Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bør man akselerere sakte?

Startet av ortodox, torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:21

« forrige - neste »

ortodox

Nå som vinteren er like rundt hjørnet lurte jeg på hvordan er det dere lader ute i snø været?
Jeg tenker angående denne kabelen når den har is snør rundt seg at man drar denne med seg inn i bilen og det danner seg fuktighet?
Har noen av dere latt kabel bare henge ute låst?
Hvordan er det med den lade luken når det blåses snø inn der og danner seg om til is og en ikke får låst luken pga av dette har det skjedd med noen av dere?

HoeggenEL

Dette besvarer ikke dine spørsmål, men denne bloggen var virkelig god lesing angående Leaf i snø og kulde;
"Canadian Leaf - Blogging the life of a Nissan Leaf in Canada"
http://canadianleaf.wordpress.com/
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

emil

Har ladet ute en vinter og har ikke hatt problemer med noe som helst. Ingen ising av ladeluke, ingen problemer med snø i ladeluka. Kabelen rister jeg løs for snø før jeg legger den på gulvet i baksetet eller bagasjerommet.

Rav4_EV

Fort gjort å få snø inn i pinnene i kontakten. Signalpinnen er kortere enn strømpinnene. Dette slik at når signalet brytes så stopper ladingen før du har dratt ut kontakten fullstendig.
Har opplevd at bilen ikke ville lade til tross for at kontakten låste seg til bilen.
Med forsiktig pirking fikk jeg vekk hardpakket snø inni bilens kontakt.
Sørg for at de små lokkende alltid er lukket, og rengjør for snø før du åpner.

En annen ting som er værre er at det store ladelokket fryser fast etter mildvær. Da må en benytte noe mellom lokk og støtfanger samtidig som man aktiviserer utløseren.

Selve løsningen på Leaf synes jeg er er en klønete konstruksjon.
Gledet meg til ny garasje de to siste vinterne.
Garasjen er bygget og Leafen er solgt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ortodox

Riste kabel løs for snø gjør at den aldri blir helt "snøfri"  noe som fører til at mer og mer snø danner vann samt fukt i bilen som igjen fører til ising av innvendig frontrute.Dette er akkurat det samme som en rister av seg snø på bena før en setter seg inn i bilen.At lade luken kan fryses fast etter mild vinter dag 0 grader til -2 skremmer meg noe.Her merker jeg at golf og tesla har bedre løsning på lade luke.

Thomas Parsli

Så lenge man holde ladeporten fri for snø og setter på "proppem" på ladehåndstaket som Rav4-EV sier er dette et lite problem.

Har aldri hatt problemer med snø i kontaken, men fastfrosset ladelokk har jeg opplevd flere ganger.
Det holder å trykke hardt på ladelokket et par ganger, selv den gangen det lå flere mm is på bilen (underkjølt regn om kvelden og -10 om natten).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)


emil

Sitat fra: ortodox på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:14
http://www.depoteco.com/nissan-leaf-parts/leaf-charge-port-locking-cover-free-shipping/

noen som har prøvd en slik en?

Har ikke prøvd, men tror den har en liten svakhet ved at den ikke dekker hengselsiden av ladelokket og snø/vann fra oversiden lett kommer seg inn der. Så er det vel også enkelte ladehåndtak som ikke passer innenfor dekselet.

Lader bilen mer eller mindre kun ute uten noen beskyttende vegger og jeg har som sagt ikke hatt noen problemer med å få opp ladeluke, ladelokk eller problemer med snø/vann i kontaktene. Er du redd for fuktighet på kabelen legger du den i en plastpose før du legger den i bilen og tar den med inn til tørk når du er framme. Vil tro at mengden snø som sitter igjen på kabelen etter bruk er mye mindre enn det som sitter under skoene mine.

ortodox

Ja dette er jo ikke dumt å bruke en pose for kabel, jeg måtte kjøpe ny pose da den som fulgte med den var alt for liten.En annen ting som jeg vurderte var jo å låse kabel fast i lade stolpen da jeg leier denne med parkeringsplassen.

Rav4_EV

SitatEn annen ting som jeg vurderte var jo å låse kabel fast i lade stolpen da jeg leier denne med parkeringsplassen.

Beste er dog å kjøpe seg en "wallbox" med fast kabel som monteres på stolpen.

Da kan ladekabelen være der den bør være: I bilen, til nødlading.

Trivelig å kjøre tom for å finne ut at ladekabelen er hjemme. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ortodox

da den ladestolpen hører til boretslag er dette noe jeg kan sette på ? noen link til denne wallbox?

PK

Hei.

har aldri opplevd noe problem med å lade ute. Som sagt, 0 til -2``c har ladeluken vært litt frozen til tider, men ikke noe problem vil jeg si.
Men så bor jeg i Bergen da, og minusgrader her er jo ikke hverdags ;) hehe
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Rio

Sitat fra: ortodox på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:14
http://www.depoteco.com/nissan-leaf-parts/leaf-charge-port-locking-cover-free-shipping/

noen som har prøvd en slik en?

Jeg fikk en slik av forhandleren.

De er "greie nok", men det er jo fryktelig mye klabb med å hente ut en slik samt kabel osv fra baggasjerommet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bjorn_2390

Har bare mulighet til å stå ute. Aldri opplevd problemer. Er litt påpasselig når jeg måker panseret fritt for snø, sånn at snøen havner på siden i stedet for inn i ladeluka. Har smørt bittelitt silikonspray på gummien rundt luka ved sesongstart, når jeg likevel smurte litt på dører.
Jeg har faktisk opplevd det som et "større" problem at det blåser inn løv (les: Leaf) om høsten. Er jo bare å plukke ut igjen, så det blir ikke noen big deal av det, heller.

Var en som skulle selge et slikt lukedeksel innpå her, for det opplevdes som større problem å bakse med dét i snøen, enn å ikke ha det. Sa'n. Dårlig salgstriks, tror ikke det ble solgt, for å si det sånn... Topp at folk er ærlige med erfaringene sine. De er jo relativt kostbare, de dekslene, synes jeg, gitt at de har begrenset nytteverdi.
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

Dekslene er ikke for å beskytte mot snø/is, men for å låse fast kabelen til de eldste Leafene, som ikke låste kabelen fast.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA