Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ekstrem økning i forbruk

Startet av BjornLo, fredag 03. oktober 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

BjornLo

Jeg har opplevd en ekstrem økning i forbruk den siste tiden. Jeg mener at dette kom etter oppdatering til 6.0, men er ikke sikker.

Kjører mest i by, relativt hard på watt-pedalen, med varme + all comfort PÅ, men har likevel tidligere hatt et forbruk som i snitt har ligget mellom 200-230 Wh/km. Nå ligger jeg på ca 320 Wh/km.
Kort kjøretur i dag med et forbruk på 505 Wh/km !!

Noen som har gode tips? Er det bilen som tilpasser seg kaldere forhold?

Har ikke skiftet dekk enda, så det kan ikke være grunnen.
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

petersv

Skru på range mode, så slipper du batterivarmeren som nå i det kaldere været drar forbruket kraftig op, spesielt på korte turer.

Anew

Så snart temperaturen faller under ca. 10 grader går forbruket på småturer i været pga. batteri- og kupevarme. De første månedene jeg hadde bilen på senvinteren lå snittforbruket mitt på ca 240 wh/km, mens det for de 10000km jeg har kjørt på sommerdekk har ligget på 198.

Det betyr lite på langturer, siden det bare er de første kilometrene fobruket er høyt.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Brede

Småkjøring er to forskjellige verdener på sommer og vinter ja, allerede nå gjør det store utslag.

Vi har vel ligget rundt 170-190 i sommer, men det spratt plutselig opp til 230-250 nå som nattetemperaturen gikk ned. Har nå begynt å time ladingen slik at denne fortsatt står på når vi skal ta bilen i bruk, på den måten unngår en kaldt batteri.

petersv

Som nevnt, range mode fikser biffen. Man vil uansett ikke dra nytte av regen ved oppvarmin av batteri på så korte turer. Kupévarmen vil jo trekke sitt, men det er beskjedent i forholdt til resten.

Hyperstress

Range mode legger vel begrensninger på klimaanlegget også? Det ønsker ikke jeg, men kunne godt tenkt meg å bare skru av batterivarmeren.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cobos

Advarselen om kaldt batteri opplever jeg kommer først etter kanskje 2-5 min med kjøring, MEN den stiplede linjen i regenområdet derimot er der idet bilen starter. Så trikset er å venne seg til å se etter den og dermed tilpasse bremsepedalbruk etter hvor mye regen du faktisk har på vinteren.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

petersv

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:50
Range mode legger vel begrensninger på klimaanlegget også? Det ønsker ikke jeg, men kunne godt tenkt meg å bare skru av batterivarmeren.

Den gjør det, men jeg har ikke hittil hatt bruk for 6kW til oppvarming av kupé, er vel halvparten med regen på hvis jeg husker riktig.

sondell

Väldigt korta turer på vintern, till barnehagen, kör jag med klimatanläggningen off och har stolsvärme. Semikorta turer förvärmning med range mode. Längre turer förvärmning utan range mode. Önskar dock att jag kunde byta range mode från appen. Förstår heller inte varför inte klimatanläggningen kan ha en egen eco mode och så en egen för batterivärme on/off.

Cowboystrekk

Sett bilen i rangemode, lad den 30 min før du kjører og selv i minusgrader vil du ha 15-30 regen pga varmeoverskudd fra lading, evt forvarm bilen uten range og slå på range når du drar :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

timingbeltkiller

På kortkjøring spiller forbruket ingen rolle med dagens elpriser.
På langkjøring kun dersom det verken er Tesla SC underveis
eller rekkevidde nok til å rekke hjem igjen.

En hovedfordel med S relativt til kortrekkevidde elbilene er jo null behov
for å fryse eller svette underveis.

Forøvrig kommer du i nødsfall utrolig langt med langsomkjøring.
Skal vi si 600 km med 60 km/t?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

BjornLo

Takk for gode svar.

Dette forumet er gull.
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

Cao_de_Aqua

Sitat fra: Anew på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:07
Så snart temperaturen faller under ca. 10 grader går forbruket på småturer i været pga. batteri- og kupevarme. De første månedene jeg hadde bilen på senvinteren lå snittforbruket mitt på ca 240 wh/km, mens det for de 10000km jeg har kjørt på sommerdekk har ligget på 198.

Det betyr lite på langturer, siden det bare er de første kilometrene fobruket er høyt.

Har 187 wh/km på sommerdekk på kjørte 8770 km, snitt så langt med vinterdekk siden desember 2013 ligger på 206.
VW ID3 gått 4300 km (best EV so far)
C-zero nr1 gått 25'km (vraket)
C-zero nr2 gått 75' km (vraket)
TMS 85, sølv, finalized 31.07.13 VIN 23812 (Still going strong 130'km)
08.11.13 Production complete
17.12.13 Tesla S EL 309XX levert kl.17:00
Model 3 Reservert 31.03.16

Bjoris

En ser på den gule linjen før en kjører i vei hvor mye strøm bilen bruker til klima og evt batterivarme. I dg trodde jeg det var varmere ute enn det var og forvarmet ikke, ladingen hadde blitt ferdig før jeg hadde planlagt, ca 2 timer før. Første gang jeg har sett mer enn bare en litt tykk gul strek, var nok 6 kw den indikerte, men etter 3 mil var jeg likevel nede i 189 kw, men tørr vei og jeg har nettopp etterfylt luft i dekkene som hadde sunket fra 48 psi i sommer til 40, jevnt på alle dekkene...

fonberg

Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:32
En ser på den gule linjen før en kjører i vei hvor mye strøm bilen bruker til klima og evt batterivarme. I dg trodde jeg det var varmere ute enn det var og forvarmet ikke, ladingen hadde blitt ferdig før jeg hadde planlagt, ca 2 timer før. Første gang jeg har sett mer enn bare en litt tykk gul strek, var nok 6 kw den indikerte, men etter 3 mil var jeg likevel nede i 189 kw, men tørr vei og jeg har nettopp etterfylt luft i dekkene som hadde sunket fra 48 psi i sommer til 40, jevnt på alle dekkene...

Det reduserte lufttrykket henger antakelig sammen med at det har blitt kaldere?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA