Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av PetterX, mandag 20. oktober 2014, klokken 15:41

« forrige - neste »

PetterX

Fikk bilen midt i juni, og har siden kjørt ca 3600 km.

For noen måneder siden punkterte jeg venstre fremhjul. Falck var raskt på plass og lappet (proppet) det. Siden det har jeg med jevne mellomrom sjekket av PSI på det spesifikke hjulet har holdt seg stabilt på 45.

I dag fikk jeg imidlertid alarm om "Low tire pressure" og gikk ut fra at dårlig lapping av nevnte hjul var årsaken. Svinget innom nærmeste bensinstasjon for å sjekke, og joda - PSI var nå nede i 40. Når jeg først var i gang tenkte jeg at jeg skulle sjekke de andre julene også (det har jeg aldri gjort før). Det viste seg til min store forferdelse at samtlige av disse lå på PSI 38-41.

- Hvor ofte sjekker dere lufttrykk?
- Er det normalt å miste så mye trykk over så kort tid?
- Er det noe som tyder på at jeg har lekkasje i alle hjul?
- Fylte nå opp til 50 som en forsikring om at jeg ikke plutselig står der med flatt dekk. Er dette dumt?

Sikkert mange dumme spørsmål her, so start the flaming  :P

Muffinman

#1
Tja, temperaturfall har vel sikkert sitt å si. Minner meg på at jeg skal ut å sjekke før kveldens 22 mil :)

EDIT: Mine R2 ble fylt til 50psi innendørs ved ca. 20 grader, vel vitende om at de skulle ut i kjøligere omgivelser. Drøye to uker senere på omkring 10 grader måler jeg ca. 47psi på alle.

Brede

Jeg etterfyllte alle fire hjul forrige uke, lavere temperaturer virker nok inn.
Jeg fikk også gult varsel på lavt dekktrykk om bilen stod rolig en stund, forsvant ved kjøring så det lå nok helt i grensen for det varselet slår ut på.

jazzwheel

Jeg sjekker annehver uke cirka. Har en digital håndholdt trykkmåler i bilen hele tiden. Liten billig sak man får tak i flere steder.

At det er en stor forferdelse er vel å overdrive, jeg kjører med vilje 38 foran og 40 bak på mine 20" :)

Tuxedo

#4
Sitat fra: PetterX på lørdag 17. januar 1970, klokken 09:27
- Er det normalt å miste så mye trykk over så kort tid?
Ja dette høres normalt ut.  Fikk noen advarsler i går, og sjekket i dag. Langt under 40 psi på alle dekk (og de var fyllt til 49 sist).  Dette blir bedre for hver gang man fyller dem, ettersom det er oksygenet som lekker ut, mens nitrogenet blir igjen.  Nitrogenkonsentrasjonen vil øke etter hver etterfylling, og nitrogen lekker ca 5 ganger langsommere enn oksygen, hvis jeg husker rett.

Lavere utetemperaturer har også sitt å si.

PS: Dekktrykket bør ideelt sett sjekkes/etterfylles i hvert fall en gang i måneden.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sense

Jeg fikk samme advarsel "low tire pressure" og mistet 5-10 psi pr uke.
Sjekket dekket, men fant ingen skade og var sikker på det måtte være ventil eller dekktrykksensor-feil.
Men når Tesla sjekket fant de likevel en tynn spiker i dekket...
Så det ble et nytt dekk og en litt forlegen bileier.

sn0le

Jeg fikk bilen i slutten av juni.
I september (tror jeg det var) så fikk jeg varsel om dekktrykk.
Alle dekkene var rundt 38-40.
Det er normalt at luft siver ut.
Det er og normalt at luft tar mere plass når den er varm, og mindre plass når den er kald.
Derfor skal man sjekke trykk og evt fylle luft med kalde dekk, og ikke etter å ha kjørt flere mil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA