Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

elbil-1

Sitat fra: Gliderman på søndag 16. august 2015, klokken 22:59
Hei.
Er litt nysgjerrig på Soul og lurer litt på rekkevidde.
Med Leafen kjører jeg uten problemer 120 km nå på sommeren med ac på og mellom 95 og 100 på motorvei. 130 km går også greit om jeg ligger jevnt på 95 km/t.
Vinterstid med varme på 18 gr gir 110 km på samme reiserute.
Hva kan jeg forvente med en Soul på motorvei i 95 til 100km/t?

Mvh
Svein Erik

Konkret test på E6 i dag:
Sarpsborg-Vestby
Cruisecontrol på 100km hele veien, ingen brå oppbremsinger eller fartsøkninger
18 grader, sol, tørr vei
Lys på auto, ac på 20grader
Strømtrekk ac 0,16kw, lys 0,14kw

50km kjørt - 33% av batteriet brukt.

Dette skulle bety reelt 140-150km fra 100% oppladet batteri.

Ved å sette gir i N og seile ned bakker vil man strekke lengden ennå litt lenger.

Gnilre

Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 10:05
Cruisecontrol på 100km hele veien...
50km kjørt - 33% av batteriet brukt.
Dette skulle bety reelt 140-150km fra 100% oppladet batteri.
Med cruisecontrol på 100, betyr vel det at du reelt kjørte i 94-95 km/t ?
Ville sagt 150 km.
Soul har lengre rekkevidde jo saktere det går.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

elbil-1

Ekstern gps viste 100 og da lå jeg i 102-103 på speedometeret.

rolfh

Sitat fra: Gnilre på mandag 17. august 2015, klokken 11:39
Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 10:05
...
Soul har lengre rekkevidde jo saktere det går...
Det er jo opplagt ikke riktig - du kan tømme batteriet ved å stå stille og høre på radio  :D. Men det reiser et interssant srørsmål: Hva er optimal hastighet for lengst rekkevidde? (La oss anta flat vei og ingen mot- eller medvind for enkelhets skyld)

K S

Sitat fra: rolfh på mandag 17. august 2015, klokken 18:19
Sitat fra: Gnilre på mandag 17. august 2015, klokken 11:39
Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 10:05
...
Soul har lengre rekkevidde jo saktere det går...
Det er jo opplagt ikke riktig - du kan tømme batteriet ved å stå stille og høre på radio  :D. Men det reiser et interssant srørsmål: Hva er optimal hastighet for lengst rekkevidde? (La oss anta flat vei og ingen mot- eller medvind for enkelhets skyld)

Synes egentlig det er uinteressant hva som er ideel hastighet mtp lengst rekkevidde. Følge trafikken bør man uansett, med mindre det er flere felt i hver retning. Om rekkevidden går drastisk ned fra 90 til 100 km/t betyr det også mindre. Forskjellen er 40 sekund per 10 km. Hele 7 minutt på 10 mil. Muligens mer tidsøkonomisk å senke farten da, både spare ladetiden og kostnaden for lading?
Og fartsbøter der hvor en bryter fartsgrensen? Men det er vel gammeldags tankegang, fartsgrenser ser ut til å gjelde for de andre....

Har faktisk blitt tilhenger av gjennomsnittsmåling, kjørte flere strekninger i Gudbrandsdalen i ferien, opplevde omtrent ikke en eneste bil bak eller forbikjøringer. Noe dritt egentlig men med Ola Dunk sitt forhold til farts"grenser" er det bra!

elbil-1

Jeg har testet langkjøring med soul og det er helt klart økokomisk og bedt netto tid inkl ladestopp å holde en hastighet rundt 70km/t

Da blir det færrest ladestopp og tiden man "taper" på kjøringen tar man igjen i hurtigere/rre ladestop

Gnilre

Jeg svarte litt upresist, men det jeg mener er at Soul kanskje har 2 mil lengre rekkevidde enn Leaf i 90-100 km/t. Ved 70-80 km/t vil forskjellen være større, kanskje 3-4 mil. Soul er høy og firkantet og gir mye luftmotstand, muligens vil Leaf ha lengre rekkevidde ved virkelig høye hastigheter.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

OlavEmil

Dagens køyring: 136km fordelt på 4 turar (to av turane hadde stopp på vegen). 41% att på batteriet ved parkering. Gir ein total rekkjevidde ned til 0% på 231km.

Eg prøvar ikkje veldig hardt heller. Er snakk om strekninga Os - Bergen, så farta er stort sett låg (50 - 60), med unntak av eit par km motorveg. Denne typen køyring ser ut til å passe Kiaen veldig godt. Ved normal køyring brukar eg stort sett alltid 15% heimefrå til skulen, ca. 34km.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

birkeland

Ikke rekkeviddetest akkurat, men veldig interessant i forhold til forbruk sammenlignet med andre elbiler. Hentet fra http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=351

Etter over 33.000km kjørte km med Kia Soul EV, er det gjennomsnittlige strømforbruket på ca 1.64kWh/10km, noe som tilsier gjennomsnittlig rekkevidde på ca 165km. Merk at dette er i Arizona, US. Varmere klima, men ofte freeway over lengre distanser i over 100km/t. Uansett interessant sammenlignet med de andre bilene.

According to the U.S. Advanced Vehicle Testing Activity the Soul EV is the second most economical EV, just behind the BMW i3.

Source: http://avt.inl.gov/fsev.shtml
Information in Wh / Miles
i3: 261
Soul EV: 264
LEAF: 279
Spark: 290
i-MiEV: 299
Smart: 326
Ford Focus: 347


http://avt.inl.gov/pdf/fsev/ar2015KiaSoulBEV.pdf

K S

Dagens tur med forvarmet bil:
15-1600 høydemetre klatring, høyeste punkt 600 moh.
125 km med 44 km restrekkevidde og 31% igjen på batteri.
Synes det er bra med tett på 170 km, hadde jeg tømt batteriet helt på flat vei  er jeg overbevist om at jeg hadde nådd nær 180 km eller mer.
Soul innfrir til de grader!

Sele

Sitat fra: nime01 på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:29
90km i går kveld, øsende regnvær. Klima på auto 19 grader, 5-6 grader utetemp. Ca 80km/t hele veien, fra 0 moh på fergeleiet til omtrent 200 moh. Start SOC 80%, stopp SOC 25%, dvs 55% brukt.

Du skrev og "100km på tripteller, 59% batteri igjen. Skal bli spennende å se hvor dette ender  ;D" og her brukte du 41%. Disse tallene har jeg null tiltro til,for dette vil si at Soul går dobbel så langt som konkurrentene i samme klasse ut i fra batteri prosent.


TM

Sitat fra: Gnilre på mandag 17. august 2015, klokken 22:34
Jeg svarte litt upresist, men det jeg mener er at Soul kanskje har 2 mil lengre rekkevidde enn Leaf i 90-100 km/t. Ved 70-80 km/t vil forskjellen være større, kanskje 3-4 mil. Soul er høy og firkantet og gir mye luftmotstand, muligens vil Leaf ha lengre rekkevidde ved virkelig høye hastigheter.
Endelig noen som har realistiske synspunkter vedrørende rekkevidde. EPA målingene gir jo Leaf 84 miles mot Soul 93. Nå kommer Leaf med 107 miles EPA rekkevidde, så da vil nok alle verdiene ligge tilsvarende mye i favør av Leaf. Det som gjenstår å se er hvordan verdiene vil ligge med norske vintertemperaturer. Isolasjon, luftmengde og varmepumpens effektivitet vil da spille en avgjørende rolle. Er det noen som har synspunkter rekkevidde Leaf vs Soul hvis det er 15-20 kuldegrader ? Har begge bilene mulighet for forvarming av batteriet ?

Sele

Sitat fra: nime01 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Sele på onsdag 14. oktober 2015, klokken 07:24
Sitat fra: nime01 på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:29
90km i går kveld, øsende regnvær. Klima på auto 19 grader, 5-6 grader utetemp. Ca 80km/t hele veien, fra 0 moh på fergeleiet til omtrent 200 moh. Start SOC 80%, stopp SOC 25%, dvs 55% brukt.

Du skrev og "100km på tripteller, 59% batteri igjen. Skal bli spennende å se hvor dette ender  ;D" og her brukte du 41%. Disse tallene har jeg null tiltro til,for dette vil si at Soul går dobbel så langt som konkurrentene i samme klasse ut i fra batteri prosent.
Det du påstår direkte er at jeg er en løgner. Det til tross for at andre rapporterer lignende forbruk.
Om du leste neste innlegg fra meg, ville du sett at jeg skrev: "210,3km med 1% igjen på batteriet". Fra jeg startet hjemmefra den dagen i JUNI til jeg hadde kjørt 100km brukte jeg 41%. Når jeg stoppet på hurtigladeren med 1% igjen så hadde jeg brukt 58% på de resterende 110,3km.

Men du har ingen kommentar til det innlegget som du siterte over? 90km kjørt under helt andre forhold, med 55% forbrukt kapasitet er innafor? Eller mener du det er løgn det også?

Jeg ser ingen nytte i at folk skal dele kunnskap og erfaringer på et forum, for så å bli kalt løgnere. Hva slags interesse mener du jeg har av å sitte og dikte opp strekninger og forbruk?

Har aldri kalt deg løgner stiller bare et stort spørsmål angående rekkevidden. Hvordan kjørte du de 100km. Ut i fra batteri prosent så ligger du på dobbel rekkevidde av hva jeg kjører. Synes det er oppsiktsvekkende.

K S

Sele, har du Soul EV?

Ellers oppfordrer moderator på hovedsiden å kutte ut unødvendig sitering, les den.

Sele


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA