Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av jay, søndag 19. oktober 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

jay

Her om dagen ble bilen min hentet av bergingsbil for å rette på et par småting som ble oppdaget ved levering. Hadde jeg vært Tesla ville jeg nok heller sendt en sjåfør for å ikke vekke så ekstremt mye oppsikt, men det får være en annen sak.

Jeg tenkte å holde et lite øye med bilens plassering mens den var utenfor min kontroll, men jeg fikk meg en liten overraskelse da Model S-appen ga meg beskjed om at "Mobile App Remote Access Is Off". Denne funksjonaliteten har jeg alltid hatt på, og det skal ikke skyldes tilkoblingsproblemer da appen påstår at den er tilkoblet bilen. Ett døgn senere er situasjonen den samme.

Er det noen andre som har opplevd dette, og er det noen som vet hvorfor dette gjøres?

Kan det skyldes personvern for sjåføren av bergingsbilen, bruk av bilen uten min tillatelse eller kan det være så enkelt at appen ikke gir meg riktig tilbakemelding?

Uansett, med den siste tidens tyverier fra parkeringsplassen til dette verkstedet tatt i betraktning hadde det vært hyggelig å kunne følge litt med.

Takk for svar.

TS

#1
Sitat fra: jay på onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:27
Her om dagen ble bilen min hentet av bergingsbil for å rette på et par småting som ble oppdaget ved levering. Hadde jeg vært Tesla ville jeg nok heller sendt en sjåfør for å ikke vekke så ekstremt mye oppsikt, men det får være en annen sak.

Jeg tenkte å holde et lite øye med bilens plassering mens den var utenfor min kontroll, men jeg fikk meg en liten overraskelse da Model S-appen ga meg beskjed om at "Mobile App Remote Access Is Off". Denne funksjonaliteten har jeg alltid hatt på, og det skal ikke skyldes tilkoblingsproblemer da appen påstår at den er tilkoblet bilen. Ett døgn senere er situasjonen den samme.

Er det noen andre som har opplevd dette, og er det noen som vet hvorfor dette gjøres?

Kan det skyldes personvern for sjåføren av bergingsbilen, bruk av bilen uten min tillatelse eller kan det være så enkelt at appen ikke gir meg riktig tilbakemelding?

Uansett, med den siste tidens tyverier fra parkeringsplassen til dette verkstedet tatt i betraktning hadde det vært hyggelig å kunne følge litt med.

Takk for svar.

Var det DK sin egen bergningsbil?
Det kan jo være noe så enkelt som at de har koblet ut 12v batteriet? Men, da burde det vel bare stått at den ikke var tilgjengelig .
Det kan jo hende at de slår av for at kundene ikke skal overvåke når det jobbes med bilen og ikke. Blir kanskje undrende telefoner av det.
Jeg hadde min der for noen måneder siden og da gjorde de ikke det.

Jeg har vært i kontakt med DK og anbefalt sikringstiltak og vet at de tar hendelsen seriøst.
De har egen Tesla, så jeg tror ikke prøvekjøring er så interessant.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Muffinman

Hvis 12v er frakoblet får du beskjed om at det ikke går an å koble til. Remote acces av = avskrudd.

Har skjedd en gang hos meg i begynnelsen av en prøvetur ved et reklamasjonsbesøk. Forble av helt til jeg skrudde på selv etter å ha hentet bilen. Helt greit i mine øyne, har full forståelse for at man ikke vil bli overvåket, spesielt under prøvekjøring.

Det som imidlertid IKKE er helt greit er at man ikke setter i strømmen på dashcam igjen etter å ha koblet fra. Jeg glemte å skru av selv før levering av bil og naturlig nok gjorde de det selv. Helt greit. Men når samboeren kom hjem med bilen etter å ha kjørt de 21 milene fra servicesenteret ville hun at jeg skulle ta ut film av en svært stygg nesten-hendelse hun var utsatt for. Da oppdaget vi at kameraet var frakoblet. Det syntes jeg var mindre greit.

Lokführer

Jeg hørte fra Teslafolkene at de kobler ut remote access for å slippe tuting og blinking, samt at de ikke vil at folk skal låse opp bilen mens den står parkert for reperasjon/service.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cairnz

Jeg har ikke opplevd at Tesla skrur av remote access på min bil, men så har jeg bedre ting å gjøre enn å tute med hornet, blinke med lysene og justere på dører og HVAC mens folk holder på med den. Og ikke plager jeg de om jeg ser at bilen står parkert utenfor, i stedet for inne på verksted eller hvor enn den måtte være på vei.

Elbilist

jay

Takk for svar. Jeg ser poenget med uønsket overvåkning og fjernstyring. Likevel er det kjipt hvis uhellet først skulle være ute. Jeg tar det vel egentlig for gitt at de som er gamle nok til å kjøre bil ikke logger seg på for å tute når bilen er til reparasjon.

Jeg tror bergingsbilen kom fra Falck.

Tanken slo meg at det kunne skyldes frakoblet 12V-batteri, men det er rart at det er mulig å kontakte modemet når det ikke er 12V tilgjengelig da det er naturlig at modemet får sin forsyning derfra. Jeg kjenner riktig nok ikke godt nok til hvordan Tesla har løst dette, så jeg skal ikke uttale meg for mye om det. I tillegg sjekket jeg appen første gang rett etter at bilen var hentet for å forsikre meg om at den var på nett, så mye tyder på at personen som hentet den deaktiverte fjerntilkoblingen.

Det er ikke det at det gjør meg så veldig mye, jeg blir bare så nysgjerrig...

OT: Det er forresten litt forunderlig at Tesla ikke har valgt en løsning med 48V spenning på styresystemet med pluss til jord for å kunne redusere tverrsnittet og øke motstandsdyktigheten mot korrosjon.

Jeg glemte for øvrig å skryte av god service hos DK. Veldig bra!

Trustno1

Sitat fra: jay på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:45
OT: Det er forresten litt forunderlig at Tesla ikke har valgt en løsning med 48V spenning på styresystemet med pluss til jord for å kunne redusere tverrsnittet og øke motstandsdyktigheten mot korrosjon.

Noe annet enn 12v hadde vært veldig merkelig i mine øyne. Stort sett alt av bilelektronikk (og mye annet) er tilpasset 12v.

Hadde de brukt en annen spenning for styresystemet, så hadde det blitt mye mer tuklete å koble til ekstrautstyr.

jay

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:26
Sitat fra: jay på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:45
OT: Det er forresten litt forunderlig at Tesla ikke har valgt en løsning med 48V spenning på styresystemet med pluss til jord for å kunne redusere tverrsnittet og øke motstandsdyktigheten mot korrosjon.

Noe annet enn 12v hadde vært veldig merkelig i mine øyne. Stort sett alt av bilelektronikk (og mye annet) er tilpasset 12v.

Hadde de brukt en annen spenning for styresystemet, så hadde det blitt mye mer tuklete å koble til ekstrautstyr.

48V er så absolutt på vei. Audi har allerede opplyst om at de skal benytte dette i sine fremtidige modeller: http://www.automobilemag.com/features/news/1408-audi-plans-48-volt-car-electrical-system/?fullsite=true

Riktig nok er det også andre fordeler i en bil med forbrenningsmotor som ikke er sammenlignbare med elbiler som allerede har et batteri nummer to. Uansett vil 12V-tilførsel til ekstrautstyr vil fortsatt være tilgjengelig så lenge det er relevant. Mitt inntrykk er at mer og mer DC-utstyr blir laget for bredere spenningsområder (eksempelvis 12-50V).

jazzwheel

Om jeg ikke husker feil var det da en historie her tidligere fra en som hadde levert bilen på Skøyen og som fant ut at de brukte bilen til privattur på butikken osv gjennom appen? Han konfronterte de og etter det har de pleid å skru den av. Jeg fanget selv et tredjepartsverksted i å ta seg en prøvetur med klampen i bånn.

jay

Ja, jeg har i den forbindelse en liten oppdatering: Jeg fikk akkurat PM (med tillatelse til å gjenfortelle) fra en forumbruker som har opplevd at fjerntilgangen ble avslått ved opphenting av et ikke nevnt verksted. Da bilen ble returnert var den blitt kjørt hardt i et titalls mil(!) Det kan altså være en fordel å sjekke kilometerstanden før og etter levering for de som ikke har for vane å gjøre det.

dundun

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:26
Sitat fra: jay på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:45
OT: Det er forresten litt forunderlig at Tesla ikke har valgt en løsning med 48V spenning på styresystemet med pluss til jord for å kunne redusere tverrsnittet og øke motstandsdyktigheten mot korrosjon.

Noe annet enn 12v hadde vært veldig merkelig i mine øyne. Stort sett alt av bilelektronikk (og mye annet) er tilpasset 12v.

Hadde de brukt en annen spenning for styresystemet, så hadde det blitt mye mer tuklete å koble til ekstrautstyr.

Dessuten hadde det blitt veldig mye dyrere og vanskeligere for Tesla å bygge bilen. Nå kan alt av elektronikk kjøpes av tredjepart og puttes rett inn, sånn at Tesla slipper å fokusere på dette. De har revolusjonert drivlinja, resten av bilen er svært tradisjonelt designet med "normale" deler laget av andre.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

jay

Jeg tror ikke vi er helt på samme side her. Det får heller lages en egen tråd hvis dette skal diskuteres videre, så kan det drøftes hvilke systemer det gjelder samt tilgjengelighet og pris på disse sammenlignet med fordelene en slik løsning har.

VigdisA

For å hoppe tilbake til det med fjernstyring av bilen. Drammen Karosseri kobler konsekvent fra virker det som, mens den stort sett får være i fred hos Tesla.
Jeg var litt glad for det her for en stund siden da jeg var i Drammen med bilen på service og jeg ble kjørt til sentrum for å fordrive litt tid mens de ble ferdig med bilen. Greit å ha bilen å peile seg frem til for å finne veien tilbake :)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

bb

Sitat fra: VigdisA på onsdag 08. oktober 2014, klokken 22:14
For å hoppe tilbake til det med fjernstyring av bilen. Drammen Karosseri kobler konsekvent fra virker det som, mens den stort sett får være i fred hos Tesla.
Omvendt hos meg. Tesla kobler den konsekvent av mens Drammen Karosseri lot den være på.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tstens

Har min hos DK nå. Etter et døgn ble remote access frakoplet,ikke helt fornøyd m det.Ville bare sjekke hvor den sto etter forrige ukes hendelse.....
P85,White

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA