Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

fiskeri

Her er en liten sak fra "over there" samt en liten video angående rekkevidde. Litt interessant å lese kommentarene til saken også. http://insideevs.com/kia-conducts-soul-ev-range-test-video/
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

birkeland

Nå har det jo vært noen gode kalde vinterdager rundt om i vårt ganske land, og lurte på om noen har litt mer erfaring rundt rekkevidden i kulda? Det er mange som har delt erfaringer på forumet tidligere, men det er alltids gøy å lese:)

JanIvar

Måtte prøvekjøre Soul EV etter alle de gode rapportene her i tråden. Første gang jeg kjører en elbil.

1-2 grader, slaps, sludd,regn og frisk bris/liten kuling. Kaldstart utenfor forhandler. Ikke oppvarmet bil.
60-sone og 20 % 80-sone motorvei.
Klima på 21 grader.

Forbruk: 17,2 kw/100 km.
Rest batteri etter 48 km: 67 %

Jeg bestilte bilen jeg :)

J

K S

Sitat fra: JanIvar på fredag 30. januar 2015, klokken 11:18
Måtte prøvekjøre Soul EV etter alle de gode rapportene her i tråden. Første gang jeg kjører en elbil.

1-2 grader, slaps, sludd,regn og frisk bris/liten kuling. Kaldstart utenfor forhandler. Ikke oppvarmet bil.
60-sone og 20 % 80-sone motorvei.
Klima på 21 grader.

Forbruk: 17,2 kw/100 km.
Rest batteri etter 48 km: 67 %

Jeg bestilte bilen jeg :)

J

Blir overrasket hvis du blir misfornøyd!  :)

Ser ut til at bilen lett klarer 130-140 km ved -5 til 5 grader og kupert terreng, men med elbil MÅ en ta høyde for redusert rekkevidde, den eneste ulempen jeg kan se etter fire måneder i Soul EV....ikke et problem, jeg må innrette meg. Hadde det vært flere hurtigladere hadde bensinbilen blitt brukt enda mindre, nå må vi kjøre bensinbil når vi skal ta en kveldstur på ski og 180-190 km.....med lademuligheter hadde det blitt elbil....

KiaSoulEV

Har i dag kjørt Vestby - Gardermoen - Kløfta, totalt 11 mil. 0 til 2 plussgrader, 3 stk i bilen, forvarmet bil, klima på 20 grader, tørr vei. Når jeg kom frem til Kiwi på Kløfta hadde jeg 27 % igjen på batteriet. Stort sett hatt 100 km/t på cruisekontrollen. Må si meg fornøyd med det!
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

Ove H.

Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).

Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.

Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
Kia soul

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

goev

Vi har også nettopp hatt vår første ordentlige langtur: Mandal - Gardermoen (Via Hønefoss)
Det gikk i grunnen veldig fint, men vi brukte nok litt vel mye tid på ladingene  :)

Vår erfaring var at Lasses - Arendal var gikk helt ok, men vi sparte litt på varmen for å være sikre.
Værre var det med Kiwi Holmestrand - Lasses på vei tilbake. Med kraftig motvind og mye regn, endte vi opp med nesten 5km i manko på GOM-en. Det ble såpass mye at vi tok en halvtimes "nødstopp" på Vassbotngrillene og fikk ladet på 16A der.  Det kunne kanskje gått uten den nødladingen, men det turte vi ikke satse på.

Laderen i Tønsberg var vanskelig, så vi fikk ikke ladet der på vei oppover. Har lest at den er kresen på betalingskortene. Hadde den fungert, ville det vært bedre å bruke den enn Kiwi Holmestrand.

Men, alt i alt var dette en positiv opplevelse. Det var spesielt tilfredstillende å kjøre forbi alle bomstasjonene ;D
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Ove H.

Sitat fra: goev på søndag 01. mars 2015, klokken 21:33
Vi har også nettopp hatt vår første ordentlige langtur: Mandal - Gardermoen (Via Hønefoss)
Det gikk i grunnen veldig fint, men vi brukte nok litt vel mye tid på ladingene  :)

Vår erfaring var at Lasses - Arendal var gikk helt ok, men vi sparte litt på varmen for å være sikre.
Værre var det med Kiwi Holmestrand - Lasses på vei tilbake. Med kraftig motvind og mye regn, endte vi opp med nesten 5km i manko på GOM-en. Det ble såpass mye at vi tok en halvtimes "nødstopp" på Vassbotngrillene og fikk ladet på 16A der.  Det kunne kanskje gått uten den nødladingen, men det turte vi ikke satse på.

Laderen i Tønsberg var vanskelig, så vi fikk ikke ladet der på vei oppover. Har lest at den er kresen på betalingskortene. Hadde den fungert, ville det vært bedre å bruke den enn Kiwi Holmestrand.

Men, alt i alt var dette en positiv opplevelse. Det var spesielt tilfredstillende å kjøre forbi alle bomstasjonene ;D
Ok, ser Lasses - Arendal er litt lenger enn Lasses - Holmestrand, men uten hjemmelengsel og motvind kan det fort gå litt tråere hvis man er uheldig. Ser stasjonene står litt "tettere" vestover, håper det kommer en del flere stasjoner på sørøst siden etter hvert.
Hvis GOM er i grenseland, og du ser det i god tid, går det alltids an å "surfe" etter en lastebil, vinner en del km på det.
Kia soul

grorudklovnen

Sitat fra: Ove H. på søndag 01. mars 2015, klokken 11:44
Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).

Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.

Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
Jeg tør å gjette at en slik tur koster i underkant av 300 kr i fossilt drivstoff. Det tilsvarer i så fall over 100 min hurtiglading til 2,5 kr/min. Altså omtrent 1 : 1 ?

Det du sparer er vel da 7 x bomstasjoner i Vestfold (ifølge kartet til autopass) og ferge Horten-Moss. T/r = dobbel innsparing. Dvs. fortsatt noen kroner å hente inn med elbil selv med dyr hurtiglading underveis.

emil

Lasses - Arendal (og motsatt) går problemfritt selv i min gamle Leaf på vinterføre så lenge det ikke er ekstreme værforhold. Men gode nyheter nå er at Brokelandsheia vistnok allerede er satt i drift.

På en normal tur Arendal - Oslo holder det med ladestopp på Lasses og Holmestrand.

Elmetro

Jeg kjørte motorvei fra smestad til sarpsborg. Motorvei og ikke over 95 km/t
Brukte ikke varme, satt å ble litt syk under turen. Hadde igjen 28 Km når jeg var fremme

turen var 105 Km så da 28 Km i reserve.
Bilen er brukt som demobil også.
Think Rød-01-
Think Blå -00-
Think Kjøkkenblå 08

Ove H.

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 02. mars 2015, klokken 10:40
Sitat fra: Ove H. på søndag 01. mars 2015, klokken 11:44
Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).

Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.

Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
Jeg tør å gjette at en slik tur koster i underkant av 300 kr i fossilt drivstoff. Det tilsvarer i så fall over 100 min hurtiglading til 2,5 kr/min. Altså omtrent 1 : 1 ?

Det du sparer er vel da 7 x bomstasjoner i Vestfold (ifølge kartet til autopass) og ferge Horten-Moss. T/r = dobbel innsparing. Dvs. fortsatt noen kroner å hente inn med elbil selv med dyr hurtiglading underveis.
1:1 så lenge man holder seg unna Ishavsveien sine "bokser", som koster 240 kr for 10 mil med strøm, altså 1:2,5
Kia soul

model3citizen

#103
Sitat fra: Elmetro på mandag 02. mars 2015, klokken 20:47
Jeg kjørte motorvei fra smestad til sarpsborg. Motorvei og ikke over 95 km/t
Brukte ikke varme, satt å ble litt syk under turen. Hadde igjen 28 Km når jeg var fremme

turen var 105 Km så da 28 Km i reserve.
Bilen er brukt som demobil også.

Når det gjelder varme, ratt- og setevarme tapper ikke hovedbatteriet (ikke direkte i allefall). Ingen grunn til å bli syk, sett på relativt lav temp. med drivers side only ... 17-18grader er bedre enn den iskalde trekken man får uten noen varme.

Kjører daglig strekningen Sarpsborg - Ryen (88km) og har stort sett klart å ha en restlading frem til nå på ca. 35-38%. Nå begynner det å bli varmere og i dag var rest 44% med 55km restrekkevidde. For min del spiller vindforholdene inn også, forrige uke var det ganske mye vind og snittforbruket klatret fra 16,2-4kW/h til 16,9kWh.

I dag holdt jeg 97-115km/t (for det meste i det lavere segmentet) og hadde 17grader "drivers side only" + ratt- og setevarme.

Returen: gjenværende 47% SOC og 59km.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Lasse70

Min første ordentlige dag med soul'en. En helt fantastisk bil. Er utrolig fornøyd.

I dag kjørte jeg 10,2 mil med en rest på 5,7 mil når jeg stoppet. Det har vært mange små turer (de 2 lengste var på 2,5 mil hver). Har kjørt tilnærmet likt det jeg gjorde med bensin bilen (litt snillere, men det tilsvarer nok normal kjøring for de fleste)

Jeg har brukt bilen som jeg gjorde med bensin bilen, dvs varme på ca 19-21 grader, musikk, lys i høyttalere, ca 30 min på "tomgang" hvor jeg testet ut knapper og menyer.

Det har vært stort sett mellom 4 og 5 personer hele tiden.
Har testet akselerasjon med 4 personer i og ga da full gass, så det har ikke vært en tur for å prøve å spare strøm.

Temp ute har vært mellom 4 og 10 grader.

Er utrolig fornøyd. Nå truer kona med at hun vil selge den andre bensin bilen vi har og kjøpe en soul til :-)

Gled dere, dere som ikke har fått den enda.
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA