Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i utenlandske medier

Startet av kringon, fredag 17. oktober 2014, klokken 12:34

« forrige - neste »

kringon

Morgen godtfolk!

Jeg trenger noen som kan forklare en gjennomsnittelig person hva som er lurest her:

Elektrikeren kommer i morgen for å trekke opp 230V 32A (3 faser) ut til garasjen. Skal nå sette opp en ladeboks til Kia'n der ute.

Har sett på flere versjoner og jeg syns slimbox ser ut som en av de bedre variantene. Min tanke er at jeg vil "til nød" kunne dra med meg denne boksen ut på tur, slik at jeg kan få ladet med en fornuftig hastighet dersom infrastrukturen støtter dette, og det er her problemet ligger.

Det er jo et utall typer koblinger for å hente den søte honning.

Hva slags kontakt bør jeg installere i garasjen, og hva slags støpsel bør jeg ha på ladeboksen slik at jeg (med overganger) kan bruke den flest mulig steder?

Vil jo helst ha mulighet til å koble den til 400V uttak og til 230V uttak, men her også er det jo et utall koblinger, og er det mulig? Finnes det koblinger / overganger mellom 400V til 230V?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

230V henter man jo mellom en av faselederene og N på en 400V kontakt, så den overgangen er ikke noe problem.

3fas 230V får du derimot ikke veldig stor nytte av annet enn som en vanlig 1faset 230V til bilen

Ville fått montert opp en fast boks med enfase 32A og Type2 kontakt i tilfelle behovet for å lade andre biler enn Soul skulle dukke opp. For ladig på tur ville jeg da brukt enten Type2-Type1 kabelen, men også kjøpt inn en 32A kabel fra evselect.eu med noen passende kabeloverganger så du slipper å drasse med deg den store boksen fra garasjen.

kringon

Ser fin ut den kabelen!

S¨å med den + noen overganger til blå industrikontakter + schuko, så vil jeg kunne lade på steder som tilbyr 10A,16A og opp til 32A lading.

Den + en type 2-type1 kabel = det jeg trenger.

Ulempen er at det blir "nok en" kabel :/
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

Sitat fra: kringon på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 08:32
Ser fin ut den kabelen!

S¨å med den + noen overganger til blå industrikontakter + schuko, så vil jeg kunne lade på steder som tilbyr 10A,16A og opp til 32A lading.

Den + en type 2-type1 kabel = det jeg trenger.

Ulempen er at det blir "nok en" kabel :/

Kan jo legge til at jeg har klart meg fint med min 16A Charge-Amps kabel som eneste ladekabel i snart et år nå, men så har ikke jeg 32A lader eller tilgang på noen Type2 kontakter.

Så må du også huske en passende god skjøteledning, det har jeg hatt behov for et par ganger med lading på litt spesielle steder, og prisen på skjøteledningen er allerede innspart i kostnader til eventuell hurtiglading eller fossilkjøring.

Blir fort en del kabler hvis man skal dekke alle lademuligheter, men de fleste klarer seg nok fint med originalkabelen med schuko og eventuellt Type2 kabel.

Griffel

#4
Sitat fra: kringon på mandag 06. oktober 2014, klokken 20:55
Morgen godtfolk!

Jeg trenger noen som kan forklare en gjennomsnittelig person hva som er lurest her:

Elektrikeren kommer i morgen for å trekke opp 230V 32A (3 faser) ut til garasjen. Skal nå sette opp en ladeboks til Kia'n der ute.

Har sett på flere versjoner og jeg syns slimbox ser ut som en av de bedre variantene. Min tanke er at jeg vil "til nød" kunne dra med meg denne boksen ut på tur, slik at jeg kan få ladet med en fornuftig hastighet dersom infrastrukturen støtter dette, og det er her problemet ligger.

Det er jo et utall typer koblinger for å hente den søte honning.

Hva slags kontakt bør jeg installere i garasjen, og hva slags støpsel bør jeg ha på ladeboksen slik at jeg (med overganger) kan bruke den flest mulig steder?

Vil jo helst ha mulighet til å koble den til 400V uttak og til 230V uttak, men her også er det jo et utall koblinger, og er det mulig? Finnes det koblinger / overganger mellom 400V til 230V?
Så vidt jeg kjenner til er Slimboksen beregnet for fast montasje, tilkoblet jordfeilautomat i sikringsskapet. Den har da ikke innbygd de sikkerhets funksjoner som standarden krever av en ICCB (In Cable Control Box, på norsk: kladd).

Å benytte den som en portabel eller semiportabel ladestasjon er derfor ikke en godkjent løsning.

Elbilhjelpen (elektrolux) har en semiportabel løsning med jordfeilbryter.

(Selv om det ikke var spørsmål om den her, tror jeg ikke EVslects "jukse-uttaket" fra type 2 til rød 32A er lovlig (evselect adapter 32 til 410 euro), om noe synes denne var en god idee.
Maksimalt godkjent for å koble til "generel" kontakt var til 16A, på grunn av hensyn til klasikere uten type1 eller type 2 kontakt i bilen, slik at de også kunne benytte ladestasjoner med type 2 kontakt.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:56
(Jeg tror heller ikke EVslects "jukse-uttaket" fra type 2 til rød 32A er lovlig (evselect adapter 32 til 410 euro), om noe synes denne var en god idee. Maksimalt godkjent av denne typen var til 16A, av hensyn til klasikere uten type1 eller type 2 kontakt i bilen slik at de også kunne benytte ladestasjoner med type 2 kontakt.)

Tenkte mer på kablene med Type1 kontakt:

http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html

Og så bruke adaptere for å koble den til de forskjellige kontaktene man finner rundtomkring.

Møter man en Type2 stolpe bruker man bare Type2-Type1 kabelen og trenger ikke noen sktra overganger.

kringon

#6
Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:56Så vidt jeg kjenner til er Slimboksen beregnet for fast montasje, tilkoblet jordfeilautomat i sikringsskapet. Den har da ikke innbygd de sikkerhets funksjoner som standarden krever av en ICCB (In Cable Control Box, på norsk: kladd).


Står på nettsidene: "Kan også leveres med 1m ledning og rød 400V 32A trefas plugg. Den er så liten at du kan ta den med i bilen."

Antar at du da kan ha en overgang fra 400V 32A trefas til 230V 32A enfas (evt 230V 32A trefas?) og så bruke den på industrikontakter?

Elektrikeren min vil kun sette opp 230V 32A 3fas kontakt i garasjen, så jeg må finne noe som passer inn der :)

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Griffel

#7
Sitat fra: kringon på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 10:50
Står på nettsidene: "Kan også leveres med 1m ledning og rød 400V 32A trefas plugg. Den er så liten at du kan ta den med i bilen."
Link?
Det er mulig jeg tar feil, men det kan også hende at importøren her gjør noe han ikke burde.
Det står ikke noe om dette på Sedlbauers hjemmeside. Her må montasjeinstruksen fra produsenten studeres, og den har ikke jeg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA