Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service Soul.

Startet av pwb, lørdag 18. oktober 2014, klokken 11:53

« forrige - neste »

pwb

"- Tre timer er bare tullete. Alle andre ladestasjoner i byen har én times lading, maks, så må du flytte deg. Du får ladet nok strøm til seks mils kjøring på én time, og det er vel de færreste som har helt flatt batteri når de stiller seg opp, så én time er nok, sier Green."

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10206848.ece


Gordon Retriever

#1
Hmm, budbilfirma som baserer kommersiell drift på lading med gratis strøm fra offentlige ladepunkter?

Electrix

#2
Det blir født en ny elbilist ca hver halvtime I Norge. Å tro at alle disse kommer til å lese seg opp på alle elbilrelaterte forumer på internet før de setter seg I bilen sin å kjører er mildt sagt naivt. Å vente på at de etter hvert ser hva andre gjør og legger seg til gode vaner er også nyttesløst med tanke på at det som sagt kommer en ny hver halvtime. Da må heller de som setter opp ladeplasser ol opplyse om hvordan de ser for seg bruken av disse. Det er ikke vanskelig å sette opp et lite skilt med informasjon om bruk av ladestasjonen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

#3
Sitat fra: pwb på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 19:10
"- Tre timer er bare tullete. Alle andre ladestasjoner i byen har én times lading, maks, så må du flytte deg. Du får ladet nok strøm til seks mils kjøring på én time, og det er vel de færreste som har helt flatt batteri når de stiller seg opp, så én time er nok, sier Green."

Hva slags ladepunkter er dette snakk om? Fastmonterte kabler, da er det vel begrenset hva slags biler som kan lade der. AC kan jo svaert faa biler hurtiglade fra. Bare nysgjerrig :)

Øyvind.h

#4
Sitat fra: Electrix på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:37
Det er ikke vanskelig å sette opp et lite skilt med informasjon om bruk av ladestasjonen.
På innsiden av luken til ladestolpene i Oslo sitter det bruksanvisning for stolpen. Der står det blant annet at ladekabel skal avlastes og ikke henge i støpselet. Mine observasjoner tyder på at folk ikke leser bruksanvisningen spesielt nøye :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

#5
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:19
Sitat fra: Electrix på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:37
Det er ikke vanskelig å sette opp et lite skilt med informasjon om bruk av ladestasjonen.
På innsiden av luken til ladestolpene i Oslo sitter det bruksanvisning for stolpen. Der står det blant annet at ladekabel skal avlastes og ikke henge i støpselet. Mine observasjoner tyder på at folk ikke leser bruksanvisningen spesielt nøye :)
Ikke alle stolpene som har noe å henge noe fast i .. :)
Elbilist

Panduck

#6
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:19
På innsiden av luken til ladestolpene i Oslo sitter det bruksanvisning for stolpen. Der står det blant annet at ladekabel skal avlastes og ikke henge i støpselet. Mine observasjoner tyder på at folk ikke leser bruksanvisningen spesielt nøye :)

Dette loeses enkelt ved at alle stolper byttes ut med type2 kontakter, og IKKE har kontakt som "tilvalg". Jeg sjekker ladepunkter som dukker opp paa ladestasjoner, fremdeles kommer det mange (de fleste...) med kun standard kontakt. Dette burde aldri bli godkjent som ladepunkt. Jeg har i det heletatt store problem med aa faa LEAF-kabelen min til aa passe i de fleste stolpene, kabelen er enda kortere mellom kontakt og klump enn de fleste LEAF ladere jeg har sett, og naar ledeningen kommer ut i vinkel, er det haaploest. Jeg maatte kjoepe chargeamp for i det heletatt aa faa ladet. Slik burde alle kabler vaere, den gir ingen vekt paa ladepunktet, og sitter som stoept, og jeg begrenser effekten til 6A for enda mindre belastning.
Jeg savner norsk tastatur.

emil

#7
Sitat fra: Panduck på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:24
Jeg savner norsk tastatur.

Litt offtopic:
Leste hele innlegget ditt uten å reagere på noe som helst frem til jeg kom til siste linje. Tror jeg har både lest og skrevet litt for mye norsk på ikke-norsk tastatur eller gamle systemer uten norsk tegnsett.


Men litt ontopic igjen:

Er de aktuelle ladeplassene i Tr.heim 32A så kan en Leaf med 6.6kW lader på en veldig god dag få 6mil på en times lading. Da 6 mil i 50km/t på flat mark og medvind...

Panduck

#8
Sitat fra: emil på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:55
Er de aktuelle ladeplassene i Tr.heim 32A så kan en Leaf med 6.6kW lader på en veldig god dag få 6mil på en times lading. Da 6 mil i 50km/t på flat mark og medvind...

Men det saa ut til aa vaere fastmonterte kabler, isaafall vil det enten vaere type2 eller type1 plugg, noe som begrenser hvem som kan lade der. Vet du noe om dette?

emil

#9
Sitat fra: Panduck på onsdag 08. oktober 2014, klokken 17:18
Sitat fra: emil på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:55
Er de aktuelle ladeplassene i Tr.heim 32A så kan en Leaf med 6.6kW lader på en veldig god dag få 6mil på en times lading. Da 6 mil i 50km/t på flat mark og medvind...

Men det saa ut til aa vaere fastmonterte kabler, isaafall vil det enten vaere type2 eller type1 plugg, noe som begrenser hvem som kan lade der. Vet du noe om dette?

Har ikke vært der selv da jeg til nå har brukt fossilbilen på mine turer fra sørlandet og oppover dit, men i følge ladestasjoner.no er det 2xType2 32A og 2xType1 32A på plassene foran Stiftsgården.

Thomas Parsli

#10
Kanskje greit å endre tittel på denne tråden?

At anonyme puddinger skal slenge dritt om navngitte personer synes jeg er både barnslig og usmaklig.

Vet dere om han er sitert korrekt av avisen?
Hvorfor angriper dere ikke de asosiale tullingene som okkuperer ladeplassene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Tittel på emnet er nå endret fra person til sak.

Skal dere henge ut personer, er elbilforumet feil sted. Men ta gjerne en debatt om sak: På ladeplasser uten å lade eller hvor langt man kommer med 1 times lading.

Lars
Forum admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

TS

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:04
Tittel på emnet er nå endret fra person til sak.

Skal dere henge ut personer, er elbilforumet feil sted. Men ta gjerne en debatt om sak: På ladeplasser uten å lade eller hvor langt man kommer med 1 times lading.

Lars
Forum admin

Helt enig. Jeg sender som regel info om reaksjoner på sosiale medier til de som har PARKERT elbil uten å lade på ladeplass.

Dette problemet vokser i takt med elbilsalget, så her må Elbilforeningen og oss andre jobbe for at ladeplass ikke kan benyttes uten tilkobling, og at det koster oss å stå der. Gradvis innføring, Dvs så snart smartstolpene  er oppe. En felles app for betaling på alle stolper i Norge. Sms og RFID som backup. Feilmelding er = gratis lading
Taksten kan være beregnet til 1kr pr kWh tilgjengelig på stolpen, men beregnes pr time parkering, ikke forbruk.
Med dette oppnår vi to ting så snart det er innført. Flere ledige ladeplasser, og slutt på sutringen om at vi snylter strøm på skattebetalere..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

leafeierskien

Sitat fra: TS på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:43
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:04
Tittel på emnet er nå endret fra person til sak.

Skal dere henge ut personer, er elbilforumet feil sted. Men ta gjerne en debatt om sak: På ladeplasser uten å lade eller hvor langt man kommer med 1 times lading.

Lars
Forum admin

Helt enig. Jeg sender som regel info om reaksjoner på sosiale medier til de som har PARKERT elbil uten å lade på ladeplass.

Dette problemet vokser i takt med elbilsalget, så her må Elbilforeningen og oss andre jobbe for at ladeplass ikke kan benyttes uten tilkobling, og at det koster oss å stå der. Gradvis innføring, Dvs så snart smartstolpene  er oppe. En felles app for betaling på alle stolper i Norge. Sms og RFID som backup. Feilmelding er = gratis lading
Taksten kan være beregnet til 1kr pr kWh tilgjengelig på stolpen, men beregnes pr time parkering, ikke forbruk.
Med dette oppnår vi to ting så snart det er innført. Flere ledige ladeplasser, og slutt på sutringen om at vi snylter strøm på skattebetalere..

Enig i mye av det du sier, men jeg stusser på det du starter med å si.

Henger du ut folk som står på ladeplass uten å lade på sosiale medier?

Electrix

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:19
Sitat fra: Electrix på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:37
Det er ikke vanskelig å sette opp et lite skilt med informasjon om bruk av ladestasjonen.
På innsiden av luken til ladestolpene i Oslo sitter det bruksanvisning for stolpen. Der står det blant annet at ladekabel skal avlastes og ikke henge i støpselet. Mine observasjoner tyder på at folk ikke leser bruksanvisningen spesielt nøye :)
Jeg tenkte nå mer på at istedet for å bare skilte med "reservert elbiler" eller "ladeplass" så kan man skrive "reservert for lading av ladbar motorvogn" eller lignende, mange tror jo at elbiler skal parkere på "elbilplassene" altså ladeplassene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA