Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lov å montere stikk-kontakt?

Startet av html, søndag 19. oktober 2014, klokken 00:13

« forrige - neste »

html

Hei!
Har akkurat kjøpt min første Elbil og lurer på en sak;
den ordinære ladekabelen (den som plugges i en vanlig stikkontakt) har en diger klump (hvor jeg kan justere antall ampere i forhold til stikkontakten jeg putter den i). Jeg antar at den tåler vann, snø og kulde (hvis ikke er jeg i trøbbel), men hvorfor må denne være utenfor bilen? Tenkte på muligheten av å legge den i bagasjerommet og ha en skjøteledning ut til stikkontakten, men det går jo ikke for da blir ledningene klemt i bagasjelokket når luka lukkes (og det er ingen ladekontakt inni bagasjerommet, så ledningene må gå både ut og inn). Litt klønete er det også at den ledningsstumpen som skal puttes inn stikkontakten i stolpen er akkurat så lang at klumpen blir liggende nede på bakken slik at hunder kan tisse på den og andre sparke borti den. Der det er mulig prøver jeg å henge kabelen fast i bokslåsen slik at den blir hengende litt lenger oppe.

Hva gjør dere andre?
Finnes det noen alternativer til denne kabelen med klump?

Undring fra en nybegynner.  :)
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

cra

Usikker på hvilke kabler som finnes til akkurat din bil, men til Leaf finnes det i alle fall alternativ uten klumpen.

Vanlig løsning er å feste en snor i klumpen, slik at man kan henge den opp. Det avlaster kontakten (vekt på kontakta men medføre slitasje og varmgang, og i ytterste konsekvens at kontakta brenner i stykker) om ikke ledninga er lang nok til at boksen kan legges på bakken, og du slipper at den ligger i vann og snø.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olatho

"Klumpen" (eller "kladden" som den ofte kalles) må du ha der du lader fra vanlige stikkontakter.
Bilen kommuniserer med kladden, og blir enig i hvor mye strøm den kan få trekke, og den er ikke strøm i pluggen før de har blitt enige (sikkerhet), og en del sånt.

Det finnes også ledninger der kladden er innebygget i "pistolen", de er litt mer håndterlige.
Feks. denne: http://charge-amps.com/um-evse-v2

Dersom du derimot har en ladestasjon på veggen, så erstatter den kladden (den gjør akkurat det samme), og du trenger bare en ledning, uten kladd. 
De vanligste hjemmeladerne har "Type 2" kontakt, så da trenger du enten en Type2-Type2 eller Type2-Type1-ledning, litt etter hva slags bil du har.

fredag

Sitat fra: html på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:26
Hei!
Har akkurat kjøpt min første Elbil og lurer på en sak;
den ordinære ladekabelen (den som plugges i en vanlig stikkontakt) har en diger klump (hvor jeg kan justere antall ampere i forhold til stikkontakten jeg putter den i). Jeg antar at den tåler vann, snø og kulde (hvis ikke er jeg i trøbbel), men hvorfor må denne være utenfor bilen? Tenkte på muligheten av å legge den i bagasjerommet og ha en skjøteledning ut til stikkontakten, men det går jo ikke for da blir ledningene klemt i bagasjelokket når luka lukkes (og det er ingen ladekontakt inni bagasjerommet, så ledningene må gå både ut og inn). Litt klønete er det også at den ledningsstumpen som skal puttes inn stikkontakten i stolpen er akkurat så lang at klumpen blir liggende nede på bakken slik at hunder kan tisse på den og andre sparke borti den. Der det er mulig prøver jeg å henge kabelen fast i bokslåsen slik at den blir hengende litt lenger oppe.

Hva gjør dere andre?
Finnes det noen alternativer til denne kabelen med klump?

Undring fra en nybegynner.  :)

Så lenge du lader fra en stikkontakt, så må det være en kladd eller klump på kabelen. Klumpen er der blant annet for å passe på at ingen får strøm i seg når du/de tar på bilen din, eller at farlig likstrøm ikke kommer ut av bilen og inn i strømnettet ditt hjemme.

(Det finnes en kabel for Leaf / i-Miev som har denne sikekrhetsmekanismen bygget inn i kontakten, men den passer ikke til din bil.)

Når du lader på en type2-ladestasjon/ladeboks, så kan du bruke en type2-kabel som ikke har en slik klump. Feks så har de nye ladestasjonene til Oslo Kommune en type2-kontakt i tillegg til vanlig stikkontakt. Her er sikkerhetsmekanismen bygget inn i ladestasjonen.

Hvis du vil ha en slik type2-ladeboks hjemme, så kan du kjøpe fra feks Salto:

http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

html

Du skrev:
Det finnes også ledninger der kladden er innebygget i "pistolen", de er litt mer håndterlige.
Feks. denne: http://charge-amps.com/um-evse-v2


I teksten under bildet på denne linken står det at den gjelder for Type1. Finnes det også tilsvarende hvor Type2-elektronikken er bygd inn i "pistolen"?
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

fredag

Sitat fra: html på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:33
Du skrev:
Det finnes også ledninger der kladden er innebygget i "pistolen", de er litt mer håndterlige.
Feks. denne: http://charge-amps.com/um-evse-v2

I teksten under bildet på denne linken står det at den gjelder for Type1. Finnes det også tilsvarende hvor Type2-elektronikken er bygd inn i "pistolen"?

Det man ønsker er at lading av elbil gjøres fra en fastmontert mode3 ladeboks, og ikke fra stikkontakt.

Du kan feks sette opp en ladeboks med integrert type2-ladekabel i din egen garasje, feks:



Offentlige ladepunkter i feks parkeringshus og lignende bør sette opp ladebokser med type2-kontakt, IKKE stikkontakter. Det er sikrere, det gir mindre vedlikehold, og det gir raskere lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Sitat fra: html på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:33
I teksten under bildet på denne linken står det at den gjelder for Type1. Finnes det også tilsvarende hvor Type2-elektronikken er bygd inn i "pistolen"?

Vi prøver i samarbeid med EVSelect å levere slike kladdløse kabler også i type2 utgave. Foreløpig finnes det ikke, mye grunnet at standard type 2 pistoler rett og slett ikke har nok innvendig plass til rele og kontrollbord.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:45
Vanlig løsning er å feste en snor i klumpen, slik at man kan henge den opp.
Problemet for eUp (som html har) og eGolf er at den original VW "kladden" er fullstendig fri for hull eller kroker hvor man kan feste snora >:(

Sitat fra: Olatho på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:57
De vanligste hjemmeladerne har "Type 2" kontakt, så da trenger du enten en Type2-Type2 eller Type2-Type1-ledning, litt etter hva slags bil du har.
Type2-Type2 kabel medfølger som standard på VW
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA