Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye seter

Startet av Diravi, fredag 17. oktober 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

grorudklovnen

Hvis man har en litt pent brukt fossilbil så ser jeg ikke at det umidelbart lønner seg å bytte til en ny elbil. Ja, du kan spare kanskje 10 000 kr i året i drivstoff (normal kjøring) og kanskje noen tusen i bom + årsavgift o.l. småpiss, men verdifallet på en ny elbil i 200 til 300 000 kr klassen er også minst 20 000 i året.

Jeg ser ikke helt poenget med unntak dersom man trenger en ny bil som kan gjøre deg depressiv i samme slengen pga. ladeproblemer og rekkeviddeangst. Se bare på Tesla-klanen med sine 600 000+ dyre biler. Bare finanskostnadene på slike mursteiner påløper seg i 10 000-15 000 kroners klassen pr. mnd. i tillegg til verditallet som omtrent er det samme.

Er det noen halleluja-elbilmennesker her som kan vise oss "lyset" i det økonomiske regnskapet?

torlie

Verdifall er det eneste usikre momentet i regnestykket, men man må nok kalkulere med 50% restverdi etter 3 år, altså noe høyere fall enn fossil.

Å kjøre en gammel sliter til en verdi av 10-30k er selvsagt det mest økonomiske, da verditap er tilnærmet lik null. Her vil dog det usikre momentet være reparasjoner, som er uungåelig på en gammel bil.

For 6mnd siden var elbil aldri i tankene mine, men da min bror kjøpte en i3 ble jeg imponert ved prøvekjøring. Testet så flere modeller og ble frelst, og vil bestille elbil i nær fremtid. Bare det å slippe forferdelig motorlyd, eksoslukt, støy etc var helt magisk. At jeg i tillegg kan spare ca 3500kr i måneden vs tilsvarende ny fossilbil er det lite å lure på lenger.  :)

2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

emil

#2
Regnestykket jeg satte opp før kjøp av elbil sa at hvis elbilen hadde en verdi på 0kr etter 5 år, altså ikke engang noen verdi som delebil, ville jeg gå i pluss i forhold til en hvilken som helst gratis bensin/dieselbil med et forbruk på 0.5L/mil forutsatt at jeg betalte drivstoff, service, forsikring osv.

I forhold til fossilbilen jeg hadde, og fortsatt har, så gikk jeg 3000kr i pluss hver måned i spart bensin+bom selv etter at avdraget på bilen var betalt.

Men ja, folk som kjører veldig lite vil ikke nødvendigvis komme like godt ut økonomisk.

Med dagens små turbomotorer for miljøet skyld i fossilbilene vil jeg være mye mer skeptisk til å kjøpe en brukt fossilbil bil enn en brukt elbil.

Thomas Parsli

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 10:36
Hvis man har en litt pent brukt fossilbil så ser jeg ikke at det umidelbart lønner seg å bytte til en ny elbil.

Det lønner seg aldri å kjøpe ny bil, fordi verditapet er så stort det første året.
Å en brukt fossilbil (hvor du har realisert tapet) med en ny elbil blir feil :)

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 10:36
Ja, du kan spare kanskje 10 000 kr i året i drivstoff (normal kjøring) og kanskje noen tusen i bom + årsavgift o.l. småpiss, men verdifallet på en ny elbil i 200 til 300 000 kr klassen er også minst 20 000 i året.

Eller mer.
Vår leaf som nå er 2.5år og har gått 50.000km er sannsynligvis verd 50-60% av det vi betalte (290.000)

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 10:36
Er det noen halleluja-elbilmennesker her som kan vise oss "lyset" i det økonomiske regnskapet?

Sammenlign din brukte fossilbil med en brukt elbil (f.eks en Leaf til 160.000,-)

Men hvis du ikke har et ønske om å kjøre noe som er mindre belastende for miljøet er det muligens billigere å beholde bilen du har.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

grorudklovnen

#4
Har noen "normale" el-bilister noen konkrete regnskap som faktisk viser at det lønner å bytte til en ny elbil seg når man tar med finanskostnader, verditap og faste kostnader i forhold til å beholde sin gamle fossilbil?

F.eks:
Her i Oslo så koster det f.eks. ikke 100 000 i bomutgifter i året, vi har også mye bra kollektivtilbud i rush.

Hvorfor er det så lønnsomt med elbiler i de store byene?

Thomas Parsil: Hvis du er så miljøbevisst så skjønner du kanskje at miljøfotavtrykket av din elektroniske murstein er mye større enn å f.eks. bruke kollektiv, sykkel eller gange. Tenk også på at det du handler (unøvendig?) kanskje blir fraktet på bunkeroljebåter som alene kan spy ut like mye giftstoffer i atmosfæren som tusenvis av fossilbiler.

Selv har jeg plan om å bytte til el-bil i neste omgang, men jeg vil heller være ærlig og kalle et slikt kjøp et forbrukerkjø fordi jeg er en lat materialistisk bileier som liker å kjøre raske små biler. At det er snakk om stort sett upraktiske biler, med høyt verdifall og svært tvilsom totaløkonomi mener jeg det ikke er nødvendig å skjule i all halleluja-pratet om miljø på slike el-bilforumer.

Bom-fritaket er også svært tvilsomt så lenge elbilene bruker de samme veien og lager de samme køene og tar opp de samme parkeringsplassene. Men det kan vi skylde på politikerne fordi de ikke har valgt rushtidsavgift med km-regularitet istedenfor å kreve 100% betalt hele døgnet og kun for de stakkarne som bor på visse vei avsnitt i visse store byer.

Enda verre er dobbeltmoralen rundt miljøet når det er mange elbil-eiere som også har store fossilbiler SUVer de bruker utenom rushen inn til de store byer.

tomrh

@grorudklovnen: høres egentlig ikke ut som du har særlig lyst på elbil?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Klykken

Vi tok vår sjanse med elbil når samboerens gamle traver ble for dyr og upålitelig å eie. Hadde regnet på det i forkant, og sett at vi kunne spare rundt 2 laken i måneden bare i drivstoff. Selv om vi ikke valgte den "alle" velger, altså leaf. Det viser seg å være mer å spare. Vi sparer drivstoff på TO biler, forsikring, reparasjoner på to biler og årsavgift.

Elbilen har litt uventet blitt bil nummer én. Først og fremst som pendlerbil på fem mil daglig, men også all småkjøring elelrs. Vi beholder fortsatt stasjonsvogna til lengre turer og ved behov for plass.

For vår del gikk dette altså opp og vel så det, men det er VÅR situasjon. Elbil passer ikke for alle, og det virker ikke som det er noe for deg heller siden det du skriver oppfattes som ganske negativt ladet. Uansett, søker du litt på forumet finner du regneark med mange faktorer hvord du kan plotte inn dine verdier på og se hvordan det går opp. Bruk det som det er, altså en estimasjon.

Lykke til!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

grorudklovnen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:27


For vår del gikk dette altså opp og vel så det, men det er VÅR situasjon. Elbil passer ikke for alle, og det virker ikke som det er noe for deg heller siden det du skriver oppfattes som ganske negativt ladet. Uansett, søker du litt på forumet finner du regneark med mange faktorer hvord du kan plotte inn dine verdier på og se hvordan det går opp. Bruk det som det er, altså en estimasjon.

Lykke til!

Negativ ladet kan også tolkes som utladet :-)

Ja, lykke til du også!

jkirkebo

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 10:36
Se bare på Tesla-klanen med sine 600 000+ dyre biler. Bare finanskostnadene på slike mursteiner påløper seg i 10 000-15 000 kroners klassen pr. mnd. i tillegg til verditallet som omtrent er det samme.

Tja, det var vel litt å ta i. Jeg regner rundt 4000,- i verditap pr. måned på min P85+. Rentekostnaden utgjør en tusing pr. måned over den tiden lånet løpet. Til gjengjeld sparer jeg over 2000,- pr. måned på drivstoff alene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV - Driver

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:27
Vi tok vår sjanse med elbil når samboerens gamle traver ble for dyr og upålitelig å eie. Hadde regnet på det i forkant, og sett at vi kunne spare rundt 2 laken i måneden bare i drivstoff. Selv om vi ikke valgte den "alle" velger, altså leaf. Det viser seg å være mer å spare. Vi sparer drivstoff på TO biler, forsikring, reparasjoner på to biler og årsavgift.

Elbilen har litt uventet blitt bil nummer én. Først og fremst som pendlerbil på fem mil daglig, men også all småkjøring elelrs. Vi beholder fortsatt stasjonsvogna til lengre turer og ved behov for plass.

For vår del gikk dette altså opp og vel så det, men det er VÅR situasjon. Elbil passer ikke for alle, og det virker ikke som det er noe for deg heller siden det du skriver oppfattes som ganske negativt ladet. Uansett, søker du litt på forumet finner du regneark med mange faktorer hvord du kan plotte inn dine verdier på og se hvordan det går opp. Bruk det som det er, altså en estimasjon.

Lykke til!

Det er også vår erfaring: Fossilbilen blir kun brukt i nødsfall. Elbilen er den prefererte bilen blant familiens tre sjåfører. Ingen savner vår 2012 modell dieselbil som ble byttet inn i april.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Øyvind I

#10
For vår del: Nå

Har en 15 år gammel fosilbil i knall stand til jobbkjøring + småkjøring = 20.000 km/år.
Det blir 30.000 kroner i året basert på 0.8 på mil (går på 0.6 hvis jeg kjører den som jeg må kjøre min kommende el-bil men da er det ikke noe gøy)
Årsavgift 3300 kr
Forsikring: 4600
Bompenger: ca 3-5000 pr år
Vedlikehold mellom 10 of 20.000 pr år (blir penger hvis du skal ha en gammel bil i perfekt stand og ikke skrur selv. Lar man den forfalle mot graven og finner seg i at det blir en haug så er det mindre penger ut.)

Uansett så blir det mer enn en ny Zoe (eller annen) koster oss i året og da er det en sikrere, mer miljøvennlig bil. Har 2 andre biler til langkjøring, hytta og banebruk.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

Espen Hugaas Andersen

Jeg var i en bilulykke for noen måneder siden der bilen min ble totalvrak og vurderte forskjellige fossilbiler opp i mot hverandre. Jeg endte opp med å kjøpe en 2009 Hyundai i30 CW til 112k. Min horisont er ca 3 år. Når min kone får øvet seg litt i kjøre med manuelt gir og vi har fått Model X vil vi nok kvitte oss med den.

Denne bilen vil koste meg over 3 år:

Innkjøp: 112.000 kroner
Forsikring: 15.000 kroner
Diesel: 35.000 kroner (4.500 mil, 0,65 l/mil, 12 kr/liter)
Årsavgift: 9.000 kroner
Bompenger: 6.000 kroner
Service/vedlikehold: 10.000 kroner

Restverdi: 60.000 kroner (?)

Totalt: 187.000 - 60.000 = 127.000 kroner (eller 42.300 kr/år eller 3.500 kr/mnd).

Alternativet hadde vært å kjøpe en brukt Leaf til ca 180.000 kroner, da ville kostnadene vært:

Innkjøp: 180.000 kroner
Forsikring: 15.000 kroner
Elektrisitet: 8.000 kroner (45.000 km, 0,22 kWh/km, 0,8 kr/kWh)
Årsavgift: 2.000 kroner
Bompenger: 0 kroner
Service/vedlikehold: 7.000 kroner

Restverdi: 100.000 kroner (?)

Totalt: 212.000 - 100.000 = 112.000 kroner (eller 37.300 kr/år eller 3.100 kr/mnd).

Bilene er ikke helt tilsvarende, i30 CW er større, mens Leafen ville være nyere, men det er disse alternativene som var mest aktuelle. En ulempe med Leafen er at vi ville måtte låne bil med hengerfeste innimellom, men det går ikke ut over økonomien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Selchiev

Jeg gjorde det lett, 50km+ om dagen til å fra jobb pluss annen kjøring på fritid etc med diseldroget mitt var ca 3000kr i mnd i drivstoff. Det er lånet på en ny Kia, ingen plan om å selge den igjen egentlig og da får eg en fast utgift på en ny bil i steden for å kjøpe meg en fossil bil til som vil ha store løpende utgifter på verksted etterhvert. Derav Kina med 7års garanti, regner med et par slite deler.

Olatho

Nå er det vel de færreste som kun har økonomi som parameter når man velger bil. De fleste velger vel "den beste" bilen de føler det er fornuftig å ta seg råd til. For vår del var det i alle fall ikke spørsmål om det lønner seg - bil lønner seg jo aldri - men hvor mye vi var villige til å bruke på et tapsprosjekt kontra hvilke fordeler og hvilken glede vi ville få av pengebruken.
Og så var vi villige til å bruke en større engangssum for å slippe en haug av varierende kostnader, og for å få være med på noe jeg anser som en transportrevolusjon.

Ebe

#14
Vi sparer minst 3500 kr i mnd bare frem og tilbake til jobb kontra den gjeldsfri Golfen (-02) vi nå selger (ca 5 mil, 20 kr bom og 90 kr parkering hver dag).Fullfinansiering i flett ny leaf er på ca 4000 i mnd (både renter OG avdrag). Ser bort ifra restverdien da begge bilene hadde vært kjørt til den var tilnærmet lik 0.

I tillegg går all kjøring på kveldstid og helger nå med leaf, slik at 7-seteren får en vesentlig lavere km om den skal selges.

Så kort fortalt har ca ingen ekstra kostnad (men sparer heller ikke noe særlig) på å bytte ut en  gjeldsfri -02 Golf med en flunka ny fullfinansiert -14 Leaf. Da var valget enkelt for oss.

Hadde vi skulle solgt etter tre år hadde regnestykket vært noe helt annet! Når bilen er betalt ned om 4-5 år regner jeg med at de fleste godene også er borte. Så da sparer vi kanskje en 1000 kr i mnd på drivstoff.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA