Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Transportere El-bilen selv! Til leie.

Startet av Iluvmyup, onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:00

« forrige - neste »

Iluvmyup

Hei, dette er min første post her på elbilforum :)

Når bilen (e-up midnight blue) var ny i juni 2014 viste måleren 156km når batteriet var 100% ladet. Nå viser den 143km. Den er kjørt  7980km. Er dette fordi batteriet har mistet kapasitet eller fordi den lærer seg kjøremønsteret mitt?

Om alt. 2, går det da an å nullstille dette slik at jeg kan se hvordan batteriet ligger an nå ? Eller må jeg akseptere at batteriet har mistet 9.1% kapasitet? :(

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Iluvmyup

Nei. Da er alt som tar strøm av, såvidt jeg vet :)

Står på led lys, ac av, og ingen varme i rumpa eller generellt.

d386yv

Jeg har ikke funnet noen formel eller algoritme som brukes for å estimere antall km igjen, men min erfaring er at den tar hensyn til snittforbruket på forrige kjøring og temperatur ute. For forrige kjøring er jeg ikke helt sikker på hvor mange av de siste kilometerne som blir brukt, men hvis forrige tur var lang, er det i hvert fall ikke hele turens gjennomsnitt som blir brukt (dvs, ikke det snittallet som står når du parkerer bilen).

Nå begynner det å bli såpass kaldt at varmeapparatet trekker mer (som øker forbruket på forrige tur, som brukes til å estimere neste turs rekkevidde) og du vil ikke se like lang estimert rekkevidde som i sommer.

Elmo

Sett bilen i varm garasje/parkeringshus mens du lader så skal du se du får tilbake over 150km
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Stikkkontakt

Jeg har en del erfaringer jeg kan dele ang rekkevidde og forbruk:
1. Frem til uforutsett verkstedopphold for noen uker siden hadde vår bil også 155 +/- 2 km i rekkevidde ved fullt batteri og "alt av". Jeg opplevde også at det var mulig å kjøre bilen på indikert 9,X kwh/100km. Rekkevidden indikerte derimot IKKE en rekkevidde som tilsvarer det forbruket. Rekkevidden burde jo da være mer enn 180 km. Vi opplevde vel at 150 var mulig,men det tilsvarer et forbruk på 11,X.
2. Etter dette verkstedoppholdet der man hadde nede batteriet og skiftet ladepluggen viser det ca 140 km når batteriet er fullt.
Det er heller ikke mulig å komme under høye 10 på forbruket.
Hva kan ha skjedd? Er det rett og slett foretatt en software-endring som har kalibrert batteri og forbruksindikator? Eller har jeg mistet batterikapasitet? Jeg føler ihvertfall at batteriet tømmes faretruende fort og ikke slik som før bilen var inne.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

EL-Milla

Når jeg hentet bilen min sa selgeren at hvor mange km du har i rekkevidde når bilen er oppladet har med hvordan forbruket har vært :-) Så hvis man har kjørt veldig pent får man lang rekkevidde, mens man får kort hvis man har kjørt "hardt"
Arendal
Hvit VW E-UP 2015-modell (08.10.2014)

Elmo

Sitat fra: EL-Milla på fredag 24. oktober 2014, klokken 13:49
Når jeg hentet bilen min sa selgeren at hvor mange km du har i rekkevidde når bilen er oppladet har med hvordan forbruket har vært :-) Så hvis man har kjørt veldig pent får man lang rekkevidde, mens man får kort hvis man har kjørt "hardt"

Ja det stemmer at estimert rekkevidde avhenger av hvordan man kjørte sist, og det vet de fleste som uttaler seg her.
Men trådstarter adresserte at estimert rekkevidde generelt var blitt lavere nå i oktober enn den var i juni.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA