Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bør man akselerere sakte?

Startet av RuneW, lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24

« forrige - neste »

RuneW

Jeg har sittet på gjerdet i lang tid når det gjelder kjøp av en TMS, men jeg merker at blir mer og mer skeptisk. Selv de mest hardbarkede entusiaster må jo innrømme at det har vært mye tull med TMS.

Nei, at din bil er perfekt hjelper ikke det aller minste all den tid andres biler nærmest detter fra hverandre. Et slikt sprik i kvalitet er i seg selv et tegn på dårlig kvalitet. Jeg har ventet og ventet på at ting skal bli bedre og barnesykdommene skal avta, men jeg klarer ikke å se at dette skjer. Mulig jeg ikke har klart å tolke det som blir skrevet her inne riktig, men jeg synes heller det blir flere og flere problemer. Men det er vanskelig å si om det er de første bilene som ble solgt som nå sliter eller om det er nyere biler med nye type problemer.

Derfor er mitt enkle spørsmål:

Har kvaliteten på TMS'ene bedret seg på den tiden den har vært i salg i Norge eller ikke?

Er det noen som har "ført statistikk" eller gjort seg noen tanker om dette? Hvordan ser trenden ut?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

NegativeElectrode

Det hadde hjulpet om alle som skrev om sine problemer altid skrev produksjonstidspunkt for sin bil. Noen har det i sin forum-profil, men langt fra alle.

Det er mye roligere på Feil- og mangler tråden enn da jeg begynte å følge med, men om det er fordi man ikke kan skrive der hver gang noe er galt eller om det faktisk er mindre feil er vanskelig å si. Jeg bestilte bil ihvertfall.

I teorien skal Teslas direkte kontakt, altså uten forhandlerledd, gi kortest mulig feedback loop til produksjon. Siden Tesla også kan sjekke feil på hver enkelt bil online burde forutsetningen for å lære raskt være til stede. Samtidig skal organisasjonen vokse, og det medfører stort sett alltid voksesmerter.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Porsgrunn

Jeg skal mene lite om kvaliteten på MS bortsett fra at de har gjort endringer for å luke vekk barnesykdommer.

For noen år siden vurderte jeg å kjøpe en Audi A6 med v6 diesel og oppsøkte Audiforum for å finne info om bilen. Problemet var at jo mer jeg leste jo mer skremt ble jeg. Historiene var mange om biler som spiste kammer til frokost og turboer til lunsj.

Det er sånn jeg ser det ikke et representativt utvalg som skriver om problemer (selv om problemene er reele for dem det gjelder), folk skriver ofte først når de har problemer eller spørsmål.

En stor forskjell (virker det som på meg) er behandliingen disse fikk av Audi kontra hva Tesla driver med (selv om det kanskje tar litt tid i noen tilfelder).

Poenget mitt er egentlig bare at det er fort å lese seg litt forum blind og ikke se det store bildet.


NegativeElectrode

En teori:
De mest aktive her er entusiaster, og kjøpte TMS i 2013. Da var det fortsatt mange barnesykdomer, og entusiastene deler gjerne både positive og negative erfaringer (gjerne avslutter med hyllest til Tesla service som har stått på for å fikse feil).

Jeg vil tro ledelsen i Tesla er opptatt av å forbedre kvaliteten, ellers blir det umulig å vokse. Å holde bilene i gang vil kreve store ressurser om feilene fortsetter å komme på nye biler. (Forhåpentligvis er ikke Tesla som Lada. Lada fortsatte å lage biler med samme feil i 20 år.)

Hvis de som har fått biler ila siste halvår har de samme feilene som de bilene som ble levert i 2013 er det veldig interessant.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Sjøhyene

Har følelsen av det gjevnt over er blitt bedre med tiden. Når jeg begynte å lese her for et år siden var det flere veldig alvorlige problemer som dukket opp.
Det meste som dukker opp i disse dager er ting jeg ikke ville vært spesielt bekymret for. Både fordi det er ting som helt klart vil bli fikset en gang og fordi man nå har klare og gode garanti ordninger som dekker det meste som er viktig.
Man får også følelsen av tesla virkelig tar tak i problemene når man kontakter de, noe som er gull verdt.
Har selv en liste med ting, men det er stort sett ting som jeg overhodet ikke tenker over i det daglige.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jazzwheel

Enig med Porsgrunn. Jeg har selv opplevd at det å lese om feks BMW på nett og forum gjorde nattesøvnen dårlig selv om jeg aldri selv opplevde de rådyre reparasjonene "alle andre" hadde med panoramatak, timinig chain og automatkasser.

Jeg foretrekker å se på elbilforum som en uvurderlig ressurs til å diagnosere og finne den beste måten å løse et problem på hvis det først oppstår. Tesla sin service er meget god slik jeg opplever den, selv om det tar litt tid.

Tesla65

Min bil er produsert i januar 2014. Lite problemer her etter 17000 km
Har faktisk ikke noe å klage over enda :) Kjører en P85 på stander 19" GY. Lest en del om disse elendige dekkene!!!  Fikke bilen i mars med Pirelli vinter dekk og var spent når GY dekken sulle på. Dere som får bilene med 19" felger med GY dekk, dere får en bil som er meget behagelige å kjøre, samt dekk som varer i mange år. Så alt som skrives på forumet her, stemmer nok ikke altid med virkeligheten.
Hvit P85 Solgt

Muffinman

Personlig har jeg ikke lest annet enn positivt om GY - dekkene her på forumet. I tillegg til at jeg har kjørt noen titalls mil med dem selv og kan bekrefte at de fungerer bra.

NegativeElectrode

#8
Sitat fra: Tesla65 på onsdag 08. oktober 2014, klokken 11:34
Min bil er produsert i januar 2014. Lite problemer her etter 17000 km
Har faktisk ikke noe å klage over enda :) Kjører en P85 på stander 19" GY. Lest en del om disse elendige dekkene!!!  Fikke bilen i mars med Pirelli vinter dekk og var spent når GY dekken sulle på. Dere som får bilene med 19" felger med GY dekk, dere får en bil som er meget behagelige å kjøre, samt dekk som varer i mange år. Så alt som skrives på forumet her, stemmer nok ikke altid med virkeligheten.

Er det Goodyear Eagle RS-A2  du referer til som 19" GY dekk? Jeg tenkte å selge dem og kjøpe Goodyear F1 245/45 r19 istedet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

RuneW

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:21
Poenget mitt er egentlig bare at det er fort å lese seg litt forum blind og ikke se det store bildet.

Jeg tror de fleste er klar over de-med-problemer-skriker-høyest-effekten på alle slike forum. Men jeg tror ikke det er noen innvirkning på det jeg egentlig lurte på: Om kvaliteten er merkbart på vei oppover (eller ikke).

Sånn på siden: Når jeg skal handle noe (om det er forsterkere eller biler) leser jeg nesten utelukkende de negative omtalene av ting . Mye mer matnyttig enn intetsigende lovprisninger. Er de negative omtalene få og med tilsynelatende liten substans, er sannsynligvis produktet godt.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

snurrehue

Sitat fra: RuneW på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:05
Om kvaliteten er merkbart på vei oppover (eller ikke).

Dersom jeg skal ta utgangspunkt i egen Model S, produsert på forsommeren i år, så sitter jeg med en følelse at kvaliteten ikke har blitt særlig bedre. Men jeg tviler ikke ett eneste sekund på at Tesla har fått ryddet opp i en del av de problemene som tidlig viste seg. Det virker likevel å være mye som gjenstår. Mye småtteri. Mye er også software-relatert.

RuneW

Sitat fra: snurrehue på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:30
Dersom jeg skal ta utgangspunkt i egen Model S, produsert på forsommeren i år, så sitter jeg med en følelse at kvaliteten ikke har blitt særlig bedre. Men jeg tviler ikke ett eneste sekund på at Tesla har fått ryddet opp i en del av de problemene som tidlig viste seg. Det virker likevel å være mye som gjenstår. Mye småtteri. Mye er også software-relatert.

Tesla sitter selvsagt på statistikker rundt dette (som det hadde vært meget interessant å sett...). Har antallet reklamasjons-saker per bil (f.eks. i løpet av bilens første 6 mnd) gått ned eller opp? Bare at det er en viss usikkerhet rundt dette er litt illevarslende, imho.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

snurrehue

Sitat fra: RuneW på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:46
Tesla sitter selvsagt på statistikker rundt dette (som det hadde vært meget interessant å sett...). Har antallet reklamasjons-saker per bil (f.eks. i løpet av bilens første 6 mnd) gått ned eller opp?

Ventetiden på service/reparasjon gir vel en viss pekepinn. Flere måneder ventetid til tross for at et "gigantisk" servicested har åpnet på Grorud. Men vi får håpe at Tesla har fokus på kvaliteten fremover.

charliefoxtrot

Sitat fra: RuneW på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:46
Sitat fra: snurrehue på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:30
Dersom jeg skal ta utgangspunkt i egen Model S, produsert på forsommeren i år, så sitter jeg med en følelse at kvaliteten ikke har blitt særlig bedre. Men jeg tviler ikke ett eneste sekund på at Tesla har fått ryddet opp i en del av de problemene som tidlig viste seg. Det virker likevel å være mye som gjenstår. Mye småtteri. Mye er også software-relatert.

Tesla sitter selvsagt på statistikker rundt dette (som det hadde vært meget interessant å sett...). Har antallet reklamasjons-saker per bil (f.eks. i løpet av bilens første 6 mnd) gått ned eller opp? Bare at det er en viss usikkerhet rundt dette er litt illevarslende, imho.

Dette er tråden jeg har vært på nippet til å starte selv: hvordan er feilraten på bilene som produseres nå ift. de første produksjonsbatchene? Er det en nedgang, har de klart å luke bort det meste nå? Eller er antallet feil omtrent det samme, bare av forskjellig art? Umulig å lese seg til her inne.

Consumer Reports sier i dette innslaget (ca.10 min.40 sek. inn) at de i slutten av oktober vil presentere et større tallmateriale på dette.


 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA