Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Statoil danmarksplass

Startet av Mippen, torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

Mippen

Er ikke helt enig i at det koster staten da det ikke er penger staten betaler men aldri har tjent. Uansett er konklusjonen med at det lønner seg positivt og ikke så overaskende:)
Fremtiden er elektrisk.

soarer

Ny rapport: - Elbilsatsningen er kostnadseffektiv klimapolitikk

To dager før 2015-budsjettet legges frem av regjeringen, slår forskere i bordet med en rapport som viser at selv om elbilenes fritak for avgifter i dag koster mye - så vil samfunnet tjene det inn igjen på sikt.

Hele saken ligger på e24 her: http://e24.no/bil/statsbudsjettet-2015/ny-rapport-elbilsatsningen-er-kostnadseffektiv-klimapolitikk/23310334

Det er jo snakk om å være langsiktig!  8)
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

sn0le

Taxfreesalg av alkohol og tobakk må jo koste staten masse penger også da.
For ikke å snakke om Svenskehandelen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kent

Sitat fra: sn0le på mandag 06. oktober 2014, klokken 23:19
For ikke å snakke om Svenskehandelen.

Det er kanskje derfor hurtigladerne i Østfold har vært så ustabile.
Målet til staten er at alle skal kjøpe elbiler med kort rekkevidde, så man ikke kommer seg til Sverige.
Løsningen på handelslekkasjene :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Mippen

#4
I følge denne artikkelen handlet vi for 11,5 milliarder i året utenlands, ca 50% i Sverige. Til sammenligning tjente Norge 20,1 milliarder i 2013 på Alkohol og tobakksavgifter. Elbil subsidiene mener de lærte at har kostet staten 2,3 millarder. Ikke riktig å si at det har kostet staten etter min mening da det ikke er penger staten har betalt for elbiler, men penger de ikke har tjent. Uansett er det lite man taper på elbiler i forhold til "harryhandel". Hvis vi skal sette det på spissen er det vel ikke så miljøvennlig heller. Mange reiser mange mil for å kjøpe billige varer og de fleste bruker fossilbil.

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/03/06/norge-taper-milliarder-pa-rekordstor-harryhandel
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: sn0le på mandag 06. oktober 2014, klokken 23:19
Taxfreesalg av alkohol og tobakk må jo koste staten masse penger også da.
For ikke å snakke om Svenskehandelen.
Det er jo ingen tvil om at den gjør det, hva så?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:01
Sitat fra: sn0le på mandag 06. oktober 2014, klokken 23:19
Taxfreesalg av alkohol og tobakk må jo koste staten masse penger også da.
For ikke å snakke om Svenskehandelen.
Det er jo ingen tvil om at den gjør det, hva så?


Han tenker vel på hysteriet om at elbilene koster staten masse penger i forhold til at taxfree og harry handel som koster mer for samfunnet.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Jepp.
Elbilers "subsidiering" er det mange som klager over, men ingen klager over statens tapte inntekter på taxfreehandel og harryhandel.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA