Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

OlavEmil

Oslo - Elverum, 140km, bør gå greitt om du startar med 100% batteri og køyrer nokonlunde økonomisk. I Elverum har både Fortum og Grønn Kontakt hurtigladarar, så her kan du lade før du legg ut på siste stykke :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

HenryJac

#226
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 10. desember 2015, klokken 23:39
Oslo - Elverum, 140km, bør gå greitt om du startar med 100% batteri og køyrer nokonlunde økonomisk. I Elverum har både Fortum og Grønn Kontakt hurtigladarar, så her kan du lade før du legg ut på siste stykke :) .
Altså ingen problem, takker. Er vant til å kjøre Buddy med gamle bly batterier så gassfoten er veldig lett. På motorveien dit er det 100/110km/t sone og relativt flatt. Økonomisk kjøring er rundt 80/90km/t?

Regner også med at skiboksen på taket vil øke forbruket litt. Blir uansett gøy/skummelt første turen. Veldig fort regnet, så sparer jeg ca 700,- i bom og drivstoff (ved gratis strøm, siden jeg ikke har gjordt dette før med tanke på ladeutgifter).
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OlavEmil

80 - 90 er sikkert fint på første tur, med takboks :) .

Om du ser at det går heilt gale, går det jo an å ta ein ladestopp på Minnesund òg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

HenryJac

Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. desember 2015, klokken 10:37
80 - 90 er sikkert fint på første tur, med takboks :) .

Om du ser at det går heilt gale, går det jo an å ta ein ladestopp på Minnesund òg.
Har planlagt å stoppe på Minnesund uansett, så man får ro i kropp og sjel, hehe
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OlavEmil

I så fall er det berre å følgje trafikken.

God tur!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

HenryJac

Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. desember 2015, klokken 22:40
I så fall er det berre å følgje trafikken.

God tur!

Tusen takk.
Ble vist samme bil på fatter'n, så vi begge skal kjøre sammen opp. Jeg fikk låne bil til dagen etter og vi kjørte rundt begge to.

Hvordan er det å fylle opp litt hardere trykk i dekk på langturer? Har det noe hensikt? Si det står MAX trykk på 44psi på dekket og fyller til 38/40psi.

2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OlavEmil

Dekktrykk har vel ein del å seie. Sjølv køyrer eg fast med 2,8 bar (ca. 41 psi?), funkar flott.

Moro med Kiakonvoi :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Pomorbror

Ca 4-5 % ekstra stømforbruk med takboks (min erfaring med FX suv boks)

jim_smyth

#233
Kjørte Drammen - Oslo - Drammen. 90km.
Stod på 94% ferdig varmet når vi dro og 17% når vi var tilbake. Altså brukt 77%.
Ventet i ca 20min med motoren delvis på når vi var i Oslo. Utetemp 0 - -2. Komforttemp inni.
110-115 på motorveien, men 63km/t i snitt (den måler jo også når bilen bare er på og står stille).

I forhold til de beste rapportene på forumet så har vi et høyt forbruk, men tror vi er innenfor godkjent sånn generelt.

Til sammenlikning brukte jeg ca 55% i sommer med nokså likt kjøremønster (kanskje jeg holdt rundt 100km/t på motorveien da).

HenryJac

Etter kun 64km på telleren, så startet jeg i dag med ferdig oppvarmet bil og fulladet med 150km på meteret. Ganske fornøyd med det egentlig. Får se om den ikke synker mer med mer kjøring. Var -6 i dagtidlig
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

HenryJac

Er jo helt konge denne bilen da. Startet med 150km, i dag tidlig uten forvarming sto det 163km  8) Var 8 grader da, men for det
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

jim_smyth

Idag var jeg fornøyd med rekkevidden igjen...
Freste på storsenteret. 30+km tur retur. 10-12 grader ute og fuktig asfalt. Normal komfort og fornuftig elbilkjøring. Forbruk på 14,8kwh/100km. Gir meg over 180km trolig rekkevidde.

Marius Solberg

Vi driver å tester litt hva vi kan gjøre for å få lengere rekkevidde. Når det ligg er på minus 2 til 5 så har vi ca 120km. Vi forvarmer bilen og legger varmen på 22grader. Bilen brukes mye på motorvei hvor det er 100sone.
Vi har bilen alltid i ECO mode og "girvelgeren" står alltid i B.
Vi synes at 120km er litt snaut når vi leser at andre har 150 - 180km.

Vi ligger på strømforbruk på 19,0 - 19,2KW/100km

Noen tips?


Bjoris

150-180 km i 100 klare ikke Soulen, det er jeg helt sikker på. Jeg eier ikke Soul, men valgte Leaf så får sikker litt motbør av de som er strålende fornøyd med bilen og evt hevder å klare 150-180 km i motorveifart.

Jeg hadde en på prøve og rekkeviddetestet den med 61 km/t i snitt og da var det stopp på 159 km. Med den aerodynamikken er det utenkelig at en kommer like langt i 100 km!

Jeg har kjørt elbil i mange år og jeg kjørte meget økonomisk når jeg testet Soulen, blant annet me svært lite varme, var rimelig kald når jeg satte den på hurtiglading med 4% igjen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leifen1980

Sitat fra: Marius Solberg på mandag 28. desember 2015, klokken 08:21
Vi driver å tester litt hva vi kan gjøre for å få lengere rekkevidde. Når det ligg er på minus 2 til 5 så har vi ca 120km. Vi forvarmer bilen og legger varmen på 22grader. Bilen brukes mye på motorvei hvor det er 100sone.
Vi har bilen alltid i ECO mode og "girvelgeren" står alltid i B.
Vi synes at 120km er litt snaut når vi leser at andre har 150 - 180km.

Vi ligger på strømforbruk på 19,0 - 19,2KW/100km

Noen tips?

Rekkevidde på 120km med -2 til -5 grader og store deler av tiden på motorvei? Er vel helt innenfor hva som kan forventes det?
Jeg begynner ny jobb på nyåret og vil ha 55-60km hver vei. Leafen vi har per nå klarer neppe dette uten å lade på hjemturen. Blir spennende å prøve 4 januar.
2016 Nissan Leaf Tekna "Gråtass" 30kW
2013 Mitsubishi ASX Instyle
ex 2013 Nissan Leaf Tekna
ex 2006 Honda Accord Tourer
ex 2012 Mitsubishi Outlander
ex 1992 Toyota Corolla
ex 2009 Toyota Avensis
ex 2000 Volkswagen Passat
ex 1990? Mitsubishi Galant

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA