Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

K S

Sitering skal unngås.

Tråden her gjelder vel rekkeviddetest for Soul EV?

Hva er hersketeknikken her?


Sele

Og når tråden gjelder rekkeviddetest så skal man ikke kunne stille kritiske spørsmål og i alle fall ikke svare på noe hvis man ikke har en Soul EV?


K S

Du misforstår nok dessverre.
Jeg leser gjerne tråd om Zoe sin rekkevidde, men jeg mistror da ikke forumdeltagere sin erfaring på en bil jeg ikke har prøvd ut.
Derfor spør jeg om du har Soul.
Er det det du kaller hersketeknikk?

Hvis noen driver med hersketeknikk er det muligens du?

Sele

Har ingen intensjoner om og gå i noen form for dialog med deg angående dine beskyldninger. Jeg stilte nime01 et spørsmål om hvordan hans kjørestil var for og kunne oppnå 100km på 41%. Jeg synes det er interessant og få svar på slike spørsmål fordi jeg ikke kan forstå at det er mulig at Soul EV er så mye bedre enn alle andre i samme klasse.

Forsvarstalen forteller at dette er et sårt tema..

Sele

#185
Jeg har aldri vært uenig i det faktum at Soul EV har lengre rekkevidde. Jeg synes bare at 100km på 41% er imponerende. Når jeg valgte elbil så prøvde jeg de fleste og merket aldri den store forskjellen,mulig jeg var blindet av noe. Soul EV var faktisk en bil jeg likte meg godt i. Den falt ut pga pris og lang levering og det faktum at andre elbiler gjør samme jobben for meg,50km tur/retur jobb og diverse små kjøring. Langtur blir uansett uaktuelt for meg i en elbil.

tutti

Om noen år, når ny generasjon elbiler med større batterier har erstattet eksisterende generasjon, kommer vi til å le av disse kranglene. For 15 år siden kjørte jeg Think og franske elbiler med rekkevidde (på en god dag) på kanskje 50-60 km.

AppleKnocker

Sitat fra: K S på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:21
Du misforstår nok dessverre.
Jeg leser gjerne tråd om Zoe sin rekkevidde, men jeg mistror da ikke forumdeltagere sin erfaring på en bil jeg ikke har prøvd ut.
Derfor spør jeg om du har Soul.
Er det det du kaller hersketeknikk?

Hvis noen driver med hersketeknikk er det muligens du?

Slapp av alle sammen. K S har fått siste advarsel fra forumadmin og henvist til lesetilgang ved ett overtramp til. Vi får nyte herjingen hans mens vi kan.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

madsskon

K S har vel ikke gjort så mye feil i denne tråden?

Det snodige er jo at Sele ser ut til å ha bedre greie på rekkevidden på Soul enn de som faktisk har bilen..
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Roy_Bergen

#189
Sitat fra: vgrbeider på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:01
Min første post får bli om rekkevidde  :)

Fornøyd? Ja gjett om!
Har ikke vært på en bensinstasjon siden September 2014 og har ingen anelse om hva en liter diesel koster i dag, haha!!

Takk for et utfyllende og svært nyttig innlegg.  Særlig din beskrivelse av Bergen-Oslo var nyttig, det er en tur jeg tar et par ganger i året.

Jeg vurderer å bytte fra diesel-kjerre til Soul EV.   Bor på Ågotnes, jobber i Fyllingsdalen, kjører tur/retur jobb hver dag, det er ca 3,7 km hver vei.  Dessverre   ;D  har jeg verken bompenger eller parkeringsutgifter, den økonomiske gevinsten for meg vil være drivstoff og veiavgift.
Kan lade på jobb gratis 4-5 timer hver dag, så strømkostnaden hjemme vil være lav.

Har mest lyst på sort/rød farge, håper det dukker opp en på Finn snart som selger til litt under nypris fra forhandler. 

Lesing av forum som dette minsker ikke akkurat kjøpelysten...




THE

Sitat fra: Sele på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:42
Har ingen intensjoner om og gå i noen form for dialog med deg angående dine beskyldninger. Jeg stilte nime01 et spørsmål om hvordan hans kjørestil var for og kunne oppnå 100km på 41%. Jeg synes det er interessant og få svar på slike spørsmål fordi jeg ikke kan forstå at det er mulig at Soul EV er så mye bedre enn alle andre i samme klasse.

Forsvarstalen forteller at dette er et sårt tema..

Har selv en Zoe 210 utgave, og på den beste dagen i sommer kjørte jeg 103 km t/r jobb med 50% rest på batteriet. Mye av strekningen er 60- og 70-sone, så veldig gunstige hastigheter for elbil. Har ingen problemer med å godta at man kan komme godt over 200 km med Soul under optimale forhold og relativt lave hastigheter.

Til sammenligning hadde jeg 28% rest etter t/r jobb i går. Attpåtil har vi flyttet til nye lokaler litt lenger ned i gata, så total kjørelengde var 96 km i stedet for 103 km i sommer. Tydelig at i alle fall Zoe trives veldig mye bedre med tørre veier og 25 grader enn saltvåte veier og +-0 grader.

Ser at jeg godt kunne tenkt meg den ekstra rekkevidden på Soul når det nå går mot kaldere dager, og kanskje snø og slaps i tillegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Soulbolle

Så synd den der kranglingen. :(
bare for å bekrefte at Soulen (har min siden ca 1 måned) vikelig leverer:
beste tur: 84km med 11,2 kW/100km, 65% igjen(utetemp ca 10-12 grader og litt regn, ikke bruk av klima), dvs ca 240km !! estimert rekkevide. Dette var selfølgelig med snill høyrefot, men ikke sneglekjøring.
Dårligst inntil nå: (en av de kalde dager med mellom -2 og +2 grader, men tørr vei og klima på 19 grader), hadde det litt travelt i tillegg: 120km med snitt på 15,5/100km = ca 175km rekkevide.
Bruker nesten aldri eco eller B (bare til litt sterkere nedbremsinger) og mye trilling der det lønner seg.
Mest landeveiskjøring (lite bykjøring) med 60km/80km soner og en del E6 med 90 soner.
Er spent hva skikkelig kalde dager /slapskjøring bringer og selfølgelig også neste sommer når det er varmt ute.
Jeg er i hvert fall fornøyd :)

turfsurf

Jeg er en av de som tror Soul helt klart utpekerer seg som den kortrekkevidde elbilen med lengst rekkevidde (til Leaf 30kW kommer), men jeg synes de som prøver å dokumentere dette bør være flinkere til å få med vesentlige detaljer. I tillegg til temperatur ute/inne og vær/føreforhold som de fleste nevner, så er følgende viktige faktorer:

- Gjennomsnittsfart, og om det er jevn fart, eller ett snitt mellom motorvei og bykjøring. Kjørestil er og en del av dette, men blir fort veldig subjektivt.
- Høydeforskjell. Er det T/R, eller en vei. Bare små høydeforskjeller har mye å si, og gir selvfølgelig mest utslag på korte turer.
- Vind. Medvind eller motvind gir og mye utslag.

Ellers er sammenligning med andre elbiler fryktelig vanskelig uten å kjøre de på samme strekning samtidig med samme innetemperatur.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

De amerikanske rekkeviddemålingen (EPA range) gir et realistisk og sammenliknbare målinger av rekkevidde i praksis (om sommeren). Det er selvfølgelig mulig å kjøre lenger enn dette med alle bilene, men det er bedre å være på den sikre siden enn å håpe på et mirakel  ;).  Det er jo ingen som klarer oppgitt NEDC  rekkevidde unntatt ved økonomisk kjøring under helt perfekte forhold. Forskjellene er jo ikke så store, men 23 km ekstra som man kan forvente med nye Leaf føles er merkbart når batteriet er tomt og det er 15 km til nærmeste ladestasjon  ;)

30 kw leaf: 172 km
Soul: 149 km
eGolf: 134 km
i3: 130 km

turfsurf

Sitat fra: TM på onsdag 21. oktober 2015, klokken 07:24
De amerikanske rekkeviddemålingen (EPA range) gir et realistisk og sammenliknbare målinger av rekkevidde i praksis (om sommeren). Det er selvfølgelig mulig å kjøre lenger enn dette med alle bilene, men det er bedre å være på den sikre siden enn å håpe på et mirakel  ;).  Det er jo ingen som klarer oppgitt NEDC  rekkevidde unntatt ved økonomisk kjøring under helt perfekte forhold. Forskjellene er jo ikke så store, men 23 km ekstra som man kan forvente med nye Leaf føles er merkbart når batteriet er tomt og det er 15 km til nærmeste ladestasjon  ;)

30 kw leaf: 172 km
Soul: 149 km
eGolf: 134 km
i3: 130 km

EPA illusterer vel ganske godt forskjellen mellom bilene, men representerer mere blandet kjøring. Jeg kommer ihvertfall vesentlig lengre en 130km med i3. Selv er jeg ikke så veldig opptatt av rekkevidden med småkjøring, men mere opptatt av rekkevidde på langtur i forskjellige hastigheter. F.eks vil jeg tro eGolf og Zoe hevder seg relativt bedre på motorvei enn på landevei, mens i3 kanskje ikke blir så påvirket av kupert terrenge og start/stopp kjøring. Og i 60km/t spiller ikke kasseformen til Soul så stor rolle. 30kW Leaf vil nok bli udiskuterbart rekkeviddeleder uansett hastighet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA