Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eSaab en ny svensk elbilstillverkare!

Startet av Aua71, lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:22

« forrige - neste »

Aua71

____________________________________
S60 med techpakke, kjøpt som demobil i Stavanger. Kjørt 1000 km, leveringstid en uke

TS

Nå har de lagt ut dette for å få oss innesperret i kollektivfeltet ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

elektrolux

Tror nok når kampen om fletting står mellom Think Classic'en min og en haug med blanke stinkende SUV'er blir det nok SUV'ene som viker unna.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pwb

Og grunnen til at dere ikke skal overholde vikeplikten er?

Thomas Parsli

Lurer på om dette er de samme menneskene vi fletter med på E18 inngående (Henie Onstad og Høvik) selv om de har vikeplikt?

Karma.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hgs

#5
Sitat fra: pwb på torsdag 23. oktober 2014, klokken 21:41
Og grunnen til at dere ikke skal overholde vikeplikten er?

Ingen.

Men jeg viser trafikal høflighet i trafikken. Det betyr bla at dersom jeg ser at en annen bilist gjerne vil inn foran meg fordi han må, og ikke fordi han kan, så slipper jeg vedkommende inn så lenge denne ikke har gjort noe ulovlig eller kritikkverdig. Å kjøre elbil i kollektivfeltet er lovlig og ønsket atferd fra den lovgivende makt. Det er legitimt å være imot denne regelen, men det går an å oppføre seg skikkelig også. Elbiler i kollektivfeltet i tett trafikk øker kapasiteten i de andre feltene for resten av trafikantene. Er flyten god bør elbiler holde seg i de vanlige feltene.   

Eller er en tur i bilen en kamp mot andre samt hevd og demonstrasjon av egne rettigheter?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

automat

Sitat fra: hgs på torsdag 23. oktober 2014, klokken 21:58
[
Eller er en tur i bilen en kamp mot andre samt hevd og demonstrasjon av egne rettigheter?

Utover at man får førerrett når man tar førerkort, så operer ikke vegtrafikkloven eller trafikkreglene med rettigheter.
Og den vanligste misforståelsen er at man har forkjørsrett. Det er det ingen ting som heter. Man kjører eventuelt på en forkjørsvei, hvilket betyr at biler på kryssende veier har vikeplikt. Hvis noen bryter vikeplikten, så gir ikke det deg noen rett til noe som helst. Da har man etter vegtrafikklovens §3 en plikt til ikke å volde skade.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Selchiev

Som trafikant i motorisert kjøretøy har man ingen spesielle rettigheter, men man har mangen plikter

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

TS

Sitat fra: TS på torsdag 23. oktober 2014, klokken 19:42
Nå har de lagt ut dette for å få oss innesperret i kollektivfeltet ..
Admin på facebooksiden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror" legger stolt ut bilde og skryt av at en elbil ble skadet da han nektet den å slippe inn igjen fra kollektivfeltet.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Mippen

Sitat fra: TS på lørdag 13. desember 2014, klokken 00:40
Sitat fra: TS på torsdag 23. oktober 2014, klokken 19:42
Nå har de lagt ut dette for å få oss innesperret i kollektivfeltet ..
Admin på facebooksiden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror" legger stolt ut bilde og skryt av at en elbil ble skadet da han nektet den å slippe inn igjen fra kollektivfeltet.

Tips forsikringsselskapet så skal dere se at denne føreren ikke fryder seg så mye mer. Det er ikke lov å kjøre i andre biler selv om andre har vikeplikt. Siden han skriver at denne bilen forsøkte å presse seg inn før han kom også betyr det at han har fulgt med bilen og sannsynligvis har gjort det for å stå på retten sin. Slik oppførsel hører ikke hjemme på veien.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Vel. No er det jo ein gong sånn at bilar som skal skifte felt har vikeplikt. Det framstår for meg som at begge har stått på "retten" sin (dvs, 2 x tullingar), då er det rimeleg nok at den som har vikeplikt må betale rekninga.

Når ein har det gode at ein får bruke eit spesialfelt, og køyre forbi ein mil med kø, så må ein ha tolmod til å vente til nokon slepp ein inn når ein på slutten av feltet har vikeplikt. (dette gjeld forøvrig like mykje for buss og taxi, mykje idiotar der òg!)
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

#12
Hvis begge har stått på sitt kan det bli skylddeling. Har sett eksempel i for eksempel rundkjøringer hvor man som hovedregel har vikeplikt fra venstre. Da er det noen som har stått på sitt når det har kommet inn en bil fra høyre, og det har da blitt skylddeling.

Sitat§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Videre står det i forskriften om kjørende og gående trafikk. Legg spesielt merke til punkt 2. I punkt 1 står det at man har vikeplikt men i punkt 2 står det at de som ikke har vikeplikt skal lette innkjøringen for de andre. Å sperre for trafikk fra dette feltet selv om man har vikeplikt er på den måten et brudd på reglene da man skal lette innkjøringen.

Sitat§ 8.Kjørefeltskifte
1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.
Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.
2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.
Kjørende som vil forlate veg, skal snarest mulig kjøre inn i felt for fartsreduksjon der det finnes.

Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Når det er kø i feltet man skal inn i og trafikken går sakte så har man god anledning til å slippe inn folk.
Tipper et forsikringsselskap skjønner at vedkommende i SUV'en hadde god anledning til å stoppe opp og unngå kollisjonen, og da spørs det om elbilister får all skyld.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Sitat fra: sn0le på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:11
Når det er kø i feltet man skal inn i og trafikken går sakte så har man god anledning til å slippe inn folk.
Tipper et forsikringsselskap skjønner at vedkommende i SUV'en hadde god anledning til å stoppe opp og unngå kollisjonen, og da spørs det om elbilister får all skyld.

Det er akkurat det jeg vil fram til. Han som kjørte suv'en sa også at han så bilen forsøkte å komme seg inn flere ganger. Da har han i suv'en sett han en stund og hadde hatt fin mulighet til å lage en liten luke slik at han kunne komme seg inn. Jeg har selv opplevd at folk stenger igjen lukene for å hindre at elbilene kommer inn. Det er bare ren misunnelse og dårlig folkeskikk.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA