Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vedlikehold model S

Startet av tonl, mandag 20. oktober 2014, klokken 15:40

« forrige - neste »

tonl

Bestilte/Bekrefte en TMS85 i slutten av juli. I august fikk jeg VIN som startet på 5YJSA3. Bilen produseres denne måned. Sjekket mytesla i dag. Der står det nå 5YJSA6. Der hvor det sto 3-tallet tidligere er nå endret til 6. Etter hva jeg har forstått så beskriver tallet sikkerhet systemet i bilen.

Finner ikke 6-tallet i fra dette ftp://ftp.nhtsa.dot.gov/MfrMail/ORG9130.pdf

http://www.teslarati.com/decode-tesla-model-s-vin/

Min rød TMS85 som ble utlevert i juli startet med 5YJSA3.

Tesla forumet i USA spekulerer nå om 6-tallet inkluderer "Driver assist"-pakken.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35894-Speed-Assist-and-Lane-Departure-Warning/page48

Dere som har nylig fått bilen. Har dere 5YJSA3 eller 5YJSA6.

Pompel

Jeg har 5YJSA6... på min som er på vei, men aner ikke om VIN var det samme tidligere eller ikke

edit: Sjekket kjøretøykonfigurasjonen som jeg heldigvis hadde lagret som pdf og det stemmer. VIN er endret fra 5YJSA3... :D

edit2: Det er forresten flere steder som har endret seg i VIN-nummeret også

edit3: Det andre sifferet jeg la merke til ser ut til å være et kontrollsiffer og har derfor endret seg på grunn av den første endringen
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

NegativeElectrode

Denne artikkelen er grei å lese for å forstå VIN nummeret
http://www.teslarati.com/decode-tesla-model-s-vin/

Her er mer detaljer om hva de ulike tegnene betyr (Dette er ikke Teslas VIN koder, men duger sikkert sånn nogenlunde. Hvis noen har den riktige siden for Tesla legg til i nytt innlegg)
https://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Identification_Numbers_%28VIN_codes%29/Hyundai/VIN_Codes#Restraint_Systems_or_GVWR

For sikkerhetssystemer som er character 7:
Restraint System or GVWR (position 7)

Restraint System (Passenger)

1 = Active 3-point
    2 = Passive
    3 = Driver-side airbag (manual belt) passenger-side passive
    4 = Dual airbags (manual belts)
    5 = Depowered airbags
    6 = Advanced airbags or depowered airbags with suppression

Edit:
www.elbil.no hadde dokumentasjon på Tesla VIN, men den er ikke komplett.
http://www.elbil.no/wiki/Tesla_VIN
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tonl

@NegativeElectrode

Hvis du går til linkene mine har jeg også selv referert til teslarati.com.

Tesla Vin på wiki må oppdateres. Tesla bruker ikke lenger:
Digit 7, Charger Type: A = 10kw Charger
    B = 20kw Charger
    C = 10kw Charger, w/DC Fast Charge
    D = 20kw Charger, w/DC Fast Charge

Digit 8, Motor/Drive Unit & Battery Type: C = Base A/C Motor, Tier 2 Battery (31-40kWh)
    G = Base A/C Motor, Tier 4 Battery (51-60 kWh)
    N = Base A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
    P = Performance A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
-----------
Men
For posisjon 7
H = Lithium-ion battery—high capacity
S = Lithium-ion battery—standard capacity

For posisjon 8
1 = Single Motor—three phase A/C induction
2 = Dual Motor—three phase A/C induction

Når det gjelder posisjon 6, har Tesla bare operert med enten verdien 1 eller 3:

Enten 1: Type 2 Manual seatbelts (FR, SR*3) with front Airbags, PODS, side inflatbale restraints, knee airbags

Eller 3: Type 3 Manual seatbelts (FR, SR*3) with front Airbags, side inflatbale restraints, knee airbags

Nå har Tesla innført verdien 6. Spørsmålet er da om verdien 6 inkluderer Lane, Speed assist og ACC?

Du referer til:
For sikkerhetssystemer som er character 7:
Restraint System or GVWR (position 7)
Restraint System (Passenger)
    1 = Active 3-point
    2 = Passive
    3 = Driver-side airbag (manual belt) passenger-side passive
    4 = Dual airbags (manual belts)
    5 = Depowered airbags
    6 = Advanced airbags or depowered airbags with suppression
https://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Identification_Numbers_%28VIN_codes%29/Hyundai/VIN_Codes#Restraint_Systems_or_GVWR

Stemmer overhodet ikke for Tesla (hvis vi ser på verdien 1 = "Active 3-point" og 3 = "Driver-side airbag (manual belt) passenger-side passive".

Offisielt Tesla vin system fra National Highway Traffic Safety Administration tilsvarer "euro ncap". Dette dokumentet er fra tidligere i år.
ftp://ftp.nhtsa.dot.gov/MfrMail/ORG9130.pdf

NegativeElectrode

Så ikke linken til samme teslarati artikkel, og referte til feil character posisjon ja. Skal være 6 for restraint system.

Pussig om de kan ta i bruk nye koder uten at det er dokumentert. Kikket gjennom brukermanualen for min nylig bekreftede bil, ikke noe om slikt der (så klart).
Hvit TM3 2019

Pompel

Da er det vel bare å se om noen av dere som har fått bil nylig kan sjekke VIN-nummeret?

Sitat fra: tonl på torsdag 09. oktober 2014, klokken 17:23Dere som har nylig fått bilen. Har dere 5YJSA3 eller 5YJSA6.

tonl

@Pompel
Ifølge "status oversikt"-regnearket er vel du blant de første som fikk bil produsert nå nylig og med nytt vin nr. Er spent på om du fikk/får de nye xtra utstyrene. Hvis ja, så kan dette knyttes mot verdien 6 (5YJSA6). :-)

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019

F_P

Kan konkludere med at det er en endring her. Jeg hentet min i forrige uke og har 3-tallet - 5YJSA3
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RonnyØ

Husqvarna Automower 320

Pompel

Sitat fra: tonl på torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:06
@Pompel
Ifølge "status oversikt"-regnearket er vel du blant de første som fikk bil produsert nå nylig og med nytt vin nr. Er spent på om du fikk/får de nye xtra utstyrene. Hvis ja, så kan dette knyttes mot verdien 6 (5YJSA6). :-)
Ja, i følge datoene som er nevnt i forhold til når endringene ble lagt til (ca. 20. september) så skal de komme med på bilen min som ble produsert ca 10 dager etter. Exciting :)

B_Tesla

Ser at jeg en gang i august hadde 5YJSA3 (sendte det til forsikringen da), mens det nå er blitt 5YJSA6. Bilen gikk i produksjon 2. Oktober. Gleder meg til å se hva disse tallene kan bety.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Bucephalas

Jeg la inn en kommentar om dette i leveringstråden også, men dette er kanskje et mer egnet sted; min 85S gikk i produksjon i går, og jeg ser nå at de første 6 leser som følger; 5YJSA7. Altså et 7 tall der plutselig, hvor jeg bestemt mener det stod 6 i går.

Noen tanker?

haavardhun

Min bil gikk i produksjon tidlig oktober, vin ble endret. Har fått bekreftet autopilot av tesla, men fikk vite det var fordi jeg hadde valgt tech pluss ryggesensor...
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

Richard

Min gikk også fra SA3 til SA6 og så til SA7 for en ukes tid siden. Samtidig kom "Se Design"-knappen tilbake etter å ha vært borte i lang tid.

Bilen har forøvrig vært i produksjon siden forrige søndag, så systemet henger vel litt - det er jo ikke sååå mye utstyr jeg har puttet på? Eller har de måttet bygge bilen 2 ganger? :)
Tesla Model S P85+
Range Rover Sport

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA