra

Ja, det er vel strengt tatt bare kabelen som trenger å være annerledes i første omgang, og da er det minimalt med ekstraarbeid sinere; bare å koble om i hver ende og så er det i gang. En liten kostnad sammenlignet med å grave opp seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Dette må jo avveies 5000 plasser med en 16 A stikkontakt som er passende til alle elbiler som kjører på vegen idag, eller 1500-2000 plasser for noe som kommer en gang i framtiden. Det er nok en stund til vi ser el biler med en 10kW eller 20kW lader som standard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

#10
Griffel,
Når hurtigladere på 10-20kW kommer er det fornuftig at i hvertfall kablene er dimensjonert for dette. Det koster veldig mye mer å bytte kabel etterpå. Derfor mener jeg det er smart å definere en minimumseffekt på f.eks. 10kW for de nye ladestasjonene slik at en slipper å bytte kabel. Det er idioti å bruke 2,5 kvadrat kabel eller mindre på nye ladestasjoner.  Det vil dagens brukere også vinne på.

Med f.eks. 32A/3fas kabel ut til ladestasjon gir det følgende fordeler:


  • Vi kan lade tre kjøretøy samtidig med hver sin 16A kurs med sikring plassert på selve ladestasjonen.
  • Vil vi kunne vippe opp sikringen selv dersom den slår ut.
  • Ved bruk av jordfeilautomat (jordfeilbryter og automatsikring i en enhet) for hver stikkontakt oppnås god sikkerhet uten at det ødelegger for andre som lader fra samme stasjon.
  • Ved senere standardisering av intelligent ladestasjon kan styringen brukes til å overvåke schuko belastningen slik at foranstående sikring ikke overlastes selv om 10-20kW hurtiglading benyttes samtidig.

Jeg håper de som har fått 50 millioner krisepenger til å bruke på nye ladestasjoner leser dette!  ;)

Mvh Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

#11
De nye ladestasjonene som settes opp i Oslo er jo nettopp slike med separat 16A sikring/jordfeilbryter for hver enkel stikkontakt.

Så hva som brukes av kabel blir vell avhengig av lokale forhold. Antall søyler som settes opp på et sted etc.

Når det gjelder hurtiglading vil nok det komme med tid og stunder, men da blir nok det på "El stasjoner", og ikke på plasser med fri lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Jordkabel har levetid på 30-50 år, og det koster omtrent så å si det samme å grave ned 3-fas kabel i stedet for 1-fas, forutsatt at vi snakker om 10-20kW og 10-20 meter. Hvis Norge senere standardiserer på hurtiglading spares millioner på å unngå å måtte grave opp påny.

Det er bra det er valgt jordfeilautomater ved hver stikkontakt som standard i Oslos nye ladestasjoner. Finnes det tilgjengelig kravspesifikasjon på disse? Jeg tenker på fysisk størrelse, materialvalg, IP grad, korrosjonskrav, kollisjonsbeskyttelse, osv?

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Rio

Men hva sier forskriftene/reglene om at ladestopler kan låses, og at det ikke er mulig for andre å slå av strømmen? Er det ikke krav om at man skal kunne strekke ut kontakten, f. eks. hvis ledningen blir ødelagt?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#14


Slik ser altså ladeboksene som står på stolper i vegkanten ut. Etter min mening er dette et fornuftig valg idag. Å gjøre mer ut av det nå vil redusere antall plasser.

I Kongensgate er det 10 ladeplasser, tilsammen altså ca. en 30kW installasjon. totalt. Et dyrere kabelopplegg reduserer antall plasser vill vi egentlig det?

En typisk installasjon er 6 ladeplasser, da vil det nok bli kjørt 3 fas et den første av disse, og avgrene til de to neste. (3 stolper) Skal en legge til rette for 10kW's ladere i hver bil blir det 3x så mye kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA