Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Unormal dekkslitasje????

Startet av Kapzx, fredag 17. oktober 2014, klokken 11:42

« forrige - neste »

Kapzx

Heisann!

Vurderer å kjøpe meg en Tesla Model S, lurer bare på hvilke spec. som er nødvendige og hvilke som er "unødvendige". Har null peiling på biler, men ønsker at denne skal kunne kjøre veldig smuud både om sommeren og vinteren. Fortell gjerne hvordan det er å kjøre en.

Har en Leaf akkurat nå (Helt okå happy med den) med 160km rekkevidde, men ønsker Teslaen med ca. 500km.

Har også hørt om at det har vært noen problemer med Model S, hva er disse? Har disse problemene blitt fikset?


Tusen takk på forhånd! :-)
Nissan Leaf 2012

snurrehue

Smaken er som baken, og vi er alle ulike.
I mine øyne er følgende nødvendig å ha med:
- Dobbeltlader
- Techpakken (ikke nødvendigvis for selve innholdet, men for å kunne få parkeringssensorer)
- Parkeringssensorer (eller parkeringsassisten som Tesla kaller det). De har spart meg for mange kroner og mye irritasjon over bulker og riper så langt. Model S er laaang og stooor og det er vanskelig å få oversikt over alt som befinner seg bak.
- Skulle du ha behov for frakt av ski eller annet ukurant, så er panoramataket nødvendig for å få festepunkter til takstativ.

Muffinman

Sjekk "bestilling og levering". 'Tusen' slike tråder der.

jkm


1. 85 kWt
2. Dobbeltlader
3. Techpakke
4. Luftfjæring
5. Skinn
6. Kjekt å ha: vinterpakke, parksensor, tåkelys, panorama, P, +  (subjektiv oppfatning)

Pompel

Jeg ville ventet med bestilling til etter presentasjonen til Tesla nå på torsdag/fredag i og med at parkeringssensorene kanskje bortfaller med den nye sensorpakken til Tesla. Har i alle fall sett at personer som ikke har bestilt parkeringssensorer har fått de med sammen med resten av de nye sensorene
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

sisc1337

Vil anbefale deg å gå inn å "bygge" en selv. Personlig hadde ikke valgt dobbeltlader, vinterpakken og interiørbelysningen hvis jeg skulle bestilt min på nytt. Alle disse tre tingene har jeg 0 bruk av. Det dummeste av alt med dobbeltladeren er at det ikke følger med en type2 kabel som man er avhengig av for å utnytte denne ladekappasiteten. Denne koster ca 2000 kr. Men hvis du går inn på tesla sine hjemmesider, så kan du se allerede idag at superchargerene dekker store områder og i slutten av 2015 så blir det jo omtrent like mange superladere som bensinstasjoner(overdriver kanskje litt her). Men For å gi deg en forklaring av hva du får ut av dobbeltladeren så er det snakk om å lade med maks 22 KW, (lader opp batteriet ditt på ca 3-4 timer) mens på superladere får du 105-116 KW uavhengig om du har valgt dobbeltlader eller ikke. Hjemme i garasjen holder det faktiskt 3 KW (vanlig 16 amper stikk kontakt) for de fleste. Men akkurat dette med dobbeltlader vs ikke dobbeltlader er diskutert så mange ganger her inne at du kan godt søke for mer synspunkter rundt dette.  Du trenger ikke "ha peiling på bil" for å ta egne valg her. Alt er veldig selvforklarende hvis du bare tar deg tid å leser igjennom hva som står under de forskjellige valgene når du bygger bilen din på tesla sine hjemmesider. Men hadde jeg vært deg, så ville jeg ventet til 9 oktober før jeg hadde trykket på "bestill" knappen. Da vil det trolig bli annonsert 4 hjulsdrift som absolutt vil være et stort + på vinterføre. 
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

tonl

#6
Dobbellader vil jeg anbefale. En bil til over 1/2 mill er 10.000kr "småpenger". Var i Trondheim i helgen, offentlig p-parkering med lading er dårlig der oppe. Både få og 3 timer begrensning. Da var redningen dobbellader og 22kw. For å si det enkelt: Lader du på 22kw, gir Dobbellader deg ca 110km per time vs ca 50km pr time med enkeltlader.

Men gjør din egen vurdering. Som sagt dobbellader gir deg litt fleksibilitet når det gjelder lading.

HåkonE

Sitat fra: jkm på mandag 06. oktober 2014, klokken 20:29
5. Skinn

Desto mer jeg leste om skinn, desto mindre fristet det. Har det på dagens bil. Velger det bort på Model S.

sisc1337

#8
Sitat fra: tonl på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:20
Dobbellader vil jeg anbefale. En bil til over 1/2 mill er 10.000kr "småpenger".


Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000. Nå vet ikke jeg hva slags forhold folk har til penger her inne, men for meg så er 12 000 kroner akkurat like mye om du sparer det på bil til 700k, hus til 4 mill eller TV til 15 000. Spesielt med tanke på at sjansen til at du kommer til å ha bruk for den bare blir mindre og mindre. En annen ørlite plusside uten dobbeltladeren er mindre vekt på bilen.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Guybrush

Enig med flere at 12.000 er fortsatt 12.000, men velger likevel å utstyre bilen min med dobbeltlader, for å slippe å bli stående i "ødemarken" timesvis lenger enn ønsket.

Amoss

Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000.

For det første koster jo kabelen bare 1 300 i følge bestillings-siden til Model S, og for det andre kan du fortsatt ha god bruk for denne kabelen uansett om du bestiller dobbelt-laderen eller ikke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HåkonE

Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr

11 000,-

Supercharges bør ikke benyttes som en erstatning for andre ladere pga. slitasje på batteriet. SC er en løsning for langturene. Ikke alle har lader hjemme en gang (les: leiligheter), så rask lading på farten er viktig for mange.

Bruktverdien kan påvirkes også. Lader man på tid vil også slike kostnader fortjene en linje i regnskapet.

Øyvind.h

#12
Sitat fra: Amoss på mandag 06. oktober 2014, klokken 22:10
Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000.

For det første koster jo kabelen bare 1 300 i følge bestillings-siden til Model S, og for det andre kan du fortsatt ha god bruk for denne kabelen uansett om du bestiller dobbelt-laderen eller ikke.
+1
Alle burde ha type 2 kabel. Det er tross alt vedtatt europeisk standard for lading. Men det finnes jo en del 43kW AC ladepunkter hvor kabel er fastmontert. Type 2 vil øke raskt i utbredelse, for det begynner å bli tydelig hvorfor schuko ikke er holdbart og må avskaffes.
Bruktverdi, redundans og fleksibilitet taler for kjøp av dobbeltlader. Vi snakker elbil, og rekkevidde og fleksible lademuligheter er viktig.
Må man kutte utstyrsnivået til beinet, eller aldri noensinne vil kjøre utenfor superlader-nettverket er det mindre poeng å kjøpe. Men det tok ikke lang tid før jeg fikk bruk for dobbeltladeren på en tur jeg ikke hadde forutsett. Og en annen tur jeg tar årlig vil være uten superlader-dekning i all overskuelig fremtid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tonl

#13
Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Sitat fra: tonl på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:20
Dobbellader vil jeg anbefale. En bil til over 1/2 mill er 10.000kr "småpenger".


Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000.

Regnestykket her blir noe feil syns jeg. Type 2 kabel må man ha uansett (lading på offentlig plasser og diverse andre steder). Vet schuko også kan brukes. Dessuten koster kabelen 1300kr (7meter) hos Tesla ved bestilling av bil.

Jeg ofrer gjerne skinnseter mot dobbellader hvis jeg skal holde kjøpsprisen nede. Som Øyvind.h påpekte lader fleksibilitet betyr mye. Lader mye raskere på kortere tid vs enkeltlader.

MEN til syvende og sist er det du som avgjør.

Pompel

Behovet for dobbeltlader må nok hver enkelt ta selv (som alt annet ekstrautstyr). Selv nølte jeg ikke med å inkludere den og den blir helt sikkert kjekk å ha på diverse turer fremover (bl.a. til Åre hvor vi er flere ganger årlig).
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA