Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratulerer til alle dere som panikkselger, bilene deres blir vanskelig å selge....

Startet av ChargePod, fredag 17. oktober 2014, klokken 22:05

« forrige - neste »

ChargePod

ChargePod SB ønsker å tilby en automatisk ladestasjon som er tidsbesparende for elbileiere og gir en lettere hverdag gjennom å ta seg av ladningen for deg som elbileier.

Er dette interessant?

Terjer

Her var det sparsomt med informasjon. Hvem er ChargePod?

Ellers kan jeg jo si at om det kom en ladestasjon innom og ladet bilen min når den trengte det, hadde det jo bare vært hyggelig.
VW e-up! - Aurskog-Høland

fayelund

Det må vel nesten nevnes noe mer om hva man mener med automatisk, og til hvilken pris....
Utrolig vanskelig å ta stilling til om en automatisk ladestatsjon med begrenset infor, er automagien bare i at man slipper å sette i ledninga selv, så er vel dette en såpass liten oppgave at det ikke er verdt det for de fleste. Mulig det dermiot ville gitt noe verdi for personer med funksjonsnedsettelser da.
Bestilt e-Golf september 2014

ChargePod

ChargePod er en nylig oppstartet studentbedrift.

Automatikken er en mekanisk anretning du parkerer over som kobler seg til bilen fra undersiden. Vi er i gang med utvikling av en prototype.

Klykken

Vet den forskjell på bilene da? Leaf, Zoe og Soul har ladeporten i front, Tesla på venstre baklykt, og i3 bak på høyre side, mens ford har på forskjermen på venstre side. I tillegg er det forskjellige kontakter som kreves, og ikke alle bilene åpner ladeporten automatisk.

Forøvrig veldig lite informasjon du kommer med.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

cra

Ikke meninga å punktere det som i utgangspunktet er en god ide, men utenom bruk for personer med funksjonsnedsettelse som fayelund nevner ser jeg for meg et særdeles lite marked. På eksisterende biler vil det kreve (kostbar) ombygging som nok er uinteressant for de aller fleste, og tidsbesparelsen vil nok regnes i sekunder for de fleste. Norske vintere er også en utfordring for alt som ligger på bakken når det brøytes.

Uansett artig å se at dere tenker framsiktig, og ser at elbil kommer til å bli enda mer utbredt framover og ønsker å jobbe med det i prosjektet deres. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

#6
Dette er altså noe ala induktiv lading, bare at den er mekanisk i stedet for induktiv.

Kanskje jeg ville kjøpe det om det kom standard på bilen, det kostet ganske lite, og var utprøvd, pålitelig og enkelt. Men å komme seg til det punktet vil ta mye arbeid og lang tid. Spesielt kostnad er viktig.

Å plugge inn/ut tar ca 10 sekunder hver dag. Over en bils levetid, 15 år, blir det ca 15 timer. Altså, om dette systemet koster 10.000 kroner, vil jeg ved å *ikke* velge dette systemet spare ca 666 kroner per time, brutto. Merkostnaden måtte nok ned mot 1500 kroner for systemet, før det ville være interessant. Da ville jeg betale ca 100 kr per time for å slippe å plugge ut/inn. (Så klart, dette antar at jeg ikke måtte konsentrere meg ekstra og bruke mer tid ved parkeringen, ellers ville tidsbesparelsen ikke ville bli realisert.)

Men, en type 2 ladestasjon koster fort 5000 kroner, så systemet ville kunne være attraktivt ved 6500 kroner, da med behov for kun stikkontakt eller industristikk i garasjen. Igjen, om det er støttet av bilen uten modifikasjoner, og det er dønn pålitelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA