Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

jim_smyth

I ikke så veldig høye hastigheter, men kupert terreng på landlige veger og varme i været kommer du opp mot og over 200km.

Om du er flink til å ikke ha kraftige gasspådrag, men holder deg i grønn sone (eller grønn sone + 1-2 hvite i kortere perioder) kommer du et stykke lengre.

Får se om jeg får til en tur i kupert terreng, rolig kjøring, passe temperatur så minimalt med klima er nødvendig, og deretter se hvor langt jeg kommer. Dessverre vil det kreve 3-4 timer med kjøring for å bekrefte det vi allerede vet, så må se om ikke det blir del av en annen tur jeg skal ta "uansett" før jeg gidder dette.

August/september mot kvelden er sikkert finfint...

jim_smyth

Sitat fra: kVArh på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:05
Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde  noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil  og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.

%
brukt    km    kWh brukt kWh/mil Rekkevidde
63        100      17,01     1,70       159
32         49         8,64     1,76       153
25         53         6,75     1,27       212
71         98       19,17     1,96       138   Motorvei. Cruiser i ca 106 km/t. Ca 20 grader.
41         70       11,07     1,58       171
43         79       11,61     1,47       184
28         56         7,56     1,35       200
38         85       10,26     1,21       224
53       120       14,31     1,19       226   Svensk landsbygd. Skjelden over 80 km/t. Over 20 grader i luften
57       109       15,39     1,41       191
88       155       23,76     1,53       176
70         96       18,90     1,97       137   Gir litt på. Lett regn. Lengter etter senga. Nok strøm til å nå fram.
39         77       10,53     1,37       197   
17         38         4,59     1,21       224   Motovei. Cruiser i ca 90 km/t.  Utfor Lierbakken !
60         97       16,20     1,67       162
57       100       15,39     1,54       175
       
Gjsnitt 1382    211,14    1,53       177

Ser du har oppgitt forbrukt kilowatt. Har du regnet deg fram til det basert på 27kw og prosent forbruk, eller lest det av på annen måte?

kVArh

Hei.
Så var det batterikapasiteten.....
Det er så enkelt at jeg har regnet 100% = 27kWh.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Gnilre

#273
Sitat fra: jim_smyth på mandag 13. juni 2016, klokken 14:03
Dessverre vil det kreve 3-4 timer med kjøring for å bekrefte det vi allerede vet, så må se om ikke det blir del av en annen tur jeg skal ta "uansett" før jeg gidder dette.

August/september mot kvelden er sikkert finfint...
4 timer og 40 minutter tok mitt prosjekt. 229 km og den desidert kjedeligste bilturen med Soul'en.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

birkeland

#274
Sitat4 timer og 40 minutter tok mitt prosjekt. 229 km og den desidert kjedeligste bilturen med Soul'en.

Godt jobbet:) Hvor mange prosent batterikapasitet gikk med på den distansen? Ifølge målinger gjort på det amerikanske forumet hvor vi har brukt en OBD II-leser til å lese av batteritelemetri, så har vi mellom 26,77kWh og 27,47kWh nettokapasitet (av 30,5kWh bruttokapasitet) på batteriet. Med ditt forbruk på ca 11,1kWh/100km vil det tilsvare en oppnåelig rekkevidde på mellom 241-247km.

Soulbolle

Stemmer nok temmelig med mine målinger.
Kjørte i dag 127 km med 45 prosent restrekkevide. Dvs. 127km:55(posent forbruk)x100= 230,9km estimert rekkevide.
Forbruksmåleren viste 11,8 kw /100km. Dvs. 230,9:100x11,8 = 27,24kw batterikapasitet.

jim_smyth

Da bør jeg kanskje få målt min kapasitet på profesjonelle folk og vurdere å klage om jeg bare kommer til snaut 24kwh?

Stig-Arne

Sitat fra: jim_smyth på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:12
Da bør jeg kanskje få målt min kapasitet på profesjonelle folk og vurdere å klage om jeg bare kommer til snaut 24kwh?

Nytter det å klage da egentlig? Garantien gjelder vel inntil 70% som vil tilsi 18,9 kWh
Men om man kanskje stiller sterkere om bilen er innenfor 1 år f.eks ?

Gnilre

Sitat fra: birkeland på onsdag 15. juni 2016, klokken 09:18
Godt jobbet:) Hvor mange prosent batterikapasitet gikk med på den distansen?
Jeg startet med 100% på batteriet og endte med 1%. 99% gikk altså med. Regnestykket for å finne ut tilgjengelig batterikapasitet får jeg aldri til å gå opp. Denne gangen kom jeg til ca 25,7 kWh. Har fått alt mellom 25 og 27 kWh. Kan jo være at regenerering, lys, radio eller annet ikke tas med når kWh/100km beregnes.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jim_smyth

Sitat fra: Gnilre på torsdag 16. juni 2016, klokken 21:51
Sitat fra: birkeland på onsdag 15. juni 2016, klokken 09:18
Godt jobbet:) Hvor mange prosent batterikapasitet gikk med på den distansen?
Jeg startet med 100% på batteriet og endte med 1%. 99% gikk altså med. Regnestykket for å finne ut tilgjengelig batterikapasitet får jeg aldri til å gå opp. Denne gangen kom jeg til ca 25,7 kWh. Har fått alt mellom 25 og 27 kWh. Kan jo være at regenerering, lys, radio eller annet ikke tas med når kWh/100km beregnes.
Jeg begynner å gå mot en liknende teori. Regenerering er iallefall med.

petgok

#280
Kjørte en grei strekning på fredagen. Startet fra Nevlunghavn (Larvik) med 89%. Fylte opp fra 66% til 81% på hurtigladeren på Flyplasskafeen i Tønsberg. Kjørte videre mot Oslofjordtunellen og hurtigladet på Kiwi Drøbak (fra 26% til 75%). Kom frem til Kråkerøy med 44% rest. Totalt kjørelengde 220 km og brukte "109%" batterikapasitet. Ergo kunne jeg kjørt ca 202 km på en lading (100 - 0%). Er en del motorvei på strekningen også som ble kjørt i 90-95 km/t. Hadde forbruk på 13,6 på turen.

Er veldig fornøyd med rekkevidden... og dette på en bil som har gått snart 48.000 km og blitt ladet til 100% nesten hver dag...
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver levert 20.11.14
Model 3 reservert 01.04.2016 (4900XX)

Soulbolle

Da har din bil 27,45 kw batterikapasitet   :) 8)

jim_smyth

Hadde behov for å dra på dynga og bilen var ikke ladet inatt. En gylden mulighet til å kjøre en økonomisk vri. Totalt 20km. Temp +1. Føre fuktig.
Forbruk 12,5kwh til tross for litt oppvarming de første 2 kilometerne. Ikke så verst.
Beviser at bilen har omtrent like lang rekkevidde sommer som vinter om man fjerner forbruket som går til oppvarming og forsering av snø/slaps, noe som suger strøm.

jim_smyth

Ny oppdatering  8)
Sommerlig temperaturer og sommerdekk. Ca 2,4 bar i dekktrykk.
Temperatur: sol + 17-19 grader
Aircondition på ca 21 grader.
Slapp cruising uten bruk av cruisecontroll.
+ relativt gnien kjøring.
2x oppstart (hjemme og i byen) med litt varm kupé.
Passe med trafikk så ingen høy hastighet (opptil 70km/t og bystrøk-kjøring)

Slevik-Fredrikstad, 12,2km: Forbruk 10,6kwh/100km
Tur + Retur, 24,4km: Forbruk 11,1kwh/100km.
Forbrukt batterikapasitet ca 10-11% (glemte å sjekke før jeg svingte inn hjemme).

Gir en total rekkevidde på ca 221-244km:)
Bilen fortsetter å innfri i lave hastigheter og i rullende landskap :+1:

jman76

Låner denne tråden litt.

Vurderer den nye modellen av Kia Soul (2018 med litt oppgradert batteri).
Vil denne i praksis klare distansen E6 Lillehammer-Oslo uten ladestopp når det er over null grader?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA