Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av janmu, søndag 19. oktober 2014, klokken 13:19

« forrige - neste »

janmu

Hei

Jeg har nå byttet batteripakke på min REVA 2008. Nye batterier fra Unibatt (type:Dynex, tåler utladning og oppladning bedre dersom man bruker bilen mye, Rør plater istedet for flat plater. Brukes på trucker som er 24 timer i drift og konstatn ladning). Leste meg litt frem på nettet samt snakket med Enviro Bil i Asker og kom frem til at jeg må nullstille EMS og instille nye verdier før jeg tar bilen i bruk for å få riktig avlesning av den nye batteripakken.

Desverre så skulle Enviro Bil ha 5000KR for å nullstille og sette opp dette i EMS, en jobb som i utgangspunktet tar 30min noe jeg synes er forkastelig dyrt. Begrunnelsen var at de var de eneste som kunne tilby dette og det var prisen for folk som valgte å bytte batteripakke selv. De har nok for høye tanker om seg selv som monopolist på REVA.

Ser at det er mange drevne REVA eiere som har programvare og kabel. Mitt spørsmål er om noen kan dele programvaren(kabel fikser jeg selv) er ikke første gang jeg omprogrammerer en styrenehet til bil og eventuelt om noen er villig til å stille opp for å nullstille dette første gang, vil vedkommende belønnes selvsagt.

Jeg driver selv et bilverksted og synes det er moralt forkastelig å flå kunder slik. Dersom det finnes noen dyktige Reva entusiater der ute som kunne tenke seg å skru litt reva på deltid så kan jeg bistå med å stille et verksted til disposisjon.  Har allerede fått kontakt med en forhandler i India som kan selge reservedeler direkte.
(Dersom noen er interessert i ny batteripakke skift er jeg mer en villig til å bistå med et godt tilbud på skift av batterier og reparasjon av bil)   

Jeg kan kontaktes på tlf 45 25 80 00 (bor i Sandvika og kan komme til Oslo)

Termit

Hei!

Vi snakket sammen for idag :-) Programmet er på vei på epost!

freon

Hva gav du får disse batteriene? Hvor store er de (i Ah) ?

janmu

Hei

@ Freon: 125Ah Rørplate batterier, Fikk et veldig godt tilbud. Dersom du er interssert har jeg blitt kontaktet av en del andre som og ønsker skift. Tenkte da at vi muligens kunne legge inn en samlet bestilling for alle som ønsker å få byttet og få et virkelig godt tilbud. De som ønsker å bytte selv kan da bytte og eventuelt en samlet gjennomgang på oppsett og resett av EMS etterpå. Ny tråd startes på forumet. 

@ Termit: Takker så meget, skal prøve meg frem i helgen. Si ifra om du behøver nye batterier så kan vi sikkert få en god deal på samle bestillingen. Så noen bilder av EL mc prosjektet ditt på hjemmesiden din, ser spennende ut :)

scoot

#4
125aH ? Det er veldig lite da, standard på Revaen er jo 240aH, jeg kjøpte 260aH når jeg byttet på min ( som forøvrig er solgt:( )

Jeg bor i Trondheim for tiden, ellers kunne jeg gjeerne bistått de som trenger det. Så hvis noen i Trondheim trenger hjelp så er jeg på pletten.

Når det gjelder oppsett så er det ikke noen store "nødvendigheter" egentlig, jeg er usikker på åssen du gjør det når du har mindre batterier. Men hovedregelen er å måle med multimeter og korrigere BV1-BV8 faktorene i EMS-Analyzer slik at bilens EMS leser riktige verdier. Noe bortsett fra det er igrunn ikke nødvendig, den rekalibrerer seg ganske ofte og ladeprosessen er ikke tidsstyrt men nivåstyrt så overlading blir neppe ett problem.

EMS systemet har jo masse funksjoner som jeg ikke gadd å bruke, f.eks gadd jeg ikke nullstille "ladesyklus" telleren, eller korrigere dato for siste batteribytte osv. Det var ikke viktig for meg når jeg skulle få i gang min, og for å være ærlig er det uviktig med mindre du ønsker å følge knallhardt med på hvor lenge pakka di varer.

Det at Enviro tar 5 lapper for å sjekke at EMSn leser riktig er ikke annet enn ran på høylys dag. Bytter du pakka sjæl, så tar det deg 10 minutter å gjøre dette når setene er ute. Når de sier "reset" så mener de ikke noe stort annet enn å tømme feil-loggen og eventuelt slå av servicelampa, to tastetrykk -> "Write" -> Passord: "engineer" så er biffen fiksa.

Når det kommer til selve byttet er dette også enkelt, eneste som KAN være noe dritt er vann-nivåføleren. Denne knekker lett, min knakk så jeg sløyfa den bare. Det er i praksis en kortslutning som skjer når vann-nivået når føleren, og som åpner seg når den ikke har kontakt så lampa i dashen lyser. "føleren" er en metall-pinne som dyttes 2cm ned i batteriet eller noe. Jeg lagde et lite hull og dytta ledningen rett nedi miderste (!) celle på batteriet, funka gull. Riktignok dyttet jeg den langt ned, fordi den lampa skal du ikke stole helt på. Uansett bruk - fyll vann hver 14. dag så er du sikker.


2009 Revai

janmu

Sorry, Leste bare produktbeskrivelsen i farta T125  Disse batteriene tilsvarer Trojan eller Global sine batterier som og har betegnelsen T125. 240Ah-260Ah

Har forresten et godt tips på å få ut temp sensor og nivå føler for vann uten å ødelegge de ettersom de sitter bom fast i gamle gummiforinger. Ta en tapetkniv og kutt ut en firkantet ramme rundt sensor i plastikken på topp av batteri og lirk ut sensor fra gummiforingen når du har de ute. 100% failsafe metode om du ikke vil risikere og ødelegge sensoren og betale flere hundre kroner for nye.


scoot

Temp sensoren tåler litt juling, og vannsensoren er jo egentlig ikke en sensor. Men en metallpinne  8)
2009 Revai

danielwe

#7
Ikke så mye å føye til her, men noen flere tips som potensielt kan være nyttige:


  • Når du kalibrerer BV1-BV8, begynn alltid med batteri 1/BV1, og jobb deg oppover. For meg virket det iallefall som BV1 påvirker målingen av ALLE batterispenningene, BV2 påvirker batteri 2-8 osv., så hvis du gjør det i feil rekkefølge blir det bare rot.
  • Når du først er inne og hacker, kan det være en idé å kalibrere SOC factor. Denne faktoren styrer batterinåla i dashbordet. Slik jeg oppfatter det er den viktigste funksjonen til denne nåla å hjelpe deg å unngå å kjøre batteriene under 20 %. Jeg kalibrerte den derfor ved å først manuelt sette SOC til 20 % (dette kan gjøres under "Extra Settings"), og så justere verdien inntil nåla akkurat begynte å komme inn over det røde feltet. Dermed vet jeg med sikkerhet at så lenge jeg holder nåla unna rødt, holder jeg SOC over 20 %. Still deretter SOC tilbake dit den var -- eller bare sett bilen til lading, så finner den fort ut av det.
  • Det kan skje at proppene i vannfyllingssystemet ikke lukker seg når de skal, slik at det renner over under vannfylling. Dette bør sjekkes umiddelbart etter batteribytte. Kjør en liten runde slik at SOC får kalibrert seg (ev. bare sett SOC til 35 % med EMS analyzer), og sett bilen til lading. Når den er fulladet, ta ut setene igjen og fyll vann mens du følger nøye med batteriene, og ha tørkepapir klart. Dersom det renner over noe sted, stopp umiddelbart og bytt de aktuelle proppene. Vannfyllesystemet er et standard BFS-system, så man kan sikkert få tak i nye propper mange steder. Jeg fikk tilsendt en gratis fra Nordic Battery, hvor jeg kjøpte batterier (Trojan T105). Må bare få skryte litt av dette foretaket: hjelpsom og utmerket service, samt meget gode priser om du sier du skal ha batterier til en Reva.
  • La oss håpe det kun er jeg som har opplevd problemet i forrige punkt. Men for ordens skyld: dersom det har skjedd har du en battericelle som er overfylt og vil koke over under lading. Det er sikkert mange måter å håndtere dette på. Jeg ønsket ikke å fjerne syre fra cellen selv, så min løsning ble ganske enkelt å pakke proppen i den overfylte cellen inn i tørkepapir (MASSE tørkepapir), for å absorbere det som kommer ut under lading. Dette papiret bør byttes med jevne mellomrom, og det vil ta MANGE ladesykluser (månedsvis med bruk) før vannet i den overfylte cellen er ned på normalt nivå igjen. Så lenge du har byttet ut de defekte proppene er det naturligvis bare å fylle vann som normalt i denne perioden, proppene i de overfylte cellene vil være lukket.

Litt overrasket over at det funket for scoot å bare dytte ledningen til vannsensoren ned i syra, for såvidt jeg kan forstå er vannsensoren egentlig en blyelektrode (dvs. en liten ekstra batteripol hvor du kan ta ut halve batterispenningen så lenge den rekker ned i syra), og ledningen er jo ikke laget av bly. Mulig kjemien min er litt rusten, eller kanskje du dyttet ledningen så langt at den fikk fysisk kontakt med en blyplate?

Ellers høres det interessant ut med tilgang på deler. Jeg har en kronisk ustabil encoder, som gjør at bilen av og til rykker til og kobler ut motordriften. Den har allerede blitt byttet en gang, så det kan også være noe rusk i kablingen heller enn en defekt sensor. Uansett greit å vite at det er mulig å bestille deler om jeg en dag blir inspirert og får lyst til å fikse det.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

scoot

Jeg forsket ikke så mye på det, men kobberet i kontakt med syre gir spenning, jeg fikk i allefall målt 3,3v mellom en pol og syren i miderste hull når jeg testa med multimeter. Og jeg dyttet den ikke ned til en plate heller. Så det leder nok bare godt nok :)
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA