Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service Soul.

Startet av pwb, lørdag 18. oktober 2014, klokken 11:53

« forrige - neste »

Jorgensen

Sitat fra: Electrix på torsdag 09. oktober 2014, klokken 10:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:19
Sitat fra: Electrix på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:37
Det er ikke vanskelig å sette opp et lite skilt med informasjon om bruk av ladestasjonen.
På innsiden av luken til ladestolpene i Oslo sitter det bruksanvisning for stolpen. Der står det blant annet at ladekabel skal avlastes og ikke henge i støpselet. Mine observasjoner tyder på at folk ikke leser bruksanvisningen spesielt nøye :)
Jeg tenkte nå mer på at istedet for å bare skilte med "reservert elbiler" eller "ladeplass" så kan man skrive "reservert for lading av ladbar motorvogn" eller lignende, mange tror jo at elbiler skal parkere på "elbilplassene" altså ladeplassene.
På Sandvika Storsenter står dette skiltet:
Tilsvarende skilt har jeg sett i P11 parkeringshus på Gardermoen
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Hans Håvard Kvisle

Litt fakta om ladestasjonen det er snakk om:
https://m.ladestasjoner.no/#charger/NOR_02177
Den har både Type 1 og Type 2 plugg på fastmontert kabel. Bare å putte inn det som passer elbilen din. Visstnok skal strømstyrken være 32A, så det gir 6-7 kW effekt. Budbilsjåføren var derfor ikke helt på jordet (noe jeg også trodde først) da han uttrykte muligheten for 6 mil lading på en time. Bare litt i overkant positiv.
St.Hanshaugen

emil

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:15
Litt fakta om ladestasjonen det er snakk om:
https://m.ladestasjoner.no/#charger/NOR_02177
Den har både Type 1 og Type 2 plugg på fastmontert kabel. Bare å putte inn det som passer elbilen din. Visstnok skal strømstyrken være 32A, så det gir 6-7 kW effekt. Budbilsjåføren var derfor ikke helt på jordet (noe jeg også trodde først) da han uttrykte muligheten for 6 mil lading på en time. Bare litt i overkant positiv.

Men står det en Leaf og en Trilling der og lader mens man kommer med sin Soul så hjelper det lite med de to gjenværende Type2 ledningene. Hadde vært mye bedre med fire faste Type2 kontakter så folk kunne ta med sin egen ledning.

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 09. oktober 2014, klokken 13:03
Men står det en Leaf og en Trilling der og lader mens man kommer med sin Soul så hjelper det lite med de to gjenværende Type2 ledningene. Hadde vært mye bedre med fire faste Type2 kontakter så folk kunne ta med sin egen ledning.

Enig. Type2-kontakter skal jo bli så standard at det er noe alle elbileiere uansett bør ha. Synes gjerne ladepunkter kan ha type2-kontakt som eneste kontakt, slik at folk blir litt presset til å kjøpe det, det er jo en langt bedre kontakt for lading.

Jorgensen

Jeg parkerte på Sandvika Storsenter i går, og det var ikke noe problem med å finne en ledig elbilplass.
Det sto bare 2 elbiler på elbilplassene og disse sto ikke til lading og disse hadde fått hver sin bot på kr 710,- selv om de hadde trukket gyldig P-billett. Da håper jeg disse elbil-eierene har lært å ikke oppta ladeplasser, når de selv ikke trenger å lade.


-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

emil

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:56
Jeg parkerte på Sandvika Storsenter i går, og det var ikke noe problem med å finne en ledig elbilplass.
Det sto bare 2 elbiler på elbilplassene og disse sto ikke til lading og disse hadde fått hver sin bot på kr 710,- selv om de hadde trukket gyldig P-billett. Da håper jeg disse elbil-eierene har lært å ikke oppta ladeplasser, når de selv ikke trenger å lade.

Ikke ofte jeg blir glad over å se parkeringsgebyr, men dette like jeg :)

Øyvind.h

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:56
Jeg parkerte på Sandvika Storsenter i går, og det var ikke noe problem med å finne en ledig elbilplass.
Det sto bare 2 elbiler på elbilplassene og disse sto ikke til lading og disse hadde fått hver sin bot på kr 710,- selv om de hadde trukket gyldig P-billett. Da håper jeg disse elbil-eierene har lært å ikke oppta ladeplasser, når de selv ikke trenger å lade.
Når hverken sunn fornuft eller skilting hjelper blir pisk siste virkemiddel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Skrotenisse

Å fy faen, kjente meg igjen her. Den irritasjonen, altfor mange i Oslo sentrum som bare bruker elbil ladestasjoner som fast parkeringsplass. Her om dagen hadde jeg lite strøm, skulle til biblioteket i byen, og der ved Obos bygget er det jo 6 ladeplasser... 3 av dem var tatt opp av Tesla, 1 var Leaf, 2 var i-Miev.  Av alle de som var der så var det kun 2 stk som var plugget i strøm...

Endte jo med at jeg måtte bruke skjøteledning og låne litt strøm fra en meget vennlig liten butikk i nærheten... Innfør max 2t eller noe i byen på elbilplasser og, på lik linje med all annen parkering i Oslo sentrum..

Litt mye punktum her, men begynner å bli døsig.....
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Mippen

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:56
Jeg parkerte på Sandvika Storsenter i går, og det var ikke noe problem med å finne en ledig elbilplass.
Det sto bare 2 elbiler på elbilplassene og disse sto ikke til lading og disse hadde fått hver sin bot på kr 710,- selv om de hadde trukket gyldig P-billett. Da håper jeg disse elbil-eierene har lært å ikke oppta ladeplasser, når de selv ikke trenger å lade.

Meget bra :)
Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:56
Jeg parkerte på Sandvika Storsenter i går, og det var ikke noe problem med å finne en ledig elbilplass.
Det sto bare 2 elbiler på elbilplassene og disse sto ikke til lading og disse hadde fått hver sin bot på kr 710,- selv om de hadde trukket gyldig P-billett. Da håper jeg disse elbil-eierene har lært å ikke oppta ladeplasser, når de selv ikke trenger å lade.
Bravo :) :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Panduck

Hurtigladet på Maxi senter på Hamar. Ingen problem med Chademo, men på tregladeplassen (som det kun er en av, selv om det er 2 kontakter) sto det en tesla og ikke-ladet. Var der i 40 minutter (måtte lade 2x20min for å få strøm nok til å komme hjem), og teslaen sto der hele tiden. Slik er det vel når ladeplassen er rett ved hovedinngangen. Selv om det var MASSE plasser ledige, er det jo "enkelt å greit". Spiller ingen rolle at det står DIGERT skilt der om at disse plassene er for lading..

Lurer på hva folk tenker med...

sn0le

Tror det er en del av hjernen som heter egosentrikus maximus.  ::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kjell Leaf

Sitat fra: Powerflux på lørdag 01. november 2014, klokken 15:53
Sitat fra: Jorgensen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:56
Jeg parkerte på Sandvika Storsenter i går, og det var ikke noe problem med å finne en ledig elbilplass.
Det sto bare 2 elbiler på elbilplassene og disse sto ikke til lading og disse hadde fått hver sin bot på kr 710,- selv om de hadde trukket gyldig P-billett. Da håper jeg disse elbil-eierene har lært å ikke oppta ladeplasser, når de selv ikke trenger å lade.
Bravo :) :)
Endelig, dette må bare innføres over alt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Skrotenisse

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 02. november 2014, klokken 01:24
Sitat fra: Powerflux på lørdag 01. november 2014, klokken 15:53
Sitat fra: Jorgensen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:56
Jeg parkerte på Sandvika Storsenter i går, og det var ikke noe problem med å finne en ledig elbilplass.
Det sto bare 2 elbiler på elbilplassene og disse sto ikke til lading og disse hadde fått hver sin bot på kr 710,- selv om de hadde trukket gyldig P-billett. Da håper jeg disse elbil-eierene har lært å ikke oppta ladeplasser, når de selv ikke trenger å lade.
Bravo :) :)
Endelig, dette må bare innføres over alt.

Det hadde vært fantastisk! :)
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA