Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Teslanewbie, søndag 19. oktober 2014, klokken 19:17

« forrige - neste »

Teslanewbie

Hva sier dere Nokia med eller uten pigg ?
2100kg trenger gode dekk for å stoppe på vinterføre. .

Ble anbefalt piggdekk .. Hva med dere andre ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Nordtroms

Kjør piggfritt. Det skal jo være en miljøvennlig bil. Har selv bridgestone VRX med Multicellegummi. De fleste vinterdagene kjøres det på asfalt uansett. De dagene føret er så ekstremt at du anser det som risikabelt å kjøre kan du ta drosje eller buss eller tog. Piggdekk har mest en psykologisk verdi. De er ikke så bra som du tror i virkeligheten.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Muffinman

Er vel ingen fasit. Kjører man noen hundre mil på bar asfalt er det vel ikke så veldig mye nytte i piggene lenger, og resten av dekket er gjerne et lite hakk dårligere enn et rent piggfri dekk.

Jeg kjørte 19k på R2 sist vinter, og har allerede tilbakelagt 2K i høst på disse. To nye bak. Veldig fornøyd med de dekkene. Har kjørt loaner med Hakka 7 ca. 40-50 mil og lang historie kort: støyen er utålelig. Verste jeg har hørt på noen bil noensinne.

hgs

Det spørs jo hvor du bor og hvor du kjører, men vi fulgte ikke piggdekkrådet selv om vi kjører masse i bratte bakker i grisgrendte strøk og på fjellet. Har ikke hatt pigg på andre biler på uendelig mange år. Kjøp et par gode hurtigkjettinger og ha i bilen gjennom vinteren for de få gangene føret er ekstremt og du må bruke bilen. Skal være ærlig nok til å si at bilen vår ikke har sett vinteren enda, men de fleste roser jo vinteregenskapene til TMS.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

bb

Jeg sverger til pigger. Men så kjører jeg over mange fjell på vinteren. Skal du bare kjøre rundt de store byene trenger du ikke pigger.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Piggdekk kun når man må, eks blankpolert oppkjørsel med betydelig stigning i månedsvis.
Pigger har noen vesentlige ulemper: støy, støv og nedslitt veibane.
Dette er en kostnad man påfører andre. Jeg har kjørt tunge biler i (30) år uten å ha kjøpt piggdekk noen gang.

Det blir litt meningsløst å kompensere for manglende eksos med å støve ned folk, seff spesiellt i byene.



Stifos

Har bestilt piggdekk med bilen.
Her på Sørlandet er det så godt som aldri tørt snøføre. Men mye is og sleipt  :-\

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

arnkl

På Vestlandet er i alle fall piggdekk fullstendig meiningslaust. Det er stort sett tørr eller våt asfalt heile vinteren, og piggfrie dekk duger meir enn godt nok dei få dagane vi har snø.

Eg køyde med R2 frå februar til april, og syntes dei fungerte godt fram til mars. Men når det vart varmare i vêret miste dei lett veigrepet på våt asfalt. Bakdekka var også godt slitte (til 4 mm), så eg må nok skifte dei før komande vinter er over. Då vil eg nok gå for xIce, sidan dei ikkje skal vere så mjuke som R2.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Pompel

Jeg bestilte med piggfrie Nokian-dekk. Det aller meste av kjøringen min blir på saltet vei mellom Skogn og Trondheim og da blir det for dumt med piggdekk. Noen turer over til Åre blir det også, men har hørt fra andre som har tatt samme turen i fjor at det gikk helt fint.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Teslanewbie

Er på Vestlandet .. ska til fjells på helgene ... snakket med 2 hos tesla , begge anbefalte pigg ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Høgis

Har Nokian R dekk i 20" 255/35-20 som jeg kjøpte til min forrige bil (BMW 6-serie), de skal nå ut på sin 5. sessong og en av de med TMS. Dekkene var utrolig "svampete" 1. året, men er blitt endel hardere. Fungerer veldig bra, med unntak av dager med underkjølt regn og blankpolert/isete vei. 
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Johnny

For en kar som meg som ser på denne bilen som litt mer en et frekomstmiddel, så blir piggdekk en utenkelig dimensjon. Det ødelegger kjøreopplevelsen året rundt for alle.
TMS og eGolf.

OleT

Jeg fikk akkurat satt på piggfrie R2 fra i fjor igjen, de fungerte utmerket den første vinteren og ser ut til å skulle holde en vinter til.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

jkirkebo

Piggfrie R2 her. Kunne ikke falle meg inn å sette på piggdekk, selv om jeg har hytte på fjellet. Det er stort sett snøføre opp der uansett, og da er piggfritt best. Har med et sett gode hurtigkjettinger også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA