Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratulerer til alle dere som panikkselger, bilene deres blir vanskelig å selge....

Startet av Bjørg Sveen Fjeldberg, fredag 17. oktober 2014, klokken 09:22

« forrige - neste »

Bjørg Sveen Fjeldberg

Har nå funnet en kjørerute fra Sarpsborg til Kongsberg. Sarpsborg - Moss - Horten - Hvittingfoss (Best Bensinstasjon) - Kongsberg (Quality Hotel). 
Jeg får tilgang til stikkontakt på Best, hvittingfoss. Da har jeg kjørt ca 8 min fra Sarpsborg. Da gjenstår det ca 4 mil til Kongsberg. Jeg får 10 A stikk-kontakt på best. Hvor mange mil lader jeg på min i3 på 1 time? (Standard ladekabel 12 V og bilen er innstilt (tror jeg) på 10 A. Mvh Bjørg

Klykken

Du må sette ladekapasiteten til nest øverst steg i idrive-menyen, og da lader bilen på 8A mener jeg. På 230V blir det 8*230 som vil si 1840W per time (såfremt det er null tap). Med et normert snittforbruk på 1,3kW per mil, vil du lade ca 1,5mil per time. :)

Hvis jeg nå ikke er på bærtur.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Rapid

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

12A ved maks gir 2kWh. Med 10A sikring må du sette bilen i redusert (9A). Det gir rundt regnet 1 til 1,5mil kjørelende pr. time lading.  Men det ser du på displayet under ladingen.

rth

Hvorfor må du lade underveis?  Er jo under 13 mil fra Sarpsborg til Kongsberg. Kjører du pent på motorvei fram til Moss, kommer du greit hele veien.

ganton

Sarpsborg Kongsberg via Bastøferga er på ca 110km (ifølge Google maps). Etter min erfaring på andre lignende strekninger skal det gå bra uten lading underveis (har dog IKKE kjørt akkurat denne strekningen).
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

emil

Mener også at man burde klare turen uten ladestopp, men er det et forferdelig vær er det jo greit ha sikkerheten med å kunne lade underveis.

moonbuggy

http://myrenaultzoe.com/index.php/author/umberto/
Denne bloggen har noen interessante betraktninger og kurver om elbiler/forbruk osv. Verdiene er for Zoe, men
gjelder elbiler generelt.
Slik motorene er satt opp både i E-golf, i3, Leaf og Zoe, så er det ikke bare aerodynamisk drag som tar kraft ved høye hastigheter, men også at elmotoren er mindre effektiv på høye turtall.

emil

Har også nylig blitt litt diskutert i tråden "Bør man akselerere sakte?"

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16869.0.html

Bl.a med noen grafer for effektiviteten til Leaf sin motor på gitte turtall.

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: ganton på mandag 06. oktober 2014, klokken 15:59
Sarpsborg Kongsberg via Bastøferga er på ca 110km (ifølge Google maps). Etter min erfaring på andre lignende strekninger skal det gå bra uten lading underveis (har dog IKKE kjørt akkurat denne strekningen).

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: rth på mandag 06. oktober 2014, klokken 14:59
Hvorfor må du lade underveis?  Er jo under 13 mil fra Sarpsborg til Kongsberg. Kjører du pent på motorvei fram til Moss, kommer du greit hele veien.

Vind

Jeg kan ikke se at du får behov for å lade på den turen - Tipper du har 20 km når du kommer frem
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jaxry

Kona kjører Drøbak-Kongsberg daglig. 81km, med Oslofjordtunnelen. Hun har ca 35 km igjen når hun er framme. Tipper du klarer turen med 10km+ igjen ved ankomst, med dagens vær og lett gassfot på motorveien.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på mandag 06. oktober 2014, klokken 14:28
Har nå funnet en kjørerute fra Sarpsborg til Kongsberg. Sarpsborg - Moss - Horten - Hvittingfoss (Best Bensinstasjon) - Kongsberg (Quality Hotel). 
Jeg får tilgang til stikkontakt på Best, hvittingfoss. Da har jeg kjørt ca 8 min fra Sarpsborg. Da gjenstår det ca 4 mil til Kongsberg. Jeg får 10 A stikk-kontakt på best. Hvor mange mil lader jeg på min i3 på 1 time? (Standard ladekabel 12 V og bilen er innstilt (tror jeg) på 10 A. Mvh Bjørg
*********
Hei igjen. Jeg foretok turen Sarpsborg-Moss-Hvittingfoss-Kongsberg fredag den 17.november. Tilbake lørdag den 18. Det var regn og sludd begge dager. 3 varmegrader. Jeg har ikke greid å stille inn BMWi3 for forvarming. Vindusviskerne måtte gå på Auto begge veier. Jeg ladet begge veier 1 time på Best Hvittingfoss og 15 minutter på bensinstasjon i Moss på hjemveien.
Til tross for bruk av navigering-systemet greidde jeg å rote bort noen km i Moss og i Kongsberg på vei bortover, og jeg rotet bort to-tre mil ved rundkjøringen ut på E18 på vei hjem. :(
Da jeg parkerte i garasjen til Quality Grand Hotel/Europark i Kongsberg fredag hadde jeg 6 km til rest på rekkevidden. Jeg så ved innkjøring i garasjen at det allerede sto en BMWi3 og ladet der. :) Jeg fant en parkeringsplass med stikkontakt. Jeg koblet meg til den, men det viste seg at her var det ikke noe strøm. Jeg ringte EuroPark som kunne fortelle at disse stikk var blitt frakoblet, men det skulle monteres 6 nye ladestolper neste uke. Det viste seg at det var salgsdirketøren på Quality Grand som eide BMWi3en som stod og ladet. Han lot meg straks overta denne plassen - som var eneste stikk med strøm den dagen. Jeg full-ladet og var klar for hjemturen neste dag.
Hjemturen lørdag gikk i like dårlig vær. Det var ikke noe alternativ for meg å lade på Ishavsveien ladestasjon på Rygge. Jeg ladet derfor 15 minutter på bensinstasjon i Moss. Det var regn og torden. Strømmen gikk på bensinstasjonen/i hele området(?) etter 15 minutter. Jeg kjørte hjem med navigeringssystemet oppgitt til hjemadressen. Da jeg svingte inn på gårdsplassen viste skjermen 0 km til rest. Det hadde den vist de siste 600 metrene.
Hm.... Jeg bruker min Mercedes 300 turbo diesel til Gradermoen neste uke. Den bør heller ikke "stå seg ihjel". Jeg har ikke brukt den siden BMWi3 ble hentet den 18. september :)



Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på søndag 26. oktober 2014, klokken 16:48
Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på mandag 06. oktober 2014, klokken 14:28
Har nå funnet en kjørerute fra Sarpsborg til Kongsberg. Sarpsborg - Moss - Horten - Hvittingfoss (Best Bensinstasjon) - Kongsberg (Quality Hotel). 
Jeg får tilgang til stikkontakt på Best, hvittingfoss. Da har jeg kjørt ca 8 min fra Sarpsborg. Da gjenstår det ca 4 mil til Kongsberg. Jeg får 10 A stikk-kontakt på best. Hvor mange mil lader jeg på min i3 på 1 time? (Standard ladekabel 12 V og bilen er innstilt (tror jeg) på 10 A. Mvh Bjørg
*********
Hei igjen. Jeg foretok turen Sarpsborg-Moss-Hvittingfoss-Kongsberg fredag den 17.november. Tilbake lørdag den 18. Det var regn og sludd begge dager. 3 varmegrader. Jeg har ikke greid å stille inn BMWi3 for forvarming. Vindusviskerne måtte gå på Auto begge veier. Jeg ladet begge veier 1 time på Best Hvittingfoss og 15 minutter på bensinstasjon i Moss på hjemveien.
Til tross for bruk av navigering-systemet greidde jeg å rote bort noen km i Moss og i Kongsberg på vei bortover, og jeg rotet bort to-tre mil ved rundkjøringen ut på E18 på vei hjem. :(
Da jeg parkerte i garasjen til Quality Grand Hotel/Europark i Kongsberg fredag hadde jeg 6 km til rest på rekkevidden. Jeg så ved innkjøring i garasjen at det allerede sto en BMWi3 og ladet der. :) Jeg fant en parkeringsplass med stikkontakt. Jeg koblet meg til den, men det viste seg at her var det ikke noe strøm. Jeg ringte EuroPark som kunne fortelle at disse stikk var blitt frakoblet, men det skulle monteres 6 nye ladestolper neste uke. Det viste seg at det var salgsdirketøren på Quality Grand som eide BMWi3en som stod og ladet. Han lot meg straks overta denne plassen - som var eneste stikk med strøm den dagen. Jeg full-ladet og var klar for hjemturen neste dag.
Hjemturen lørdag gikk i like dårlig vær. Det var ikke noe alternativ for meg å lade på Ishavsveien ladestasjon på Rygge. Jeg ladet derfor 15 minutter på bensinstasjon i Moss. Det var regn og torden. Strømmen gikk på bensinstasjonen/i hele området(?) etter 15 minutter. Jeg kjørte hjem med navigeringssystemet oppgitt til hjemadressen. Da jeg svingte inn på gårdsplassen viste skjermen 0 km til rest. Det hadde den vist de siste 600 metrene.
Hm.... Jeg bruker min Mercedes 300 turbo diesel til Gradermoen neste uke. Den bør heller ikke "stå seg ihjel". Jeg har ikke brukt den siden BMWi3 ble hentet den 18. september :)
Jeg glemte å opplyse: Jeg kjørte hele veien i Eko pro +, og under fartsgrensen.

Vind

Flott du kom frem - men virket veldig på kanten.

Det som er synd med strekningen du beskriver er at du ikke får effekt av de få hurtigladerne som finnes.  Hurtiglader på ferge hadde vært noe - vet det er noen vestlendinger som drømmer om det.

Om du velger elbil til Gardermoen er det flere muligheter - både på Lieretoppen og Furuset.

..ellers er min erfaring at våte veier suger mere rekkevidde enn vindusviskere og annet utstyr
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA