Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr

Startet av Mippen, lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:10

« forrige - neste »

Mippen

Stadsbudsjettet legges frem as we speak. Er det flere enn meg som er spent på hvordan elbiler kommer ut i budsjettet? Så langt har det kommet fram i følge vg. "Bilavgiftene går ned
Regjeringen vil redusere bilavgiftene med 1,3 milliarder kroner, ifølge TV 2.

I forslaget til statsbudsjett for neste år foreslår  regjeringen også å kutte drastisk i avgiften for å omregistrere biler. Ifølge kanalen vil denne avgiften bli redusert med 35 prosent.
Vektavgiften for tyngre kjøretøy foreslås redusert. I tillegg fjernes årsavgift for campingvogner, pluss at engangsavgift for motorsykler og snøscootere reduseres med 30 prosent"

Syns dere dette er godt eller dårlig nytt? Jeg tenker at omregistrering ikke har noe å si for salget av elbiler da det gjelder alle kjøretøy. Det er positivt at det blir billigere å oppgradere bil.
Fremtiden er elektrisk.

muggost

Omregistrering av elbiler er jo dyrt siden de er tunge, så hvis omreg avgiften går ned kan ikke det være annet enn positivt, også for nybilsalget av elbiler....

Tønsberg

Også enig at en reduksjon av omregistreringsaviften er gunstig.
Venter i spenning på hva som legges frem vedrørende de andre elbil fordelene  :o
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Mippen

Her er hele budsjettet til gjennomlesing. http://www.dagbladet.no/f/statsbudsjettet2015.pdf

Er det jeg som tolker feil eller ser det ut som veibruksavgiften på diesel skal reduseres?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat...Regjeringen foreslår å øke støtten til Enovas arbeid med energiomlegging og utvikling av energi- og klimateknologi. Enova får i oppdrag å etablere en utvidet rettighetsbasert tilskuddsordning for enøk-investeringer i husholdninger. Enova skal også over ta arbeidet for miljøvennlig transport som tidligere har ligget hos Transnova. Enovas inntekter fra Fondet for klima, fornybar energi og energiomlegging (Klimafondet) øker med 202 mill. kroner som følge av kapitalinnskuddene i 2014. I tråd med Regjeringens opptrappingsplan for Klimafondet foreslås det også et nytt innskudd i 2015 på 9,25 mrd. kroner. Samlet fondskapital blir etter dette 53,5 mrd. kroner...

Er dette godt nytt for elbilene eller tror dere det blir mer byråkrati?
Fremtiden er elektrisk.

cra

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 08. oktober 2014, klokken 11:24
Jeg foretrekker å se på elbilforum som en uvurderlig ressurs til å diagnosere og finne den beste måten å løse et problem på hvis det først oppstår. Tesla sin service er meget god slik jeg opplever den, selv om det tar litt tid.

Helt enig; jeg tenker på det som den "Hva er galt hvis...." som ofte stod bakerst i manualen på ulike produkter. Det betyr jo ikke at man nødvendigvis kommer borti de problemene. :)

Forøvrig tror jeg du stod i feil vindu da du svarte; regner med ingen blir sure om dette innlegget pluss jasswheel sitt flyttes til riktig tråd. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jazzwheel

Haha, ja, det ble feil - hadde flere åpne vinduer. Slettet det og flyttet det selv, takk for tipset. Slett gjerne dette innlegget også om det er i veien.

Mippen

Leasing blir mindre gunstig etter nyttår i følge budsjettet. Noen som vet hvordan det ligger an med leasing av elbiler?
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Tipper bilsiden av budsjettet i likhet med bl.a. lavere uhjelpsprosent er blant postene som skal/kan brukes til å gi Krf og V noen "forbedringer" å skryte av når forhandlingene er kommet i mål.

Med andre ord arabisk bazaar med innebygget prutningsmon.

Ellers viktig å merke seg forhåndsvarsel om mulige endringer i revidert budsjett våren 2015.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Råde

Sitat fra: Mippen på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:03
Leasing blir mindre gunstig etter nyttår i følge budsjettet. Noen som vet hvordan det ligger an med leasing av elbiler?
Kan bli like "gunstig" som andre biler. Vedtatt i Stortinget men venter på EFTA.

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2015/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Elbiler/#artikkel
e-Golf | X75D

Mippen

Har dere tro på noen store forandringer i budsjettet? Venstre var vel for økning av avgifter på fossilbiler. Når ikke transnova skal ha ansvaret for utbygging av ladeinfrastruktur til elbiler mer kan det være at det blir dårligere tilbud? Ellers var det bra at ikke det ble gjort noe med fordelene til elbiler i dette budsjettet og billigere omregistrering er bra både for elbiler og fossilbiler.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:21
Ellers viktig å merke seg forhåndsvarsel om mulige endringer i revidert budsjett våren 2015.

Akkurat denne biten foruroliger meg. Har dette en sammenheng med at man forventer å ha passert 50k elbiler innen det skal legges ut?  At det er derfor denne "totale gjennomgangen av bilavgifter" som egentlig var varslet for i høst er utsatt til klimaforliket er utløpt?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Puffen

Dette kan vel i verste fall føre til full stopp i salget av Plugg-in Hybrider, fram til avklaring foreligger.
Lite fristende å kjøpe bil nå, som kanskje faller 30 - 40 000 i nypris til våren.

Puffen

Da har Venstre lagt frem sitt budsjett.  Der er det betydelige lettelser på Plug - In Hybrider.
Jaja. Har bestilt en uansett. Så får vi se om de får gjennomslag  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA