Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Teslanewbie, søndag 19. oktober 2014, klokken 19:17

« forrige - neste »

sn0le

Kjører piggfritt selv.
Har hatt piggfritt på alle bilene mine siden jeg flytta sørover for 12 år siden.
Forrige bilen min veide tett under 2 tonn (Ford Galaxy 2.2 TDCI).
Felles for all vinterkjlringen jeg har gjort med piggfritt er at jeg kjører tur/retur Nordnorge nesten hver vinter.
Det er 1.400km hver vei. Ingen problem hittil. Selv med Galaxyen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

hma

#16
Elbil = piggfritt ;)

Sluttet med pigg en gang på 90-tallet og har ikke savnet det én eneste gang.

Har nettopp vært på Tempe Dekkservice og kjøpt et sett med piggfrie Michelin X-ice3 til Model S'n, mens på Rav4 EV'n valgte jeg å prøve ut piggfrie Bridgestone Blizzak DM-V1 (SUV-dekk i 215/70R16). Sistnevnte har litt høyere rullemotstand, men jeg tror ikke det har særlig praktisk betydning for mitt bruk. Derimot har jeg forventninger om at dekket har lengre levetid med multicellegummien.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Brede

Kjører Hakka 8 og angrer som en hund, blir helt klart piggfritt når disse begynner å bli slitne.

Det som virkelig gjør at jeg angrer er den forferdelige støyen på asfalt (som utgjør vel 80% av vinterkjøringen min).
190(?) pigger og en dårlig støyisolert elbil medførte at jeg la om til sommerhjul flere ganger forrige vinter for å slippe støy. Den mildeste vinteren i manns minne bidro vel også til at dette ble et bomkjøp for min del.

Jeg vil si at dersom du er usikker på om du skal velge pigg eller piggfritt, så har du ikke behov for pigg.

haavardhun

sliter veldig med dette valget selv, bilen kommer i slutten av november og har bestilt med pigg. Bor på østlandet og bør slik sett kjøre piggfritt, men jeg bor opp en veldig bratt bakke der det er fare for at man må stoppe ved møtende biler... har ikke lyst å komme skliende bakover på blankpolert vei med 2,2 tonn bil
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 08. oktober 2014, klokken 22:45
Det blir litt meningsløst å kompensere for manglende eksos med å støve ned folk, seff spesiellt i byene.
Og piggdekk gjør en lydløs bil om til en bråkebøtte av dimensjoner.
Første vinter med Nokian R2 gikk helt smertefritt. Meget god fremkommelighet, og dekkene har mye mønster igjen. Burde holde 2 eller 3 sesonger, og etter 3 år er jo uansett gummien så gammel at man bør vurdere bytte pga aldring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel


Jærbuen

Generelt anbefales pigg på en så tung bil, men det betinger jo at man kjører på glatte veier. På bar asfalt har selvsagt pigg ikke noen misjon.
Har selv kjøpt Hakka 8, altså pigg, men kun pga fikk noen nye til en svært god pris.

Til alle dere som kjører mest på bare og tørre veier, hadde ikke valgt nordiske myke "slafsedekk" , men kontinentale som er hardere og varer lengre, f.eks Pirelli
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Havebigfun

Jeg tror Michelin iX3 er det beste kompromisset- ikke så bløte ved gasspådrag som R2 men neste like bra på snø og is- etter å ha kjørt Sotto sist vinter og vært med på alle diskusjonene her fallt jeg ned på det- og venter vinteren i spenning :) 

Muffinman

Kan noen forklare meg hvorfor mange mener at en tung bil helst skal ha piggdekk, og gjerne underbygge med fakta?

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:01
Kan noen forklare meg hvorfor mange mener at en tung bil helst skal ha piggdekk, og gjerne underbygge med fakta?
Redselen er vel at man frykter å ikke har en hastighet tilpasset føreforholdene - i såfall blir det to tonn i bevegelse som ikke kan kontrolleres- ingen hyggelig tanke. Da foretrekker man å støye og støve ned nabolaget- just in case.
Det er god dokumentasjon på at piggdekk bremser raskere på glattisen enn piggfrie- alternativet er å kjøre mindre "ambisjonert" slik at man har marginene på sin side- har fungert for meg i mange år.

B_Tesla

Når en tung bil sklir er det også relativt mye energi involvert. Uten at jeg har regnet på det er det vel ganske mye energi man skal overkomme for å kome seg tilbake til statisk friksjon.

Har en del erfaring med å skli med BMW X5, som forøvrig skjeldent sklir - men når den gjør det er det grusomt. Mulig det er en kombinasjon av 4x4 og tyngde der. Men man føler seg som bambi på isen når man sklir.

Har tross det valgt R2, da jeg bor i Trondheim, og stort sett kjører i området rundt Trondheim. Fine veier gjennom store deler av vinteren.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

sigurdi

Kommer i samme knipen om et års tid (håper jeg).
Fruen har gitt ultimatum allerede, det skal piggdekk på Model X.
Fare for at det blir en langt opphold på sofaen, om jeg overprøver avgjørelsen "hennes".
Jeg tror det er pga bilen vår i dag har hatt piggfritt de siste 3 årene og er noen ganger hun har sklidd endel meter om vinteren med den. Ikke i grøfta, eller krasjet pga hun holder svært god avstand.
Prøver å forklare at det er pga den ikke har ABS og andre tekniske hjelpemiddel, samt er en rattkjelke på 1.7 tonn, den oppførte seg nesten likt med piggdekk.
Men både hun og svigermor står på sitt og drar frem den ene dekktesten etter den andre der piggdekk kommer bedre ut. :-(
I fjor var det mild vinter men svært mange dager med isføre, og da kan hun la bilen stå vi er ikke avhengig av bil til/fra jobb skole osv.
Primært langkjøring i helger, og til ekstra gjøremål, som lege, storshopping osv i ukene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på fredag 10. oktober 2014, klokken 01:07
Kommer i samme knipen om et års tid (håper jeg).
Fruen har gitt ultimatum allerede, det skal piggdekk på Model X.
Fare for at det blir en langt opphold på sofaen, om jeg overprøver avgjørelsen "hennes".
Jeg tror det er pga bilen vår i dag har hatt piggfritt de siste 3 årene og er noen ganger hun har sklidd endel meter om vinteren med den. Ikke i grøfta, eller krasjet pga hun holder svært god avstand.
Prøver å forklare at det er pga den ikke har ABS og andre tekniske hjelpemiddel, samt er en rattkjelke på 1.7 tonn, den oppførte seg nesten likt med piggdekk.
Men både hun og svigermor står på sitt og drar frem den ene dekktesten etter den andre der piggdekk kommer bedre ut. :-(
I fjor var det mild vinter men svært mange dager med isføre, og da kan hun la bilen stå vi er ikke avhengig av bil til/fra jobb skole osv.
Primært langkjøring i helger, og til ekstra gjøremål, som lege, storshopping osv i ukene.

Hmm, glad vi har "hver vår bil her". Fruen vil også ha piggdekk, det får hun ha på Leafen for min del. Min TMS går på piggfritt, og vil hun bruke den får hun fint akseptere det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA