Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fulladet etter siste oppdatering 6.1 et eller annet

Startet av carojahr, mandag 20. oktober 2014, klokken 08:34

« forrige - neste »

carojahr

Hei

Jeg har overtatt en Think classic (2000 mod.) fra mine foreldre og er rimelig grønn når det gjelder elektro..
Har et par spm som jeg håper noen kan svare på.

Min far har tipset meg om at jeg burde kjøre et "program" på den med jevne mellomrom for å holde batterikapasiteten oppe - dvs 2x ned til 50% -  lade opp, så 2x ned til 40%  - lade opp, 2x ned til 30% - lade opp og så 2x til batteriet er tomt og så lade opp.  Har erfaring med at dette gir bilen større rekkevidde en stund (opp til 7 mil ca)
MEN så leser jeg her på forumet at jeg ikke burde kjøre bilen under 20% og da blir jeg forvirra. I bilens instruksjonsbok står det også at den burde kjøres tom med jevne mellomrom.

Har også opplevd at energiindikatoren faller plutselig - dvs den står på f.eks 25% og faller til 0 - dette skjer ikke alltid, men det gjør at jeg er usikker på den egentlige rekkevidden og får litt angst når jeg ser at jeg begynner å nærme meg 30%.

Bilen har akkurat passert eu kontroll (måtte bytte bakaksel), så jeg vil prøve å ta best mulig vare på den og håper jeg får glede av den i mange år til :)

elektrolux

At kapasiteten plutselig faller til null kan tyde på at du allerede har en eller flere sviktende celler.

KJØR ALDRI EN THINK TOM!!!!!!

D.v.s. nå etter 14 år kan omsider elbilhjelpen.no omprogramere motorstyringen slik at en faktisk kan gjøre det, forutsatt at batteripakken er OK.

Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16091.0.html

Eneste måten å være sikker på at batteriet er sunt er å bruke RoboMeter. Da får en alarm om en celle er tom.

Vil du beholde en av de beste elbilene som noensinne er bygget, foreslår jeg et lite SPA hos oss.

Hilsen www.elbilhjelpen.no
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA