Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av TM, fredag 17. oktober 2014, klokken 11:13

« forrige - neste »

TM

Det kunne være interessant om det er noen som har klart å nærme seg teoretisk rkkevidde på 210 km. Jeg har testet bilen på langkjøring og selv med pen kjøring i ECO modus så harmdet vært,vanskelig å komme under 1.2-1.3 kwh/mil på landeveiskjøring. Med 19.8 kwh effektiv kapasitet på batteriet vil det tilsvare en rekkevidde på 16 mil. Det er jo en grei rekkevidde, men det hadde vært interessant å høre om noen  sett 20-tallet ?

Baard

Hei.

Har ikke sett 20 tallet enda, men har kjørt rundt 16,5 mil, og da hadde jeg igjen 20% av batteriet i følge bilens måler, så det burde være mulig å se 20 tallet. Jeg kjørte da i ECO mode med AC på 20 grader og musikk på, altså benyttet bilen som normalt. Ser at det nå om dagen når det har blitt kaldere i været at rekkevidden går noe ned om ikke bilen er forvarmet i garasjen med laderen tilkoblet...Om man skrur av alt og kjører pent så kanskje.....
Renault Zoe, 2014

stefka

På den tyske elbil-siden er det en tråd som handler om det. Da forteller en Zoe-eier at han klarte 200,6 kilometer påen lading, med en gjennomsnittshastighet rundt 65 km i timen.:
http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-batterie-reichweite/geknackt-200-6-km-65-3kmh-10-8-kw-95-100-t6828.html


TM

takk for gode tilbakemeldinger. Det er nok viktig å sjekke lufttrykket i dekkene for optimal rekkevidde. Det er interessant å se at det går at å få 23 kwh ut av et batteri som bare skal ha en effektiv kapasitet på 19.8 kwh (brutto 22 kwh).
Det kan tyde på at Renault er mer forsiktige i sine esitmater enn eks. VW.
Det skulle ikke forundre meg om batteriet i Zoe har samme kapasistet som i Leaf, tross at det på papiret er 2 kwh som skiller. Det er vel samme leverandør og samme antall celler (192).

emil

Tilgjengelig kapasitet på Zoe batteriet er 22kWh, den faktiske totalkapasiteten er ukjent. Her har Renault gått motsatt vei i forhold til de fleste andre produsentene som oppgir totalkapasitet, men ikke hvor mye du faktisk kan bruke. Kudos til Renault for det for oss som liker å finregne på forbruk.

Se ellers denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.msg155010.htm

TM

Det ser ut som om du har rett i at kapasiteten er 22 kwh.
Jeg vet ikke hvor jeg fant verdien 19.8 kwh effektivt fra, men jeg er nokså sikker på at det stod i et offisielt dokument fra Renault. Jeg vil anbefale at importøren i så fall oppdaterer informasjonen som ligger under Elbiler i dag på elbil.no. Der står det følgende under Zoe:

•Batterier: Litiumion, bruttokapasitet 22 kWh, tilgjengelig 18,8 kWh

Litt dumt å publisere batterikapasitet 15 % under det som er reellt for bilen.

erik e

Etter over 3 år og 50 000 km med El-bil har jeg noe erfaring. Dekk og dekktrykk (Vinter/Sommer dekk) har liten betydning for rekkevidde. Det utgjør bare noen få km. på 15-20 mil totalt. Mellom A og B er høyde/vindretning/hastighet og kjøremønster mye mer avgjørende.Selvfølgelig varme og kjøling(AC).
Kjøre EL-bil er som og sykle,kjøre forhold er veldig "avslørende".
PS. Jeg også sykler Birken med "lettrullende" dekk,kan jo spare 1 min.eller 2. ;)


Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Bergen

Hvor lavt ned på måleren tør dere kjøre Zoe?
Hadde i dag min første lengre tur med min. 90 km tur/retur. Hadde 80 km på "tanken" når jeg kjørte hjemmefra og tenkte at jeg måtte lade underveis. Men når jeg var kommet til destinasjonen hadde jeg fortsatt 56km igjen og tenkte at hjemturen kanskje også kunne gå. Ble heftet med et par ærend på hjemoverveien så her ble veien litt lenger
Feiget ut når lyset ble oransje på 16km og jeg fortsatt hadde 11km igjen til jeg var hjemme, valgte å besøke en hurtiglader. Men hvor mange km igjen har en når bilen begynner å mist effekt? Kan kapasiteten nyttes fullt ut? 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA