Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

E_S

Jeg ligger på ca. 22 kWh/100 km med min. Kjører stort sett motorvei, legger cruise på 110 (speedometerfart) normalt sett. Om jeg lader til 100% har jeg indikert rekkevidde på 120-130 km på guess-o-meter, men det synker en del når man kommer ut på motorveien og det beregnes ut fra høyere fart. Reell rekkevidde uten at det virkelig blir ukomfortabelt lite igjen ligger nok på ca. 100 km med slik kjøring. Om noen klarer 180 km på vinterstid må de kjøre 18 mil nedoverbakke eller aldri over 60 km/h.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tutti

Sitat fra: nime01 på søndag 17. januar 2016, klokken 08:17
Ikke en 'test' i ordets reelle betydning, men vi kjørte iallefall 4 voksne i går med fullastet bil, ikke forvarmet bil på strekningen Oslo-Tøcksfors, totalt 104km i -10C til -21C (-16C til -18C store deler av strekningen), varme på 19 grader, setevarme på alle 4 + rattvarme (gift from the Gods!). Delvis saltet og våt slaps, delvis snødekket vei, og stort sett rundt 80-85km/t hele veien med unntak av der hvor fartsgrensen er lavere. 9km oppgitt restrekkevidde, med 7% SOC. Om man antar ca 120km reelt i -17C er det nok ikke helt feil, sikkert mer med bil uten last og tørr vei.

Altså helt greit, men det er nok en tur for veldig spesielt interesserte i kulda for de med noe annet enn TMS, Soul og Leaf med større batteri. Sikkert også derfor vi ikke så annet enn 1 stk Tesla på veien heller. Vi har 2 stk Soul, men er også klar for å bytte den ene i en bil med enda lenger rekkevidde. Veldig spent på den nye Hyundai Ioniq som kommer i løpet av året, om den er utstyrt med +50kWt batteripakke er vi nok solgt.
Dette blir for pysete he he.

Ingen problem å denne kjøre strekningen midt på vinteren når man har godt med hurtigladerkapasitet og gratis 22 kWH ladere i Töckfors. Vil du dra til systembolaget er det bare å peise på til Ärjang og evt. bruke CLEVER hurtiglader ved Statoil.

Jeg ser mange som bruker elbiler med mindre batterier på denne strekning (bl.a. endel trillinger).

tutti

#242
Sitat fra: nime01 på søndag 17. januar 2016, klokken 12:48
Joda strekningen er iogforseg grei nok, det er ikke langt men ikke akkurat tett med ladere langs E18 mot svenskegrensen.
jo, det er det etter min mening :) Du kan velge mellom  Fortum, Statoil og CLEVER. Du har også steder med doble hurtigladere :)

Er det ikke bra nok så er det flere steder med gratis 16A underveis.

Bjoris

Her er min rekkeviddetest av Soul. Nå står 30 Kwh Leaf i samme garasje og lader til nøyaktig samme tur som i Soulen, blir spennende å se. Nå er det en SW feil på ny Leaf så jeg får ikke forvarma den, men får ikke gjort noe med det. Skal se om jeg kan starte bilen med ladingen i i morgen og varme litt, men er ikke sikker på om jeg får den til å trekke av strømmen da... Vel, stay tuned, ørlite nerdete dette, me litt gøy også, spes når en skal teste ny bil:)

Rekkeviddetest! Ganske imponert, kjørte 156 km før den sa "lad NÅ", 4% igjen i bilen og tre streker på km anslaget de siste 2 km; da turde jeg ikke mer! Tipper det er full stopp på 0%. Testen er gjort under veldig vanskelige forhold for en elbil. 2-3 grader, våt veibane, tidvis mye hagl og regn i tillegg! Holdt fartsgrensene, varme på 22 grader, driver only og selvsagt B mode! Må legge til at jeg er en erfaren elbileiere med mange bra "rekorder" fra Leaf og Tesla fra før!
E ingen eier, har en lånebil i helgen, står mellom Leaf 30 kw og Soul. Får en Tekna 30 til samme pris som en Soul, dog uten 6.6, men med app og mye større bagasjerom... Vanskelig, er nok vanskelig å komme unna bagasjerommet da vi nå skal bruke ny bil som bilnr 1 og mange hytteturer til fjells før vi på nytt kjøper Tesla... Ny 70D er bestilt, men dradd levering til august for å rettferdiggjøres en ny bil nr 2!
Men tilbake til Soulen, det er en veldig bra bil, flott opplevd kvalitet, stor overraskelse! Det hevdes at en har tilgjengelig 27 kw, jeg har ett snitt på 160 pr km, ganges dette med 156 frå en 25 kw, med 5% igjen stemmer det rimelig bra, men du er tøff om du tar ut de siste 2 kw, kanskje gjør tempen nå at det ikke går heller?
Bilen var ferdigladet til 100% rett før start og forvarmet, stod i garasje så var tørr og fin ved start!
Hurtigladingen nå er dog helt elendig, ligger på 60 A av 125! Må være kulden, men det var skuffende, tilsvarer 20 kw ca
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

moby666

Spennende. Snakket med noen i Nissan Norge som gjorde test av nissan 30 kwh og Soul i forbindelse med eventene de hadde på norefjell og Aker brygge forrige uke. Dvs de hadde tenkt å bruke denne testen i reklame sammenheng,  men det ble det ikke noe av da Soul gikk lengre enn leaf under forholdene de ble testet.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ssseee

Sitat fra: bjoris på lørdag 23. januar 2016, klokken 02:13
Her er min rekkeviddetest av Soul. Nå står 30 Kwh Leaf i samme garasje og lader til nøyaktig samme tur som i Soulen, blir spennende å se. Nå er det en SW feil på ny Leaf så jeg får ikke forvarma den, men får ikke gjort noe med det. Skal se om jeg kan starte bilen med ladingen i i morgen og varme litt, men er ikke sikker på om jeg får den til å trekke av strømmen da... Vel, stay tuned, ørlite nerdete dette, me litt gøy også, spes når en skal teste ny bil:)
[/i]

En kollega vurderer Leaf 30 evt Soul. Hadde Leaf selv, men det er rart hvor fort en glemmer hvordan bilen er. Du som har begge, hvilken foretrekkes ?
2015 Kia Soul

Bjoris

Ja i innlegg #12 finnes min noe ustrukturerte test;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26220.msg447436.html#msg447436

Ikke uventet var det så liten forskjell i så lav hastighet at det må regnes som rimelig likt, kjørte litt lengre med Leafen, og fikk noe lavere forbruk på bilens måler, men det var "---" på både Leaf og Soul når jeg gav meg med hhv 162 og 156 kjørte km på Leaf og Soul. Mistenker at det var noe mer igjen på Leafen siden jeg kjørte så mye lengre med den før første varsel kom, men bilen er helt ny så estimatene kan være litt i ulaget enda...

Jeg har ikke begge, soulen var bare på prøve over natten, falt ut på manglende app og dårlig bagasjeplass, ellers flott. Jeg syns forøvrig at Leafen holde bedre følge på opplevd kvalitet LED Soul, enn forventet, jeg har en 11 US Leaf og det ble feil å bruke som sammenligningsgrunnlag.

Det er gjort mye med Leafen siden den tid som gjør at den nye er helt fin ifht Soul syns jeg. Det er først og fremst for mye hardplast innvendig som er dårligere, men Bose trekker feks i andre retning, bra lyd om en skrur litt opp så valget mellom disse må bli på preferanser. Designet på Leaf er slitt, "alle" har en Leaf, det er mange som dropper den bare av den grunn!

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Ssseee på lørdag 23. januar 2016, klokken 11:32
En kollega vurderer Leaf 30 evt Soul. Hadde Leaf selv, men det er rart hvor fort en glemmer hvordan bilen er. Du som har begge, hvilken foretrekkes ?
Jeg er ikke @Bjoris, men har hatt 1.gen Leaf i over 4 år, har prøvd flere ganger nyere Leaf og fått med med meg flere av oppdateringene. Vurderte på Leaf 30 og Soul da gamle Leaf'en skulle byttes ut pga for dårlig rekkevidde.
Har hatt et veldig godt inntrykk av Soil'en etter første prøvekjøring for 1,5 år siden.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15715.msg257002.html#msg257002

Valget denne gangen ble Soul pga at jeg fortsatt synes denne er mer komfortabel og har bedre seter enn Leaf (selv om setene i Leaf har bedret seg betydelig). Dessverre er det en del ting i leafinteriøret jeg aldri har likt og som er uendret siden introduksjonen; det verste er nok PET mikrofiberstoffet man har dørtrekk, seter og armlene på Acenta og Nordic modellene. Hadde valgt Tekna nesten utelukkende pga skinninnteriør pga av dette.
7års kartoppdatering og større skjerm teller også til fordel med Soul, men det negative blir selvfølgelig fravær av app. Dvs det siste året har jeg hatt store priblemer med å få Carwings på Leaf'en slik at vi er vant til å klare oss uten. Mhp bagasjeplass er det mulig å få til omtrent like stort som i Leaf hvis man undersøker hva som egentlig befinner seg under de ulike "etasjene" i bagasjerommet; påviste dette allerede i opprinnelig test.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14821.msg325876.html#msg325876
En annen bonus er at Soul EV kan leveres med originalt takstativ for ski, sykkel osv.

Har stor forståelse og respekt for at noen som @Bjoris velger Leaf 30, men de som vurderer Leaf 30 osv og ikke har prøvd en Soul går kanskje glipp av et veldig godt alternativ.

Bjoris

#248
Enig, en bør absolutt teste Soul også om en vurderer Leaf. Enig også ang seter, skinnsetene er flotte i Leaf og hever inntrykket betraktelig. Når det gjelder bagasjeplass så tok jeg ut av alt bak for å se, men det er mye mindre fortsatt. 280 vs 370 liter er veldig stor forskjell om du bruker bilen som oss, til fjells med 4 stk.

Appen har nå blitt adressert hos Nissan og målet er noe som skal fungerer milevis bedre enn Carwings, Nissan Connect. Litt trang fødsel har det fått siden det er en SW bugg som gjør at det ikke fungerer pt, men de skal selvsagt fikses så får vi se!

Liker måten Kia har markedsført bilen på med ærlige rekkevidde estimat og netto batterikapasitet!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Jornenge

Kjørte fra mitt hjemsted til Mo i Rana , ca 8 mil en vei i 20 minus. Startet med 96% strøm på batteriet og kom fram med 3,2 mil igjen på estimert kjørelengde. Ladet til 82% på hurtiglader og hadde estimert kjørelengde på 9,2 mil til turen hjem. Kjørte rolig og energibesparende for å være sikker og endet opp med over 3 mil i rest når jeg var hjemme. Meget godt fornøyd.

Jomsal

Jeg modifiserte bagasjerommet i min Soul etter en oppskrift jeg fant her på forumet. Brukte en trefiberplate i bunn. På undersiden festet jeg en form for isopor (styrofoam?) i hjørnene slik at plata ikke blir liggende på varmepumpa. Jeg regnet ut at jeg fikk 80 liter ekstra med plass etter dette. Det vil si 360 liter, 10 liter mindre enn Leaf. Det er en helt annen verden å pakke inn i bilen nå. Det er også lett å utnytte plassen siden bagasjeromet er "kubeformet".

Soulbolle

Hei Jomsal,
har du kanskje noen bilder av det du gjorde med bagasjerommet? Høres veldig interessant ut.

Hilsen, Soulbolle


Jomsal

Hei Soulbolle, har ikke tatt noen bilder, men jeg brukte denne oppskriften som utgangspunkt:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18550.msg302571.html#msg302571

Bjoris

#253
Sitat fra: Jomsal på søndag 24. januar 2016, klokken 14:58
Jeg modifiserte bagasjerommet i min Soul etter en oppskrift jeg fant her på forumet. Brukte en trefiberplate i bunn. På undersiden festet jeg en form for isopor (styrofoam?) i hjørnene slik at plata ikke blir liggende på varmepumpa. Jeg regnet ut at jeg fikk 80 liter ekstra med plass etter dette. Det vil si 360 liter, 10 liter mindre enn Leaf. Det er en helt annen verden å pakke inn i bilen nå. Det er også lett å utnytte plassen siden bagasjeromet er "kubeformet".

Jeg tok ut alt for å se og det er klart du får mye mer plass uten dette oppbevaringsgreiene, men at det blir like stort som i Leafen, det vil overraske meg stort, isåfall tok jeg valget på feil grunnlag egentlig. Det er ikke slik at disse 280 litrene inkludere oppbevaringsrommet da?

Siden Leafen også er altfor liten for oss ble dette ett veldig tungtveiende argument, om plassen var lik så vet jeg rett og slett ikke. Tror det hadde blitt Soul pga at den var klar for levering, Leaf 30 gav oss 7 uker med slitsom ventetid. Fruen fikk problem med setene i Soulen, de tok i kne-hasene, hun er kort i beina ja, så siden det er hennes bil ble det også på minus siden sammen med manglende app, men jeg var fristet rett og slett fordi det ikke finnes 13-14 på dusinet av Soul og byggkvaliteten virket overraskende bra!

Eneste mulighet for å vise omverden at du har kjøpt bil (hvis det nå skulle bety noe) er å velge den nye fargen, Bronze;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OlavEmil

Skulle tru det, jo. Bagasjerommet i Leaf er VESENTLEG større enn i Kiaen, meir enn det ein kan hente ut ekstra under golvet.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA