Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Teslanewbie, søndag 19. oktober 2014, klokken 19:17

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Øggen på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 13. desember 2014, klokken 11:20
Sitat fra: Olatho på lørdag 13. desember 2014, klokken 11:09
Vi har r2. Ikke kjørt på fjellet enda, det kommer om en ukes tid....  Har kjøpt Thule K-summit k 45 hvis det blir krise. Skal være de enkleste kjettingene som passer.

Thule ser greit ut men du må jo jekke opp bilen for å få dem på .. Hvordan jekker du opp bilen når du står på fjellet i snø og is ?

Jekke opp nei..Har du noen gang lagt på kjetting? Bil eller lastebil?
Enklere enn du tror
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

Sitat fra: Cobos på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:22
Jeg kan også gjenta det som ble sagt sist vinter. Sammenlign gode piggfrie nordiske vinterdekk med piggdekk og ikke Pirelli Sottozero som jeg har. Siden jeg kjører i all hovedsak på motorvei eller inne i byen i Oslo fungerer de greit. På ordentlig snøføre er jeg VELDIG defensiv med disse, fordi bremselengden er enorm.

Cobos

Var i Drammen og hentet Sottozeroene for ett par uker siden. Merker at sidegrep f.eks. i svinger er relativt dårlig på Sottozero i forhold til nordiske. Var på besøk her om dagen og rygget  bilen inn i gården hos vedkommende og parkerte. Det var en ganske slak helning der. Når jeg skulle dra hadde det blitt minusgrader og bilen hadde sklidd på stive hjul en 3-4 meter mot vegen men heldigvis stoppet. Dette gjør at jeg stiller meg spørsmålet om Tesla Norge i det hele tatt skulle tilbudt disse dekka på det norske markedet?! Ellers er dekka nydelige å kjøre på både med tanke på mykhet og støy. Men det er klart, jeg må revurdere disse utover nå. Sikkerhet er det viktigste.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

Sitat fra: BMW850 på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:12
Var i Drammen og hentet Sottozeroene for ett par uker siden. Merker at sidegrep f.eks. i svinger er relativt dårlig på Sottozero i forhold til nordiske. Var på besøk her om dagen og rygget  bilen inn i gården hos vedkommende og parkerte. Det var en ganske slak helning der. Når jeg skulle dra hadde det blitt minusgrader og bilen hadde sklidd på stive hjul en 3-4 meter mot vegen men heldigvis stoppet. Dette gjør at jeg stiller meg spørsmålet om Tesla Norge i det hele tatt skulle tilbudt disse dekka på det norske markedet?! Ellers er dekka nydelige å kjøre på både med tanke på mykhet og støy. Men det er klart, jeg må revurdere disse utover nå. Sikkerhet er det viktigste.
Samme erfaring som deg - ifjor skled min bil på glattisen baklengs i en snøfonn- mens jeg så på.
Bilen bremses bare på bakhjulene når den parkeres (som mange bakhjulsdrevne biler) og er tung. Det kan være et argument for dual- motor.
Iår har jeg Michelin og venter på tilsvarende glattis- regner imidlertid med at den ikke sklir under samme forhold. nå.


D.O

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:30
Sitat fra: BMW850 på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:12
Var i Drammen og hentet Sottozeroene for ett par uker siden. Merker at sidegrep f.eks. i svinger er relativt dårlig på Sottozero i forhold til nordiske. Var på besøk her om dagen og rygget  bilen inn i gården hos vedkommende og parkerte. Det var en ganske slak helning der. Når jeg skulle dra hadde det blitt minusgrader og bilen hadde sklidd på stive hjul en 3-4 meter mot vegen men heldigvis stoppet. Dette gjør at jeg stiller meg spørsmålet om Tesla Norge i det hele tatt skulle tilbudt disse dekka på det norske markedet?! Ellers er dekka nydelige å kjøre på både med tanke på mykhet og støy. Men det er klart, jeg må revurdere disse utover nå. Sikkerhet er det viktigste.
Samme erfaring som deg - ifjor skled min bil på glattisen baklengs i en snøfonn- mens jeg så på.
Bilen bremses bare på bakhjulene når den parkeres (som mange bakhjulsdrevne biler) og er tung. Det kan være et argument for dual- motor.
Iår har jeg Michelin og venter på tilsvarende glattis- regner imidlertid med at den ikke sklir under samme forhold. nå.
det er jo ingen aksling mellom frem og bakhjul så håndbrekk på en D vil fungere som på en vanlig S
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Balrog

Pirelli Sottozero er utmerkede sommerdekk. Kjørte med dem fra des-okt.
Nokian R2 med ekstra lutfttrykk er utmerket på asfalt, men ved isete vei MÅ man kjøre svært forsiktig. Har ikke fått testet på skikkelig snøføre ennå.

Piggdekk er uten tvil best på det verste føret om men er ute av stand til å tilpasse farten etter forholdene, men straks piggene begynner å løsne synes jeg piggdekk er verre enn piggfritt.

Konklusjon: Kjøp NORDISKE piggfrie dekk og BRUK HUET!

Sett ut fra et miljøperspektiv bør piggdekk forbys eller pålegges mange tusen kroner i avgift. På en tur Oslo-Trondheim virvler piggdekk opp nærmere 25kg asfalt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Johnny

I går fikk jeg testet ut sottozeroene på glatta for første gang. Enten er bilen veldig bra, eller så er ikke dekkene så aller verst likevel.
TMS og eGolf.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:33
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:30
Det kan være et argument for dual- motor.
Hvorfor?
Si det- jeg har tenkt at det må være en SW-greie å bremse på forhjulene vha motoren når bilen er parkert.
Sette inn 1. gir går jo åpenbart ikke. 8)

B_Tesla

På tesla er parkeringsbremsen en egen bremse. Sjekker du bak så har du to sett bremser. En stor Brembo (tror jeg) og en knøttliten. Den lille er parkbremsen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Havebigfun

Takk for tipset ;)
Det endrer ikke noe på at bilen kun bremses på to hjul når den er parkert. Faktum at flere biler har sklidd mens de sto parkert taler for at man bør prøve å få bremset forhjulene også- jeg håper den fremre motoren gir en slik mulighet.

Øggen

Parkbrems på alle fire kan da umulig være et problem nå som det er elektroniske bremser på de nyeste bilene.

Muffinman

Burde være mulig på eksisterende også. Kan vel bare trykksettes via ABS-pumpa. Tipper det er det hillhold-funksjonen gjør.

hgs

Jeg var bastant på at vi skulle ha piggfritt på Teslaen, og vant da også den kampen etter en intens diskusjon i heimen.
Desember har imidlertid gitt kona vann på mølla, og jeg skal innrømme at på kald asfalt polert av tynnt snølag og vedvarende kulde er ikke R2 ideelle. Om det er bilens tyngde som gjør det vet jeg ikke, men føler at Teslaen mister grepet raskere gjennom en sving en vår fwd Avensis med samme dekk. På blank is funker jo ingenting, men opplevde for 3 ukers tid siden å ikke komme av flekken på underkjølt regn i tilnærmet flatt terreng utenfor garasjen. Alt som skjedde var at bilen ved antydning til pådrag skled ukontrollert mot en støttemur, og en måtte ta rattet mens den andre dyttet fronten på bilen sidelengs langs muren for å komme unna...På realt snøføre er R2 mye bedre. Det er alltid perioder med problemføre vinterstid, men nå synes jeg det har vært veldig glatt lenge. Eller er det bare 500 kg ekstra vekt som gjør at man er mer sårbar på isføre? Sikkert er det iallfall at jeg aldri har kjørt mer 'etter forholdene' enn det jeg har gjort med denne bilen. Kjører mest i indre Telemark og Buskerud, men synes det har vært mye slike forhold over store deler av østlandet i desember.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA