Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

znaky85

Høres meget bra ut :) vi gleder oss

Le

takker Lasse70! Can't wait!

K S

Sitat fra: Lasse70 på fredag 06. mars 2015, klokken 22:03
Min første ordentlige dag med soul'en. En helt fantastisk bil. Er utrolig fornøyd.

I dag kjørte jeg 10,2 mil med en rest på 5,7 mil når jeg stoppet. Det har vært mange små turer (de 2 lengste var på 2,5 mil hver). Har kjørt tilnærmet likt det jeg gjorde med bensin bilen (litt snillere, men det tilsvarer nok normal kjøring for de fleste)

Jeg har brukt bilen som jeg gjorde med bensin bilen, dvs varme på ca 19-21 grader, musikk, lys i høyttalere, ca 30 min på "tomgang" hvor jeg testet ut knapper og menyer.

Det har vært stort sett mellom 4 og 5 personer hele tiden.
Har testet akselerasjon med 4 personer i og ga da full gass, så det har ikke vært en tur for å prøve å spare strøm.

Temp ute har vært mellom 4 og 10 grader.

Er utrolig fornøyd. Nå truer kona med at hun vil selge den andre bensin bilen vi har og kjøpe en soul til :-)

Gled dere, dere som ikke har fått den enda.

En liten kommentar:
Du skriver at du bruker varme, radio osv som normalt. Fornuftig!
Mange kjører med parkeringslys, radio av, spare på varme osv. Ikke noe poeng i det hele tatt.

Energiforbruket til lys og radio osv er lik null i forhold til fremdrift, og vil dermed ikke påvirke rekkevidde nevneverdig. Bilen har effektiv varmepumpe, men den trekker allikevel kanskje rundt 500 W- 1200 W i gjennomsnitt, dvs rekkevidden blir redusert 5-15 km, og det er bedre med litt redusert rekkevidde enn lungebetennelse.... :-)

Varme i ratt og seter skal en fråtse i og nyte, varme i rattet trekker ca 30 W, setene ca 70 W per sete.

For fremdrift så trekker bilen (svinger hele tiden, fart og terreng påvirker forbruket) gjerne 12000 W til 30000 W per time.
Så kan dere se hvor stor andel lys og varme er i forhold til forbruk for fremdrift. Det er også grunnen til at jeg bevisst ramser opp alt i Watt og ikke kilowatt.

Dette endres selvsagt hvis en skal forsøke å kjøre lenger enn bilens rekkevidde, da kan selvsagt hver Watt bety det lille ekstra, men så på kanten kjører ikke jeg. Har ved et par anledninger vært nede på restrekkevidde på 15-20 km.....

Olemann


Sikkert derfor Ishavsveien har begynt å ringe rundt til oss elbilister, ikke så lett å få solgt abo'ene sine med de prisene der.

Må være vesentlig bedre elektroner de leverer enn de andre, kanskje de er raskere? :-)

[/quote]
1:1 så lenge man holder seg unna Ishavsveien sine "bokser", som koster 240 kr for 10 mil med strøm, altså 1:2,5
[/quote]

moby666

Har nå hatt Soul i noen uker og tenkte å dele mine erfaringer når det gjelder rekkevidde.
I går kjørte jeg tur/retur Oslo - Sarpsborg uten å lade :) Dvs 17 mil på motorvei. Kjørte maks 95 km/t og hadde 3% da jeg kom hjem :). Hadde ikke klart denne strekning hvis jeg hadde kjørt > 100 km/t.
Småturer, dvs rundt i nærområdet klarer jeg fint å ligge på 13-13.5 kwh/100 km hvis kjørelengden ikke er veldig kort. Kjører med sommerdekk.

Det hadde helt klart vært ønskelig å hatt en litt mer aerodynamisk ytre, slik at rekkevidden i høye hastigheter hadde blitt bedre. På lave hastigheter <80 km/t virker det ikke som aerodynamikken har så mye å si.
Det skal jo sies at selv i 110 km/t så kommer Soul minst likelangt som i3 og eGolf, takket være et større batteri og et mer effektivt varmeapparat.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jim_smyth

#110
Drammen - Fredrikstad (105,5km). Start 100%.
Estimert rest 44km og 32% kapasitet. Tilsvarer 149,5 - 155km total rekkevidde avh. av regnemåte. Fulgte fartsgrensen. Største strømtrekk er Oslofjordtunnelen (7% strømtrekk fra start til slutt) og 110km/t på motorveistrekningen. Fint og tørt påskevær med 3-8 grader.

K S

Fikk sjokk i dag når kona kom hjem. Kjørte fra Vats til Stavanger og videre til Tau, en strekning på 107 km inkludert to undersjøiske tunneller og to ferjer.
Da var det 47 % igjen på batteriet, GOM viste bare 53 km, men den er nok konservativ, bedre det enn overoptimistisk.

Må også tilføye at kona ikke er noe råskinn i trafikken, heller ikke øko kjører med seiling osv, kjører bare bil, enten det er elbil eller bensin.

Ut fra 47 % igjen på batteri, så er teoretisk rekkevidde i dag 198 km.
Lurer på hvor mange elbiler som slår Soul på rekkevidde utenom Tesla.

grorudklovnen

Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 20:04
Fikk sjokk i dag når kona kom hjem. Kjørte fra Vats til Stavanger og videre til Tau, en strekning på 107 km inkludert to undersjøiske tunneller og to ferjer.

Ut fra 47 % igjen på batteri, så er teoretisk rekkevidde i dag 198 km.
Lurer på hvor mange elbiler som slår Soul på rekkevidde utenom Tesla.
Du må nok trekke fra ferge-km før du regner ut rekkevidden.

K S

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 03. april 2015, klokken 21:26
Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 20:04
Fikk sjokk i dag når kona kom hjem. Kjørte fra Vats til Stavanger og videre til Tau, en strekning på 107 km inkludert to undersjøiske tunneller og to ferjer.

Ut fra 47 % igjen på batteri, så er teoretisk rekkevidde i dag 198 km.
Lurer på hvor mange elbiler som slår Soul på rekkevidde utenom Tesla.
Du må nok trekke fra ferge-km før du regner ut rekkevidden.

Aaah, så triptelleren på Soulen teller på ferjene også? Så dum jeg er da....

jensjacob

Er der nogen der ved om de Kia Soul EV'er der bliver solgt i Tyskland er med Chademo ? CCS er jo ikke standard i de tyskproducerede elbiler...
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jim_smyth

Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 23:00

Aaah, så triptelleren på Soulen teller på ferjene også? Så dum jeg er da....

Nei, kan ikke tro at triptelleren gjør det. Prestasjonen er ganske bra, så bra at det må finnes en logisk forklaring. Kraftig vind i ryggen, høydeforskjell fra start til slutt, ligget i ryggen på en trailer hele veien... Eneste som kan gi svar er du og kona. Hvordan har rekkevidden vært tidligere?

K S

Sitat fra: jim_smyth på lørdag 04. april 2015, klokken 07:11
Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 23:00

Aaah, så triptelleren på Soulen teller på ferjene også? Så dum jeg er da....

Nei, kan ikke tro at triptelleren gjør det. Prestasjonen er ganske bra, så bra at det må finnes en logisk forklaring. Kraftig vind i ryggen, høydeforskjell fra start til slutt, ligget i ryggen på en trailer hele veien... Eneste som kan gi svar er du og kona. Hvordan har rekkevidden vært tidligere?

Det er vel så enkelt som at Kia holder hva de lover, bare hyggelig å få bekreftelse gang på gang.

De lengre turene jeg har kjørt i vinter har vært krevende topografi i forbindelse med skiturer og jobb.

Turen i går startet vel rundt 100-150 moh og til 2 moh etter 1-2 km og endte 40 moh. Men som sagt, to undersjøiske tunneller, den ene snaut -200 og den andre ca 230 hvis jeg husker riktig. Og veien er kupert, broer osv...

jim_smyth

Sitat fra: K S på lørdag 04. april 2015, klokken 09:07
Sitat fra: jim_smyth på lørdag 04. april 2015, klokken 07:11
Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 23:00

Aaah, så triptelleren på Soulen teller på ferjene også? Så dum jeg er da....

Nei, kan ikke tro at triptelleren gjør det. Prestasjonen er ganske bra, så bra at det må finnes en logisk forklaring. Kraftig vind i ryggen, høydeforskjell fra start til slutt, ligget i ryggen på en trailer hele veien... Eneste som kan gi svar er du og kona. Hvordan har rekkevidden vært tidligere?

Det er vel så enkelt som at Kia holder hva de lover, bare hyggelig å få bekreftelse gang på gang.

De lengre turene jeg har kjørt i vinter har vært krevende topografi i forbindelse med skiturer og jobb.

Turen i går startet vel rundt 100-150 moh og til 2 moh etter 1-2 km og endte 40 moh. Men som sagt, to undersjøiske tunneller, den ene snaut -200 og den andre ca 230 hvis jeg husker riktig. Og veien er kupert, broer osv...

Ja det er veldig imponerende! Vår bil får kjørt seg endel i høy fart så rekkevidden ligger på 130-150km på estimert kjørelengde. Tenkte å kjøre en test på gode forhold i 60-80 for å sjekke det ut nærmere.

Tror bilen vår er innenfor gjennomsnittet, men er vel ikke bilen som stikker av med "best-in-class" (og det er litt kjedelig ;))

jim_smyth

Har dere merket noe til at bilen har blitt mer strømgjerrig med tiden? Jeg var skuffet over strømforbruket i starten som lå rundt 19-21kwh/100km. Nå er vi nede i 14-17kwh/100km som er mye mer akseptabelt ved generell kjøring og jeg lurer på hva som kan være årsaken?

1) Bilen har blitt litt innkjørt?
2) Gjerrigere kjørestil (selv om jeg alltid har vært gjerrig(?) )?
3) Oppdatert software under service av bil som ikke ville lade? (bør kanskje ringe bilsenteret for svar?)
             Hvor ser jeg softwarenummeret? (NB, har imidlertid fortsatt forvarming som hopper tilbake til 15grader)

Geir81

Sitat fra: jim_smyth på søndag 12. april 2015, klokken 08:38
Har dere merket noe til at bilen har blitt mer strømgjerrig med tiden? Jeg var skuffet over strømforbruket i starten som lå rundt 19-21kwh/100km. Nå er vi nede i 14-17kwh/100km som er mye mer akseptabelt ved generell kjøring og jeg lurer på hva som kan være årsaken?

Om du fikk bilen på vinteren så vil jo det opplagte svaret være at det nå ikke er vinter lenger. Om du sammenligner perioder med noenlunde like temperatur- og kjøreforhold virker blir det vanskeligere å svare. Det er en litt for stor forskjell i forbruk til at det enkelt lar seg forklare av små endringer i kjørestil.

Selv bruker jeg mindre strøm nå enn da jeg fikk bilen i starten av mars, men det er jo en selvfølge når jeg kjører i  +10 grader og sommerdekk, mot 0 grader og vinterdekk i starten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA