Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Unormal dekkslitasje????

Startet av automat, fredag 17. oktober 2014, klokken 12:57

« forrige - neste »

automat

Første dag med min nye iOn til jobb i dag. Triptelleren viste 38 km en vei. Droppet å lade på jobb for å se rest-rekkevidden når jeg kom hjem. Og når jeg kjører uten varme så ser det jo bra ut med 5 streker/35km. Men hva da når vinteren kommer og jeg må fyre, og veien er full av slaps? Hvor mye strøm går med på oppvarming i 2x1 time?

Noe kan jeg spare ved å ikke holde 80-85 opp mot Mastemyr og Svartskogtoppen. Det sugde strøm.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

Varmeelementet er på 5kW så da går det maks 5kWh i oppvarming hver vei hvis det tar en time. Med drøye 14kWh tilgjengelig har du ikke mye igjen til å få bilen til å kjøre forover.

I praksis vil ikke varmeelementet gå på full effekt hele tiden, men i Leafen min som også har 5kW varmeelement er det ikke unormalt med en kontinuerlig forbruk på ca 3kW på kalde vinterdager.

Problemet med jobbkjøring er jo at bilen blir kald mellom hver tur og må varmes opp to ganger. Hadde kunnet kjøre mye lengre på en lading hvis man hadde kjørt i et strekk.

Så hvis du ikke allerede har ordnet deg med lademuligheter på jobb tror jeg det er på tide å legge en plan for det.

automat

Sitat fra: emil på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:45

Problemet med jobbkjøring er jo at bilen blir kald mellom hver tur og må varmes opp to ganger. Hadde kunnet kjøre mye lengre på en lading hvis man hadde kjørt i et strekk.

Så hvis du ikke allerede har ordnet deg med lademuligheter på jobb tror jeg det er på tide å legge en plan for det.

Har kupevarmer, slik at jeg ikke behøver å starte med gjennomkald bil hjemme. Et annet tiltak kan være å rydde plass til bilen i garasjen, for de kaldeste dagene. Der er det alltid plussgrader. Man vinner vel noe på å ikke starte med iskaldt batteri?

Det er ladeplasser på jobben, men det er enda fler elbiler. Jo mer uavhengig jeg er av lading på jobb, jo bedre er det. På kveldsvaktene er det ikke noe problem.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

svingen

Skal ikke svartmale men det der blir en kald opplevelse på vinter hvis du ikke har kjørt veldig lite "økonomisk" i dag, dama har ca halv tank på sommer og vinter er det nede i 25-30% mener jeg og hun fyrer ikke mye,men jobber man seint og det er få ladeplasser får man jo alltid lade 1 time eller 2 fra 3 til 4 somregel,eller på 6a på en 16a som andre 10a bruket :-) ville ordnet med lading så blir det en koselig vinter på deg :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

automat

Sitat fra: svingen på mandag 06. oktober 2014, klokken 22:48
Skal ikke svartmale men det der blir en kald opplevelse på vinter hvis du ikke har kjørt veldig lite "økonomisk" i dag, dama har ca halv tank på sommer og vinter er det nede i 25-30% mener jeg og hun fyrer ikke mye,men jobber man seint og det er få ladeplasser får man jo alltid lade 1 time eller 2 fra 3 til 4 somregel,eller på 6a på en 16a som andre 10a bruket :-) ville ordnet med lading så blir det en koselig vinter på deg :-)

Har en jakke med elektriske varmetråder liggende etter MC-karrieren. Den varmet godt under skinnjakka på kalde vår og høstdager.  Kanskje jeg bør finne frem den igjen før vinteren?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mr.Zero

Grattis med ny vogn! Har råna inn Mosseveien omtrent hver dag i over 2 år i en c-zero. Kjører fra ca politihuset i Ski - og rekorden på 1ste strek er rasteplassen på Svartskog. Har 33 km til jobb. Sommerstid går det ca 4 streker. Vinterstid med kulde og snø OG varme på trinn2 går det 6-7. Da sitter jeg med elbildunjakka mi, votter og lue. Og ull under buksa. Sånn er det. Men det er det jammen verdt kontra å stå i køen på Mosseveien.. Så regn med at vogna er kald vinterstid. Jeg har defavifte montert og forvarmer 30-40 min hverr morgen. Det hjelper. Og rydd nå for all del plass til purka i garasjen..! Jo "varmere" batteri, jo lengre kommer du!
Ved enkelte anledninger kjører jeg Gamle Mossevei. Den er noen hundre meter lengre, rimelig flat og du kan cruise i 60-70 uten mye pes. Da går det ikke så ille mye strøm. Ca en strek fra Hvervenbukta til Hjulet i 25 varme i 60kmt. Regn det dobbelte vinterstid. For vinterdekkene har trolig høyere rullemotstand noe som gir økt forbruk. Våt vei heller ikke positivt.

Du har trolig 8/14A ladekabel. Den lader kun på 8A hvis du ikke har en spesiell stikkontakt med magnet. Tar du derimot og legger en magnet inntil støpselet når du kobler deg til en vanlig stikkontakt (MED 16A kurs), lader den på 14A..

Kos deg med elvogna di! Du vil ikke savne å stå i kø, gire, bompenger, drivstoffregninger, støy osv. Og du slipper å svette i tiden fremover nå. Men det jeg hadde gjort kjapt var å dure innom Mitsubishi i Nordby og handlet et par skvettlapper. De er svindyre, men sparer lakken for å bli sandblåst.

Brom-brom! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Hvis man bare er 1 i bilen så må det jo være en del å hente på å henge opp en "vegg" bak setene. Jo mindre rom som skal varmes opp jo bedre. En varebil med nesten tett skillevegg varmes jo fort opp. Vet ikke om det er noen mulighet for å lage en enkel litt tykk plasvegg som enkelt kan henges opp på noen måte. Så er det bare å pakke den bort når man er fler enn 2 i bilen.

Talvern

Hei.

Fikk min C-Zero denne uken, var uheldig å gav den til min kone for en liten svipptur på 78KM en kveld.

Glemte å fortelle at varmen IKKE måtte stå på fuldt, hun klarte ikke å komme hjem, manglet ca 10KM.

Var 8 grader ute, og en del motrovei kjøring i 90-100.

Varmeinnstilling:
Det er flere innstillingen for varmen på en C-Zero, "midt" der det er et blått punkt opp helt opp til rødt og så et hakk over det igjen. Er varmen progresiv, dvs at den ikke går på fulldt selv om jeg regulerer den til 2/3?

Ellers veldig fornøyd med bilen, kjører til vanlig Tesla 85P :)
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

erik e

Ja !  ;)  Ta det med ett "smil". Gjør det beste ut av livet. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Har vel erfart at C-Zero betyr; c=comfort og zero=null... ;D Men likevel har jeg kosa meg med bilen i over to år nå. Kjører varmen på hakk 2 og vifte på 3. Luftretning opp og ned. Sjelden over 80km/t. Noe mere kan jeg ikke unne meg skal jeg komme særlig lengre enn det frua di råner på kveldstid.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Reodor

Du kan jo begynne med å isolere litt på varmeapparatet. Elkolben sitter under bilen og derfra går det slanger med varmt vann opp til varmeapparat og påfyllingstanken. Dette har jeg isolert og tror det hjelper.

Du kan begynne med påfyllingstanken under panseret og så mye av slangene du når derfra før du løfter opp bilen og tar av dekslet under for å isolere resten.

Bilder av isolering på undersiden her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12535.msg185735.html#msg185735
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Talvern

Hei.

En liten oppdatering.

Klarte å presse ut over 10 mil idag, men da uten varme / vifte / radio i sterk vind og regn.

Har nå lært meg at det å ligge innforbi ECO og ikke utenfor O i ECO gir en markant bedre rekkevidde.. :)

Tips til nye eiere: På vinter, forvent maks 60 km med varme og rundt 80-90 uten varme. Sommerstid så skal jeg nok klare opp mot 110-120KM på en lading.

Fornøyd sålangt.
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

pwb

Har ikke hatt bilen på vinteren selv, fikk den i slutten av April, men ser jo at det kommer til å bli jævla kaldt hvis man skal ha litt rekkevidde. Selv med bare rundt 1-2 grader så gir det jo lite varme selv på full pupp i forhold til en vanlig bil. Ligger på ca 90-95km nå etter å ha satt på vinterdekk som ser ut som de tar ca 8-10% av rekkevidden og med litt varme på. Små ting som varme sko, hansker og sette på varmen i sete gjør at man kan klare en mye lavere temperatur inni bilen før det virkelig føles kaldt. Men det skal bli spennende å se hvor varm bilen blir etter montering av dieselvarmer og hva det utgjør på rekkevidden.

Mr.Zero

Det hjelper å øke lufttrykket! Jeg kjører med 2.8 bar foran og bak, sommer som vinter. Ingen spesiell dekkslitasje å spore. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

automat

Sitat fra: Talvern på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:32

Har nå lært meg at det å ligge innforbi ECO og ikke utenfor O i ECO gir en markant bedre rekkevidde.. :)

Tips til nye eiere: På vinter, forvent maks 60 km med varme og rundt 80-90 uten varme. Sommerstid så skal jeg nok klare opp mot 110-120KM på en lading.


Shit, ikke lenger opp en O'en? Og det klarer du uten å bli en sinke i trafikken? Minste lille motbakke så spretter jo nåla oppover. Jeg har vært fornøyd når jeg har klart å holde den innafor eco-feltet jeg. Skjønner jeg har endel å lære.

Og bare 60km rekkevidde med varme om vinteren? Dette blir en kald vinter. Har allerede lagt inn et teppe i bilen, til å ha over fanget.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA