Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

Jomsal

Jeg tok det egentlig for gitt at de 280 literne var uten oppbevaringsrommet, men det kan godt hende at det er inkludert. I tilfelle synes jeg det er en merkelig måte å oppgi volumet på. Vil jo si at bagasjerommet med originalbunnen i er ca 200 liter. Det samme som Kia Picanto, som er en mye mindre bil. Det utgjorde i allefall en vesensforskjell å lage ny bunn. Skulle likt å vite fasit på hvordan Kia beregner volumet...

petgok

det er ganske stor forskjell på bagasjerommet til soulen mot Picanto... hadde Picanto før Soulen og det var veldig lite i forhold.
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver levert 20.11.14
Model 3 reservert 01.04.2016 (4900XX)

Bjoris

Ok, utfordring, la oss ta noen mål, er litt nyskjerrig på dette, dybde/høyde og bredde, jeg skal se om jeg får gjort dette i kveld på Leafen, tommestokk og bilder! Jeg blir veldig overrasket dersom Soul har like stor plass, men jeg har tatt feil før!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jim_smyth

Folkens... Ikke spam ned rekkeviddetest emnet med interiør og bagasjerommet diskusjoner. Please...
Da kunne vi lagt alt i forumet på en tråd!

Hvor er moderator?

Sibir

Opplever ca 120 km på gom nå i noen minusgrader, kjører ganske kupert vei. Antar at reell rekkevidde ligger på rundt 135 km utifra mine beregninger på kjørt distanse kontra restbatteri, bruker å ha ca 55% restbatteri etter 66 kjørte km. Det som jeg synes er rart er at forbruksmålingen ligger på ca 18,1-18,2. Med 27 kwt batteri totalt, burde ikke da rekkevidde vært ganske nøyaktig 148,4 km?

jim_smyth

Kjørte en tur hit og dit i Fredrikstad og Råde med to kjøreturer. To voksne, barn og tidvis en hund. Klimaanlegget var på for det meste. Lydanlegg var selvfølgelig på. Ser ikke grunn for å slå av dette.

Etter første tur var status; 69km og 32% forbrukt,  altså 215 km mulig rekkevidde. Normal til litt effektiv kjørestil.

Etter andre tur som var litt mer aggressivt kjørt var total rekkevidde 100,7km og 48% forbrukt. Dette gir en total rekkevidde for turene på 209km.

Generelt veldig fornøyd når jeg vet at jeg kunne kjørt mer effektivt.

Er det ikke fantastisk å kunne kjøre lengre enn oppgitt rekkevidde?!?

MERK; det kan være jeg har fått en effektiv normal kjørestil (i hovedsak bruke regenerering når jeg kan) etter å hatt elbil i et års tid, men det kan også skyldes generelt lave hastigheter 40-80km/t og ca 15+ varmegrader.

kVArh

#261
Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde  noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil  og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.

%
brukt    km    kWh brukt kWh/mil Rekkevidde
63        100      17,01     1,70       159
32         49         8,64     1,76       153
25         53         6,75     1,27       212
71         98       19,17     1,96       138   Motorvei. Cruiser i ca 106 km/t. Ca 20 grader.
41         70       11,07     1,58       171
43         79       11,61     1,47       184
28         56         7,56     1,35       200
38         85       10,26     1,21       224
53       120       14,31     1,19       226   Svensk landsbygd. Skjelden over 80 km/t. Over 20 grader i luften
57       109       15,39     1,41       191
88       155       23,76     1,53       176
70         96       18,90     1,97       137   Gir litt på. Lett regn. Lengter etter senga. Nok strøm til å nå fram.
39         77       10,53     1,37       197   
17         38         4,59     1,21       224   Motovei. Cruiser i ca 90 km/t.  Utfor Lierbakken !
60         97       16,20     1,67       162
57       100       15,39     1,54       175
       
Gjsnitt 1382    211,14    1,53       177
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

AmocoCadiz

Sitat fra: kVArh på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:05
Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde  noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil  og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.

%
brukt    km    kWh brukt kWh/mil Rekkevidde
63        100      17,01     1,70       159
32         49         8,64     1,76       153
25         53         6,75     1,27       212
71         98       19,17     1,96       138   Motorvei. Cruiser i ca 106 km/t. Ca 20 grader.
41         70       11,07     1,58       171
43         79       11,61     1,47       184
28         56         7,56     1,35       200
38         85       10,26     1,21       224
53       120       14,31     1,19       226   Svensk landsbygd. Skjelden over 80 km/t. Over 20 grader i luften
57       109       15,39     1,41       191
88       155       23,76     1,53       176
70         96       18,90     1,97       137   Gir litt på. Lett regn. Lengter etter senga. Nok strøm til å nå fram.
39         77       10,53     1,37       197   
17         38         4,59     1,21       224   Motovei. Cruiser i ca 90 km/t.  Utfor Lierbakken !
60         97       16,20     1,67       162
57       100       15,39     1,54       175
       
Gjsnitt 1382    211,14    1,53       177
Nyttig oversikt over forbruk ved varierende hastighet og forhold.
Er alt gjort nå i sommermåneder uten varme/AC og med ganske høye utetemp?

kVArh

#263
Turen er tatt i år fra 21. mai til 25. mai.
Turen:  Arendal-Sandefjord-Strømstad(ferje)-Gøteborg-Jønkøping-Ørebro-Charlottenberg-Elverum-Oslo-Arendal
Ingen "fjellklatring" mye bra vær og  temperaturer  stor sett mellom 10 og 20 grader. En dag godt over 20 grader.
Forøvrig brukte vi Heat og AC  etter behov. Det var i alle fall en dag hvor AC var på (over 25 grader) og da fikk vi det beste resultatet. Hastighet ruler AC!

Hovedkonklusjonen min er at  hastighet koster.
På fine veier  kommer jeg til å Cruise  med  ca 90 på speedometeret (i 90,100 og 110 km/t soner).
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

AmocoCadiz

Sitat fra: kVArh på onsdag 01. juni 2016, klokken 15:08
Turen er tatt i år fra 21. mai til 25. mai.
Turen:  Arendal-Sandefjord-Strømstad(ferje)-Gøteborg-Jønkøping-Ørebro-Charlottenberg-Elverum-Oslo-Arendal
Ingen "fjellklatring" mye bra vær og  temperaturer  stor sett mellom 10 og 20 grader. En dag godt over 20 grader.
Forøvrig brukte vi Heat og AC  etter behov. Det var i alle fall en dag hvor AC var på (over 25 grader) og da fikk vi det beste resultatet. Hastighet ruler AC!

Hovedkonklusjonen min er at  hastighet koster.
På fine veier  kommer jeg til å Cruise  med  ca 90 på speedometeret (i 90,100 og 110 km/t soner).
Lang kjøretur!, regner med at du fikk fulladet om kvelden slik at det reduserte behov forhurtiglading noe.

Lurer veldig på en lignende tur i sør og midt Sverige, men blir ganske forvirret av alle de ulike ladeoperatørene, og at det stort sett virker som kun er single hurtigladesteder, noe som gjør de sårbare
kan jeg spørre hvilke operatør du valgte og hvilke ladestasjoner brukte du, funket alle, kø?

og for rekkeviddetesten, det er veldig variasjon på forbrukstall, er det for å test ut hastigheter og varme/ac, eller er det svenske landskapet så varierende i midt/sør Sverige?

Til sist er det vel mange toveis strekninger og av og til disse spesielle 3 veis filer (2 på ene siden 1 på andre som bytter på etter noen km, med ofte korte bytte steder, ble du "presset" til å holde høy hastighet på slike strekninger, mange svensker kjører med moms og vel så det med fossilbilene sine??

kVArh

Hei.
Jeg fikk ladet hver natt på en Shucko.
Videre er det mange nokså korte strekk. Noe forklares med at det var dit jeg skulle, andre ganger gjorde jeg det for sikkerhets skyld fordi jeg ikke hadde så mye erfaring med svenske ladestasjoner.

Jeg brukte Fortum og Clever. Hos Fortum trenger du et "ekte" Fortum kort. Elbilforeningens kort som er registret hos Fortum kan bare brukes i Norge.
Cleverkort kjøper du på første ladestasjon. Koster 150,- og har 20 kWh. Registrer deg hos Clever så får du 10 kWh til.  Deretter kan du kjøpe "kontantkort" på nettet  og angi at det ikke skal sendes til deg, men godskrives det kortet du alt har. Etter sigende skal det kortet du kjøper også kunne brukes i Danmark. Videre er kortet gyldig i 2 år etter siste gang det har vært brukt.
Vær oppmerksom på at de som selger deg et Cleverkort ikke har noen som helst kunnskap om denne varen. De kan nok mere om pølser og sjokolade. Noen hjelp til registrering eller kjøp av ekstra "energi" kan du bare glemme.

Alle ladestasjoner jeg fant var i utmerket stand, lite kø (ventet litt en gang).

Alt i alt fungerer Sverige minst like godt som Norge. Tettheten med ladere langs hovedveiene i sørsverige  er minst like bra som i Norge.


KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

tutti

Sitat fra: kVArh på torsdag 02. juni 2016, klokken 20:14
Cleverkort kjøper du på første ladestasjon. Koster 150,- og har 20 kWh. Registrer deg hos Clever så får du 10 kWh til.  Deretter kan du kjøpe "kontantkort" på nettet  og angi at det ikke skal sendes til deg, men godskrives det kortet du alt har. Etter sigende skal det kortet du kjøper også kunne brukes i Danmark. Videre er kortet gyldig i 2 år etter siste gang det har vært brukt.
Hvis man tar kontakt med CLEVER i Sverige så kan man oppgradere eksisterende kort til fri bruk (du får faktura på mail etter bruk). CLEVER har meget god og kjapp kundeservice.

jim_smyth

Kjørte tur-retur Drammen - Blaafarveværket, en tur som endte på 79,5km.
Brukte 37%.
Gir en total rekkevidde på ca 215km.
Med særdeles effektiv kjørestil, fulgte trafikkflyten, full AC komfort, musikk og 3 "varmstarter" (det var tross alt over 18 grader og sol), så er jeg godt fornøyd igjen.
Snittforbruk på 11,3kw/100km tilsier 24,25kw total kapasitet. Dessverre.

jim_smyth

Ser ikke ut til å være så farlig å kjøre normalt heller.

Idag en tur på Hurumlandet. 94,3km. 47% forbrukt. Gir en estimert totalrekkevidde på rett over 200km. Alt av klima brukt. Varm bil fra start. Kupert terreng. 13,3kwh/100km til slutt selv om det begynte mye høyere som alltid.

AmocoCadiz

Dette er gode forbrukstall ved vanlig realistisk kjøring, hvor Kia Soul leverer oppgitt kjørelengede på 210km. Hører lite om å oppnå oppgitt kjørelengde i vanlig kjøring fra andre elbilmerker.
Og selv om Soul ikke er så aerodynamisk og veier en del, er Soul mere effektiv eller rett og slett en bedre bil enn andre merker?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA