Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Autopilot - sikkerhetsmessige betenkeligheter

Startet av Brannmann86, torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:45

« forrige - neste »

Brannmann86

Hei!
I forbindelse med overgang til ny stilling/arbeidsgiver vurderer jeg kjøp av elbil.

Jeg vil få en kjørelengde tur-retur på 128 km (jeg har lademuligheter på jobb), jeg ønsker å få kjøpt en bil som også er behagelig å kjøre på vinteren med tanke på bruk av varmeapparat. Driftsikkerehet er viktig og god plass er et pluss.

Nå erfarne elbil-eiere, hvilke alternativer er det som oppfyller disse kravene? Har smugtittet litt på Nissan Leaf og Kia Soul EV.

emil

Med lademulighet på jobb og drøye 6mil hver vei vil alle de moderne elbilene klare jobben så lenge vi ikke snakker lange perioder med -30 grader vinterstid og/eller enorme høydeforskjeller.

Renault Zoe kan gi litt utfordringer i forhold til lading på jobb, og uansett hvor mange 22kW ladepunkter som kommer opp rundt omkring er det mye bedre å få bilen fulladet mens man jobber enn å ta et ladestopp på hjemveien. De har en "portabel" transformator du kan kjøpe som ekstrautstyr i dag, og det kommer vistnok en bedre og mer kompakt utgave etterhvert. Problemet da er at man er nede i halve ladehastigheten man får på en Leaf eller eGolf.

Pr i dag er det CHAdeMO hurtigladere som det er flest av til fordel for Leaf, Trilling og Soul. Men alle nye Transnovastøttede ladeplasser skal inneholde alle ladealternativene.

Så er det bare å tenke på all annen kjøring bilen skal stå for og hvilke biler som dekker det utifra plass til personer, bagasje og lademuligheter.

Brannmann86

Ser jo at Kia Soul EV opp gir en rekkevidde på 212 km og Nissan leaf en rekkevidde på 199 km, men hva kan man i realiteten forvente på en optimal dag under kjøring  på motorvei og likeså på en gjennomsnittlig vinterdag med bruk av varmeapparat?

emil

De oppgitte rekkeviddene er flat mark, 50-60km/t, 20grader og litt medvinn (sånn ca). Det er mulig å oppnå, men ikke med den normale gjennomsnittlige kjøringen til "Ola Nordmann". En enkel tommelfingerregel sier at du deler på to for å finne praktisk rekkevidde en grei vinterdag.

På normal landevei i rundt 70-80 en gjennomsnittlig sommerdag og ikke veldig mye stigning bør en Leaf/Soul/eGolf/Zoe/i3 klare 15 mil uten større problemer.

Kommer jo litt an på hvor du kjører, men sommerstid skal du da greit klare tur/retur uten lading. Og på de værste vinterdagene er det en fordel å ha 16A (eller 32A) lademulighet på jobb.

Vind, tett snøvær, våt snø på veien og behov for varmeapparat hele turen kan godt redusere rekkevidden ned til 7 mil.

Brannmann86

Takk for svar! Greit å få litt tilbakemeldinger fra dere som er litt mer erfarne før man eventuelt kjøper :)

emil

Prøv uansett å få til prøveturer til/fra jobb og andre aktuelle turer med alle kandidater til elbil og ikke stol blindt på hva bilselgerene sier.

arthur

Jeg ville stolt blindt på hva bilselgeren hevder, men få det skriftlig (eller bevitnet) for holder ikke bilen hva den lover så er det bare å levere den tilbake med henvisning til selgers påstander!

http://www.dinside.no/930640/elbil-lover-de-rekkevidde-maa-de-levere
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

Sitat fra: arthur på mandag 06. oktober 2014, klokken 07:06
Jeg ville stolt blindt på hva bilselgeren hevder, men få det skriftlig (eller bevitnet) for holder ikke bilen hva den lover så er det bare å levere den tilbake med henvisning til selgers påstander!

http://www.dinside.no/930640/elbil-lover-de-rekkevidde-maa-de-levere
Støtter den! Tror bilselgeren modererer seg litt hvis man ber om dette skriftlig. Greit å få litt kustus på dem. Ellers vet jeg av erfaring at en trilling såvidt holder 64 km en vei i -15 grader med varmeapparat på fullt, men da må den være skikkelig forhåndsoppvarmet, toppfart ikke høyere enn 90, og man må takle rekkeviddeangst på slutten. Sånn sett burde Kia Soul være tilstrekkelig da den har 40% lengre rekkevidde og mer effektivt varmeapparat.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Det er vel lov å ta opp samtaler man selv deltar i uten å informere motparten, så det er jo en måte å sikre seg ovenfor selger.

Og så er det jo bedre å kjøpe riktig bil med en gang enn å måtte kjøpe og levere tilbake og ta alt styret der.

elektrolux

Med slik daglig kjøring ville jeg valgt enten e-Golf, Renault Zoe, eller muligens Kia Soul.

Har selv en e-Up som også ville kunnet klart denne turen, men kun med lading i hver ende. De nevnte bilene skal klare t/r uansett årstid.

Er selv mer enn vanlig opphengt i hvordan fartspedalen fungerer på elbilene. Liker å kunne slippe pedalen og seile avgårde uten at bilen regenererer. Dette sparer en strøm på, og gir en mer avslappet og tryggere kjørestil. Har ikke testet hvordan Kia har løst dette, så måtte prøvt den før jeg ville valgt den.

e-Golf er perfekt i mine øyne, men blir dyr med alt utstyret. Zoe er spennende, rimelig, og muligens den som gir mest kjøreglede av disse 3. Og så kan du låne den fritt i 30 dager og prøve om den fungerer for deg. Foreslår derfor at du gjør nettopp det.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Brannmann86

Ser at dere ikke nevner Nissan Leaf som et alternativ... Noen grunn til det? Ser at mange av Nissan Leaf modellene på Finn er USA-modeller, er det noe man må passe seg for her?
Var for øvrig og tok en nærmere titt på Kia'n i dag og det er en morsom bil, ulempen er at ventelistene strekker seg ut til mai... :(

tomrh

Sitat fra: Brannmann86 på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:02
Ser at dere ikke nevner Nissan Leaf som et alternativ... Noen grunn til det? 
Bevares. En Leaf vil selvsagt duge. :) Hvis det å spare penger teller mer enn å ha ny og kul elbilmodell som ingen andre har, så er en brukt 2012-mod et bra valg. Noe vi faktisk gikk for selv da elbil nr. 2 ble anskaffet. Da er jo mye verdifall allerede betalt av forrige eier. Feller ang. import-Leaf får andre svare på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: Brannmann86 på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:02
Ser at dere ikke nevner Nissan Leaf som et alternativ... Noen grunn til det? Ser at mange av Nissan Leaf modellene på Finn er USA-modeller, er det noe man må passe seg for her?
Var for øvrig og tok en nærmere titt på Kia'n i dag og det er en morsom bil, ulempen er at ventelistene strekker seg ut til mai... :(

Kjører selv USA Leaf og er kjempefornøyd. Har også i perioder pendlet 14-15 mil pr dag på motorvei uten problemer, også vinterstid. Den store fordelen er at du har biler i alle års og priskategorier tilgjengelig for levering på dagen.

Noen ulemper med USA bil er:

- Garanti: Du er prisgitt eventuell garanti forhandleren du kjøper bilen av gir.
- Carwings: Ingen Carwings muligheter (starte/stoppe lading/varming bl.a via app på telefon)
- Navigasjon: Bilen tror fortsatt du er i USA, ingen mulighet for norske kart.
- Radio: FM med bare oddetall etter desimaltegnet på frekvensene (99.1, 99.3, 99.5 osv..)

Noen fordeler USA bil:

- Alle oppgraderte utgaver (mid2013->) har 6.6kW lader
- Lavere pris

Det en haug med andre små forskjeller som man ikke merker til daglig eller i det hele tatt.

Ellers når man kjøper USA bil må man passe på å få med en Carfax rapport eller lignende som sier at bilen ikke har vært skadet/skrotet og gjennoppbygget. I tillegg sier den noe om hvor bilen har blitt kjøpt og kjørt, hold deg unna sørstatene da varmen tar knekken på batteriene.

Leaf er kanskje det tryggeste valget, men også det kjedeligste. Ikke alle er fornøyde med sine Nissanforhandlere etter kjøp og i forhold til service. Den innvendige plassen i Leaf er veldig god. God plass til 5 og bagasje.

Flips

Sitat fra: emil på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:32

- Navigasjon: Bilen tror fortsatt du er i USA, ingen mulighet for norske kart.

Beklager avsporingen, men har ikke de fleste biler kartene lagret på et SD-kort? Har noen prøvd å bare bytte ut dette kortet med et annet kort som har europeiske kart?

Til trådstarter: En Renault Zoe bør klare den strekningen hele året. Den har god plass, kult design, ganske greit interiør, 5 seter og hovedgrunnen til at vi valgte denne fremfor en Leaf: en innebygget lader som gjør at man kan bruke totalt 165 hurtige og semihurtige ladepunkter rundt omkring i landet.

emil

Sitat fra: Flips på mandag 06. oktober 2014, klokken 16:20
Sitat fra: emil på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:32

- Navigasjon: Bilen tror fortsatt du er i USA, ingen mulighet for norske kart.

Beklager avsporingen, men har ikke de fleste biler kartene lagret på et SD-kort? Har noen prøvd å bare bytte ut dette kortet med et annet kort som har europeiske kart?

For det  første er det en litt annen fysisk enhet i USA modellene grunnet satellitradio, for det andre er vistnok kartbrikkene kodet opp mot den enkelte bil så man ikke skal kunne kopiere/låne villt.

Sitat
Til trådstarter: En Renault Zoe bør klare den strekningen hele året. Den har god plass, kult design, ganske greit interiør, 5 seter og hovedgrunnen til at vi valgte denne fremfor en Leaf: en innebygget lader som gjør at man kan bruke totalt 165 hurtige og semihurtige ladepunkter rundt omkring i landet.

Baksetet i Zoe er trangere enn Leaf, bagasjerommet omtrent det samme. Men som nevnt før vil Zoe fortsatt slite med å lade på 10-16A fra vanlige stikkontakter i mesteparten av landet, noe alle andre elbiler klarer problemfritt. Alternativet er en middels tung transformator man får kjøpt og kan ta med seg på tur (du får en fastmontert gratis til hjemmebruk). Har du derimot TN-nett der du vil lade på jobb er sansynligheten god for a du kan lade uten den ekstra transformatoren. Bedre å få fulladet bil mens du jobber enn å måtte ta ladestopp på veien uansett hvor mange 22kW punkt du paserer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA