Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønske til Tesla: takoverbygg på superladerne

Startet av kringon, torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:32

« forrige - neste »

kringon

Ladet i dag sammen med en Trilling på Grønn Kontakt ved Lierstranda (gamle kjellstadbommen) og min Kia ladet med vesentlig mer ampere enn det Trillingen gjorde.

Kia Soul EV = 120A ish, Trilling = 85A ish.

Begge startet med batteriprosent rundt 35-40% hvis jeg husker riktig. Begge var ferdig tilnærmet likt. Greit å vite at dersom laderen støtter det, så tar det ikke lenger tid å hurtiglade en Soul kontra en Trilling, selv om du får dyttet på vesentlig lenger rekkevidde!
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

moby666

Hadde du 120a helt opp til 80% det er i tilfelle meget bra. Trilling er i utgangspunktet en av elbilene som har raskest lading (i forhold til Leaf, i3 og egolf)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

edyrli

Høres rart ut. Min iOn ligger vanligvis på 120A til rundt 60%.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

kringon

Tok noen bilder (på konas tlf) mens de ladet, så jeg kan dobbeltsjekke tallene.

Usikker på om Soul lå på 120A helt frem til 80%. Fulgte ikke med underveis.

Trillingen var min svigerfars Mitsubishi Miev. Tror ikke det er noen forskjell på den og en vanlig iON?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

emil

Siden Soul skal takle opp til 100kW på hurtiglading og batteriet har mye lavere indre motstand så er jeg ikke overrasket over at den holder 120A veldig mye lengre enn Leaf og Trilling fra en vanlig 50kW lader. Større batteri har den jo også.

Jacon

På Notodden prøvde jeg hurtiglader til min Kia Soul EV i går søndag. Den ville ikke lade. Mulig årsak er at jeg hadde allerede 76 % batteri kapasitet på bilen? En hurtiglader vil jo normalt stoppe på 80%. Hører gjerne noen fornuftige kommentarer på dette?

Råde

Sitat fra: Jacon på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:14
På Notodden prøvde jeg hurtiglader til min Kia Soul EV i går søndag. Den ville ikke lade. Mulig årsak er at jeg hadde allerede 76 % batteri kapasitet på bilen? En hurtiglader vil jo normalt stoppe på 80%. Hører gjerne noen fornuftige kommentarer på dette?
Den skal i prinsippet ikke stoppe på 80%, men vil går over til saktere lading etterhvert som SOC blir høyere.
e-Golf | X75D

m0nkey

Mulig jeg husker feil, men i manualen mener jeg at det står at hurtiglading ikke vil starte ved mer enn 50 % batterikapasitet, og at den stopper ved 83 %. Fint om andre kan bekrefte dette
KIA Soul EV Classic (2015)

mune

Mener også å ha lest at når den stopper på 83 % kan man starte hurtiglading igjen ved å ta ut støpsel og sette det inn igjen for å oppnå maksimalt 94% ?????

Jacon

Takk for svar. Det høres riktig ut, jeg vil selvsagt lese brukermanualen bedre når jeg får tid. Vil også nevne at Bergby hamburger restaurant var vennlig å lot meg låne en stikk kontakt ved personal inngangen. Maten var god. Jeg fikk øket batteri kapasiteten med 10% i løpet av en god hamburger. Anbefales.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: mune på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:51
Mener også å ha lest at når den stopper på 83 % kan man starte hurtiglading igjen ved å ta ut støpsel og sette det inn igjen for å oppnå maksimalt 94% ?????
Uansett kan du like sikkert god tlade fra en standard schucko kontakt for å toppe ladingen. Batteriepakken vil ha godt av det i alle fall, og du slipper å oppta plass på  hurtiglader undødvendig.

emil

Sitat fra: m0nkey på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:47
Mulig jeg husker feil, men i manualen mener jeg at det står at hurtiglading ikke vil starte ved mer enn 50 % batterikapasitet, og at den stopper ved 83 %. Fint om andre kan bekrefte dette

Synes det høres veldig rart ut. Dumt hvis man kommer med 60% batteri til en lader og må ha 80-90% for å komme fram og det ikke er flere lademuligheter langs veien.

moonbuggy

Sitat fra: Jacon på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:53
Vil også nevne at Bergby hamburger restaurant var vennlig å lot meg låne en stikk kontakt ved personal inngangen. Maten var god. Jeg fikk øket batteri kapasiteten med 10% i løpet av en god hamburger. Anbefales.
Det var det jeg visste, elbil er helsefarlig  :)
Rett nok kuttes noe CO2 og andre skumle utslipp, men man stapper istedet i seg hamburgers og annet f...skap til den store gullmedaljen i ventemodus...

Circus

Fikk samme problem på McDonalds på Furuseth i dag. Fikk ikke ladet. Fikk beskjed om kommunikasjonsfeil (Mener jeg det sto) mellom bil og lader. Hadde da 54% igjen på batteri. Er jo helt håpløst dersom batteri MÅ være under 50% for å starte hurtiglading!?!

Hanzo

Leste i manualen at du først ladet til 80%, og dersom du tok inn og ut laderen så ville den lade videre til 93% tror jeg det var. I så fall høres det veldig rart ut dette. Kanskje et spørsmål best rettet til Kia?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA