Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Den ekstra kjørelengden iht S85D

Startet av VigdisA, torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

hma

#15
Jeg pleier alltid å gå over pakninger/lister med silikonstift 2-3 ganger om året på alle mine biler.
Min Model S ble produsert i april og pakningene har (så langt) vært hele og tette. Skal følge med iløpet av høsten og vinteren (eller sesongen man før i tiden kunne assosiere med nedbør og temperaturer ved og under frysepunktet).
Godt poeng fra 'sondell' vedrørende mulig problem ved påvirkning av høy temperatur.

@Boppus: Min bil er som nevnt produsert i april og har ikke hatt noen feil eller problem etter 10'000km. Så med det utgangspunkt synes jeg Tesla leverer kvalitet i bøtter og spann. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

VigdisA

Har ikke hatt behov for å gå over med silikon på lister på samme måte på tidligere biler, har ikke hatt bil med takluke før.
Det virker fornuftig det du skriver om varme ift listene rundt takluken @sondell - skulle ønske jeg hadde vært klar over det før.
Spørs om ikke løpet er kjørt for enkelte av listene som allerede er harde :(
Siste vinter med is langs de samme listene hjalp nok heller ikke.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

boppus

Sitat fra: VigdisA på mandag 06. oktober 2014, klokken 01:44
Har ikke hatt behov for å gå over med silikon på lister på samme måte på tidligere biler, har ikke hatt bil med takluke før.
Det virker fornuftig det du skriver om varme ift listene rundt takluken @sondell - skulle ønske jeg hadde vært klar over det før.
Spørs om ikke løpet er kjørt for enkelte av listene som allerede er harde :(
Siste vinter med is langs de samme listene hjalp nok heller ikke.

Er det ikke rett og slett slik at disse gummipakningene har feil kvalitet? En kvalifisert gjetning er at de er laget for å være gode og myke i varmt vær, og ikke spesielt egnet for en norsk vinter. Da kan Tesla erstatte de hver vår på garanti til de lanserer riktig kvalitet, mener jeg. Enig?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

fonberg

Sitat fra: Car-El på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:02
Sitat fra: Brede på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:54
Ser at du får fukt inn mellom vindu og pakninger på akkurat samme sted som meg Vigdis.
Nå har jeg brukt bilen en vinter før, men hadde ikke mye frost da. Er det en risiko for at vinduet vil fryse fast i pakning i disse områdene?

JA, har opplevd at vinduet fryser fast flere ganger sist vinter. I år blir det litt silikon.

Jepp, jeg opplevde også dette et par ganger sist vinter. Samme utfordring som rapporteres på andre biler med rammeløse vindu, f.eks. Audi A5 og A7.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

petersv

Sitat fra: fonberg på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:54
Sitat fra: Car-El på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:02
Sitat fra: Brede på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:54
Ser at du får fukt inn mellom vindu og pakninger på akkurat samme sted som meg Vigdis.
Nå har jeg brukt bilen en vinter før, men hadde ikke mye frost da. Er det en risiko for at vinduet vil fryse fast i pakning i disse områdene?

JA, har opplevd at vinduet fryser fast flere ganger sist vinter. I år blir det litt silikon.

Jepp, jeg opplevde også dette et par ganger sist vinter. Samme utfordring som rapporteres på andre biler med rammeløse vindu, f.eks. Audi A5 og A7.

Jeg har opplevd dette på alle biler, med og uten rammeløse vinduer ;) Kommer mye an på klima, i Tromsø skjedde det hele tida (kanskje i ikke like mye i juli og august men.)

Silikonstift er et must.

kvp

Dårlig vedlikehold av eier gjør at du får disse problemene. På rammeløse dører skal gummien ha svært god forpleining for å holde tett. Da jeg fikk bilen brukte jeg en hel tube silikonkrem (påfør med malersvamp) på all gummi. Null problemer med vann selv med høyttrykk rett på vindu...

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonfett-36592/

Biler skal pleies, jeg synes det er litt mange her inne som forventer at "Tesla ordner alt"

Muffinman

#21
Tull og tøv. En bil som er utett fra dag 1 skal Tesla ordne.


HåkonE

Det varierer fra produsent til produsent dette med vedlikehold.

Har fått fra flere hold at listene på min BMW (rammeløse dører) IKKE skal behandles med noe som helst. De er behandlet med noe spesielt fra fabrikk, og evn. andre kjemikalier kan ødelegge beskyttelsen. Bilen har gått i 3 år nå uten noe som helst problemer eller tegn på slitasje på listene. De ser faktisk helt nye ut fortsatt.

Står det noe om dette i manualen til Tesla kanskje?

snurrehue

Sitat fra: kvp på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:02
Dårlig vedlikehold av eier gjør at du får disse problemene.
...
Biler skal pleies, jeg synes det er litt mange her inne som forventer at "Tesla ordner alt"

Sist gang jeg brukte silikonstift eller noe annet vidundermiddel på pakninger på noen av mine biler, var for 15 år siden. Selv uten påføring av slike stoffer har jeg på disse 15 årene med ulike biler aldri hatt noe som helst trøbbel med at pakninger tørker ut, fryser fast eller lekker. Jeg hadde riktignok på ett tidspunkt en 18 år gammel Golf hvor dørpakningen så litt tynnslitt ut, men den holdt fremdeles tett. De senere årene har vel flere produsenter sagt at man ikke skal behandle pakninger med silikon.

Om det viser seg at jeg på Teslaen må peise på med silikon allerede fra første leveår, så blir jeg skuffa. Men heldigvis ingen tegn til noe slags lekkasje hos meg ennå.

Øyvind.h

Sist gang jeg brukte silikon på bildører var på min forrige bil, en splitter ny VW Passat. Jeg opplevde flere ganger at dørene frøs fast i løpet av de to årene jeg hadde bilen. Silikon løste problemet.

Forrige vinter opplevde jeg at rutene til Teslaen hadde frosset fast. Tok litt silikon på pakningen nederst på vinduet, og merket ikke noe til frosne dører eller vinduer resten av vinteren.
Men det la seg en del is på taket fordi jeg alltid forvarmet (kan ha noe med typen vinter vi hadde også), og et par ganger dro jeg ut snø fra området nedenfor vindusviskerne (dvs der det er plast).
Bilen er forøvrig helt tett. Ingen lekkasjer fra vinduer.
Jeg kommer nok til å legge silikon rundt dørene før vinteren for sikkerhets skyld. Rammeløse dører er ikke en gunstig løsning på vinteren, men lekkert er det jo :)


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Jeg regner med at fastfrossne vinduer ikke er noe problem ved forvarming?
I så fall er jo problemet eliminert for vår del (Om Tesla snart får ut fingeren og får fikset 3G).

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på mandag 06. oktober 2014, klokken 10:25
Jeg regner med at fastfrossne vinduer ikke er noe problem ved forvarming?
I så fall er jo problemet eliminert for vår del (Om Tesla snart får ut fingeren og får fikset 3G).
Det kan dessverre være et problem. Vannet smelter, renner nedover og legger seg i bunn av ruta. Det skal mye forvarming til å smelte et tykt islag nederst i overgangen mellom rute og dør.
Men som sagt - etter at jeg tok litt silikon på pakningen mellom vindu og dør kan jeg ikke huske å ha opplevd frosne dører.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


VigdisA

Heldige dere som har garasje..
Ikke sett samme på den gamle fossile bilen vår, og den har jeg vært enda "slappere" med å pleie..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

boppus

Sitat fra: hma på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:53
@Boppus: Min bil er som nevnt produsert i april og har ikke hatt noen feil eller problem etter 10'000km. Så med det utgangspunkt synes jeg Tesla leverer kvalitet i bøtter og spann. :)

Takk, godt å høre.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA