Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Unormal dekkslitasje????

Startet av automat, fredag 17. oktober 2014, klokken 12:57

« forrige - neste »

Anne_T

Jeg har inntil nylig kjørt en 12 år gammel Think, så noen triks har man lært seg.
Think'en gikk 4-5 mil på vinteren (og 7-8 på sommeren). Så jeg er lett undrende til at en bil av 2014 ikke skal klare mer enn 6 mil på vinterstid.
Kan utfordringen ha å gjøre med kjøre,- og komfortvaner man har med seg fra fossilbil?

TIPS & TRIKS:
1) være forsiktig med varmen - slik som allerede nevnt.
2) alltid ha et fleecepledd i bilen
3) utstyre deg selv med gode hansker og lue
(evt. bruke en hvetevarmer: http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8888414732318.jpg )
4) unngå Klampen i bånn, heller jevnt over forsiktig trykk på gasspedalen. Klassikeren er å tenke at du har et egg liggende mellom sko og pedal.
5) høyere lufttrykk enn "normen", jeg kjørte med 2.8 på Thinken.



- Bergen

Think City 2002, (2009-2014)
Peugeot iOn 2014

tomrh

Må ha rånepels på rattet også! ;D Slipper å fryse på fingrene.

Ellers har jeg isolert ekstra under matta på førersida, og i konsollen mellom setene med 1 cm tykk lydisolasjonsplate fra Biltema. Med isolert ekspansjonstank + deler av rørene i tillegg er jeg blitt betraktelig mer fornøyd med varmesituasjonen i mjauen vår.

Og så hjelper det å vite at når man kjører varmeapparatet på MAX så forsvinner det en batteristrek sånn ca. hvert tiende minutt. Første og andre strek fra toppen er mer seiglivede med hhv. 15 og 13 minutter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat


TIPS & TRIKS:
1) være forsiktig med varmen - slik som allerede nevnt.


Ungene satt og ventet litt i bilen i dag med vått yttertøy, med full neddugging som resultat. Når jeg da skrudde allt på max, så viste faktisk ikke gjett-o-meteret mer enn 60km rekkevidde.

2) alltid ha et fleecepledd i bilen

Er allerede på plass.

3) utstyre deg selv med gode hansker og lue

Will do

4) unngå Klampen i bånn, heller jevnt over forsiktig trykk på gasspedalen. Klassikeren er å tenke at du har et egg liggende mellom sko og pedal.

Det gikk en diskusjon rundt dette her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16869.0.html
hvor konklusjonen vel var at å akselerere sakte ikke var så relevant for biler med li-ion-batteri. Lav og  jevn hastighet hjelper selvsagt, men jeg kjenner ikke den store lysten til å lage lange køer bak meg.

5) høyere lufttrykk enn "normen", jeg kjørte med 2.8 på Thinken.

Får passe på dette.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Sitat fra: automat på onsdag 22. oktober 2014, klokken 22:56
Når jeg da skrudde allt på max, så viste faktisk ikke gjett-o-meteret mer enn 60km rekkevidde.
Gjett-o-meteret i trillingene er altfor pessimistisk når man skrur på varmeappararet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Forøvrig...nå er vel vinterdekka allerede kjøpt, men det er faktisk endel å hente på å bytte til vinterdekk med lavere rullemotstand. Fikk jo stallsjokk første vinteren da jeg mistet 20 km rekkevidde rett over natta bare etter å ha lagt om til vinterdekk. Det var ContiWinterContact TS800 + TS760 som jeg fikk levert med bilen. Så kjørte jeg på en spiker med det ene bakdekket forrige vinter og fikk lagt på Nokian Hakkapeliitta R2 i dimensjon 185/55-15 bak. Da fikk jeg tilbake de 20 kilometrene i rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Sitat fra: tomrh på onsdag 22. oktober 2014, klokken 23:27
Forøvrig...nå er vel vinterdekka allerede kjøpt, men det er faktisk endel å hente på å bytte til vinterdekk med lavere rullemotstand. Fikk jo stallsjokk første vinteren da jeg mistet 20 km rekkevidde rett over natta bare etter å ha lagt om til vinterdekk. Det var ContiWinterContact TS800 + TS760 som jeg fikk levert med bilen. Så kjørte jeg på en spiker med det ene bakdekket forrige vinter og fikk lagt på Nokian Hakkapeliitta R2 i dimensjon 185/55-15 bak. Da fikk jeg tilbake de 20 kilometrene i rekkevidde.

Har ikke fått vinterhjulene enda, men regner med at det blir ContiVikingContact 6
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

asbkar

Klarte 100 km i -15 i fjor, måtte kjøre tur-retur jobb to ganger da jeg glemte laptoppen hjemme. Kjørte VELDIG pent siste runde, men det gikk akkurat! Vær forsiktig med gassen, har defa-vifte for varm bil om morgenen, gummimatter hindrer dugg (få ut snø og is). Zalo-trikset funker også for å hindre dugg på innsiden (søk på forumet). De få gangene jeg lader i oslo viser guessometeret mellom 140 og 150 km ved full tank. Hjemover går det fortere, da viser den nærmere 100 ved full tank.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

tomrh

Sitat fra: automat på onsdag 22. oktober 2014, klokken 23:38
Har ikke fått vinterhjulene enda, men regner med at det blir ContiVikingContact 6
Ja de er bedre. Rullemotstand C. ContiWinterContact TS800 har E.
(og Hakka R2 har B)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ZerOmancer

60?
Om vinteren starter vi ofte turen med en gjettimert rekkevidde på noenogførti km.  ;D
Men helt uten panikk, fordi det første er det fullstendig missvisende, og for det andre var så lav rekkevidde med i beregningene før bilkjøpet.

Men du som det hadde gjordt seg med skikkelig forvarming for det om. -For ikke å snakke om skikkelig varme på "langturene"..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Anne_T


Og blir det for kaldt til vinteren @automat så kan jeg tilby å sy slike dobbeltforede fleeceluer til deg og familien. Du kan til og med få en farge som matcher bilen  ;D
Hvem vet, kanskje det finnes et umetted luemarked blant elbilsjåfører?

- Bergen

Think City 2002, (2009-2014)
Peugeot iOn 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA