Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Transportere elbil

Startet av E_S, onsdag 15. oktober 2014, klokken 15:21

« forrige - neste »

Råde

SitatSkulle eksistert en EU-karakter på sideveis grep også.

Enig. Det har vært mye kritikk av EU merkingen, og jeg kjenner jeg begynner å gå i de fellene kritikerne har poengtert. Jeg sammenligner dekk (også friksjonsdekk) på karakterene vel vitende at dekkstøyen er annerledes på norsk asfalt og at det finnes andre underlag enn våt vei man skal bremse på (og forsåvidt at man trenger grep i andre situasjoner enn bremsing også)
e-Golf | X75D

tomrh

Sitat fra: Råde på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 21:37
SitatSkulle eksistert en EU-karakter på sideveis grep også.
Enig. Det har vært mye kritikk av EU merkingen, og jeg kjenner jeg begynner å gå i de fellene kritikerne har poengtert. Jeg sammenligner dekk (også friksjonsdekk) på karakterene vel vitende at dekkstøyen er annerledes på norsk asfalt og at det finnes andre underlag enn våt vei man skal bremse på (og forsåvidt at man trenger grep i andre situasjoner enn bremsing også)
Godt poeng. Våtgrepkarakteren suger jo som regel på piggfrie dekk, f.eks. har Hakka R2 karakteren F. Men så var de aldri lagt for våt vei heller, for på snøføre er de jo helt utmerket - det de faktisk er lagd for. Kritikk eller ikke, fordelen med EU-merkingen er ihvertfall at det er en objektiv måling og vi vet nøyaktig *hva* de måler. Og de måler likt for alle. Om egenskapene som måles er viktige for kjøreforhold eller kjøpers preferanser er en annen sak.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA