Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Transportere elbil

Startet av E_S, onsdag 15. oktober 2014, klokken 15:21

« forrige - neste »

olaover1

Jeg kjører også samme dim som deg.225/40-18. Går ut over rekkevidden men litt får man da tåle:)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Oddvar

Her her dekkene . Tror det er A , så det skulle være bra saker ?

jo litt må man tåle ,men kunne trygt ha kjøpt 215 , så det blir nok det ved dekkbytte :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

tomrh

Sitat fra: Oddvar på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 19:39
Her her dekkene . Tror det er A , så det skulle være bra saker ?
Er dette Dunlop Sport Maxx RT? Kommer ikke fram av bildene, men sideveggen ligner. I så fall et enestående veigrep, men rullemotstand C.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Oddvar

#18
Sitat fra: tomrh på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Oddvar på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 19:39
Her her dekkene . Tror det er A , så det skulle være bra saker ?
Er dette Dunlop Sport Maxx RT? Kommer ikke fram av bildene, men sideveggen ligner. I så fall et enestående veigrep, men rullemotstand C.
Det er disse dekkene :-) 
Står vel noe annet i testen en det du nevne ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

E_S

Jeg merke på min bil at grepet på våt vei er enormt mye bedre med Hankook Ventus S1 Evo2 (rullemotstand B) enn med de Michelin Energy Saver-dekkene som fulgte med bilen. Må nok ofre litt for grep, virker det som..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tomrh

#20
Sitat fra: Oddvar på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 21:29
Sitat fra: tomrh på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Oddvar på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 19:39
Her her dekkene . Tror det er A , så det skulle være bra saker ?
Er dette Dunlop Sport Maxx RT? Kommer ikke fram av bildene, men sideveggen ligner. I så fall et enestående veigrep, men rullemotstand C.
Det er disse dekkene :-) 
Står vel noe annet i testen en det du nevne ?
Tastet inn 225/45-17 for disse dekkene på dunlop.eu, og fikk samme EU-lapp som på dekkonline.com.
Alle dekk selges med en slik EU-lapp, og det fine med dem er at karakterene er objektive "nakne" fakta på rullemotstand og friksjon slik at produsentene ikke skal kunne kjøpe seg inn i flotte tester, villede med overdreven positiv reklame etc.

Våtgrep A er jo den aller beste karakteren på friksjon! Våtgrep er rett og slett måling av bremselengde på vått føre i 80 km/t, og det skiller 3 meter bremselengde mellom karakterene (B har 3 meter lengre enn A etc.) Støy på 67 dB er utrolig bra, de er veldig stillegående er de ikke? Rullemotstand C er ikke dårlig, men dårligst av energidekkene. Dette forklarer jo i så fall at dekkene dine bruker noe mer strøm enn standarddekkene Bridgestone Ecopia EP150 i 16" som har rullemotstand B.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#21
Sitat fra: E_S på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 21:46
Jeg merke på min bil at grepet på våt vei er enormt mye bedre med Hankook Ventus S1 Evo2 (rullemotstand B) enn med de Michelin Energy Saver-dekkene som fulgte med bilen. Må nok ofre litt for grep, virker det som..
Michelin Energy Saver har vel også rullemotstand B, opplever du at Hankook-dekka bruker mer strøm?

Trenger egentlig ikke ofre energiøkonomi for grep dersom man velger riktig dekk, det er utrolig mye nytt og bra som kommer! Det finnes faktisk A/A-dekk fra Continental i 17" og 18". De heter Conti.eContact, se http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/car-tires/summer-tires/conti_e_contact_hybrid.html?page=4

Dimensjonen 225/50-17 er lov å bruke på Leaf, det er innenfor 5% avvik i rulleomkrets. Dessverre for deg ikke 18"-dimensjonene. Men jeg regner med det kommer flere tilgjengelige dimensjoner med Conti.eContact-teknologien.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

E_S

Ja, det er helt klart en forskjell, dog ikke enorm i strømforbruk. Normalt kjørte jeg med 215/50-17 Energy Saver fra 79% (den stopper der når jeg lader til 80%) til ca. 25% mellom jobb og hjemme. Med 225/45-18 Hankook kjører jeg fra 79% til ca. 18% - noen ganger får jeg "low battery" før jeg er fremme, andre ganger ikke. Det er 55 km med stort sett 100-sone motorvei hvor jeg ligger i 110-120.

En ting jeg har merket er at med Michelin-dekkene var det betydelig forskjell på forbruk på våt og tørr vei. Med Hankook-dekkene er forskjellen på vått og tørt veldig liten i forbruk.

I tillegg merker jeg nå som det er kaldere på dagen at når jeg kjører fra jobb til hjemme (begynner med batteri i utetemperatur) ender jeg med noe lavere batterinivå enn når jeg kjører hjemmefra til jobb. (innendørs parkering)

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Råde

Ang conti.eContact så blir det levert med e-Golf. Det er ganske bred enighet om at det er et støyende dekk, og også at det har merkbart dårligere grep på tørr vei.
e-Golf | X75D

E_S

Jeg er ihvertfall godt fornøyd med Hankook-dekkene jeg kjøpte til min bil. De støyer såvidt litt mer enn originalt, men ikke mye etter min subjektive oppfatning, det går noe mer strøm, men kjørefølelsen uansett og grepet spesielt på våt vei er milevis over originaldekkene.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tomrh

Sitat fra: Råde på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:59
Ang conti.eContact så blir det levert med e-Golf. Det er ganske bred enighet om at det er et støyende dekk, og også at det har merkbart dårligere grep på tørr vei.
Ja, 72 dB dekkstøy er dårlig.
Grep på tørr vei blir jo ikke målt av EU slik våtgrep blir, så den brede enigheten du henviser til er jo subjektiv. Sier slett ikke at det er motsatt, har ikke lett etter tester på de heller. Men jeg sliter litt med å forstå hvordan et dekk som presterer korteste bremselengde på vått føre ikke skal kunne sitte tilsvarende bra på tørt føre? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Råde

Sitat fra: tomrh på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:35
Sitat fra: Råde på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:59
Ang conti.eContact så blir det levert med e-Golf. Det er ganske bred enighet om at det er et støyende dekk, og også at det har merkbart dårligere grep på tørr vei.
Ja, 72 dB dekkstøy er dårlig.
Grep på tørr vei blir jo ikke målt av EU slik våtgrep blir, så den brede enigheten du henviser til er jo subjektiv. Sier slett ikke at det er motsatt, har ikke lett etter tester på de heller. Men jeg sliter litt med å forstå hvordan et dekk som presterer korteste bremselengde på vått føre ikke skal kunne sitte tilsvarende bra på tørt føre? ???
Helt enig. Har ikke skjønt det selv, men det kom frem i en test publisert i papirutgaven av BIL (tror jeg det var). Det var ikke snakk om bremselengde, men grep i svinger. EU-karakteren beskriver vel bremselengde?
e-Golf | X75D


tomrh

Sitat fra: Råde på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:45
Helt enig. Har ikke skjønt det selv, men det kom frem i en test publisert i papirutgaven av BIL (tror jeg det var). Det var ikke snakk om bremselengde, men grep i svinger. EU-karakteren beskriver vel bremselengde?
Ja, det måles bremselengde. Mener å ha lest at testbilen kjører i 80 km/t og bråbremser på våt bane. Skiller 3 meter pr. karakter.

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:17
SitatDet mindre positive inntrykket kommer fra kjøreøvelser på lukket bane – øvelser som simulerer det som kan skje i en kritisk situasjon. Ecodekkene som er standard, og som skal bidra til lav rullemotstand, er glatte. Derfor må e-Golf gi seg i klart lavere hastigheter i unnamanøver- og slalåmtesten enn en vanlig Golf med vanlige dekk.
Tja. Hvis det er Conti.eContact-dekkene som omtales her (var ikke nevnt eksplisitt utover at det var "standard-dekkene", er eContact alltid standard?), så betyr det at de må være glatte sideveis da? Må i så fall være dekkmønsteret som gjør det? Skulle eksistert en EU-karakter på sideveis grep også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA