Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Underskriftskampanje for å få retrofit av Autopilot

Startet av mowe, onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:18

« forrige - neste »

mowe

Har noen fått gebyr på offentlig parkering, til tross for å ha plassert og brukt urskiven i vinduet? Bymiljøetaten i Oslo gir seg ikke, og mener at det er tilstrekkelig at betjenten ikke "så" den. Sevom jeg har dokumentert med bilder at den er der, gir de seg ikke. Noen med lignende erfaring / råd?

Sandpusher

BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

mowe

ja, de har lagt ved bilder av bilen, hvor urskiven ikke synes, fordi betjenten åpenbart tror at den må festes i rutens nedre del. Min er festet i øvre hjørne, og betjenten har åpentbart ikke tatt seg tid til å se der. Jeg har lagt frem bildebevis på at det er festet urskive, men det tar de ikke hensyn til, og svarer at de ikke kan se noe nytt i saken. Skikkelig arrogang, og henviser meg til tingretten, for kr 300. Burde bare betale, men jeg risikerer jo hver dag å få et tilsvarende gebyr...

emil

Betalt gebyret og ta det videre til Parkeringsklagenemnda hvis parkeringsuvesenet i Oslo ikke klarer å tenke fornuftig.

Her i byen er de greie nok til å godta hva som helst som viser annkomsttid. Etter bytte av frontrute brukte jeg bare en papirlapp som viser ankomsttidspunktet, helt greit i følge de vaktene jeg har snakket med. Før det hadde jeg urskiven oppe på passasjersiden der den er minst i veien for utsynet, heller ingen problemer.

Frem til svar fra Parkeringsklagenemda får du legge en ekstra lapp i ruta som sier hvor urskiven er plassert.

cra

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921/KAPITTEL_4#%C2%A711

Det står ingenting om plassering av skive i denne lovteksten. (Men det står at man skal stille klokka på tidspunktet for start av tidsbegrenset parkering om denne ikke gjelder i det man parkerer. :))

Dette er også den samme teksten som benyttes i brosjyre fra bymiljøetaten: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/Bymilj%C3%B8etaten%20%28BYM%29/Internett%20%28BYM%29/Dokumenter/Brosjyrer/Parkeringsbestemmelser12.pdf

Heller ikke her står det noe om plassering, utover "godt synlig i frontrute".

Et kjapt google-søk viser at det stort sett er krav til "godt synlig" som gjelder andre steder også, og ingen konkrete krav til plassering høyre/venstre/oppe/nede.

Jeg regner med at det bør være rom for egne valg, siden biler er ulike og enkelte plasseringer i noen biler kan være ugunstige for sikt i andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trafikkbestyrer

Har du fått gebyr er "bota" feil, men du mener nok tilleggsavgift som er 300 kr. På di bildene du har fått, kan du se hele ruta?
Kan du se din egen urskive? Du er helt sikker på at du ikke har stått over maks tid på stedet?

All type tidsangivelse er godkjent, om det er en lapp eller at man kjøper en billett til 1 kr på automaten osv.
I byen her er det ei eldre dame som kjører med en svær gammeldags klokke med sånne digre bjeller på, så stiller hun klokka å legger den på dash,n :)

cairnz

Uansett om du er enig eller ikke, om du skal klage eller ikke, så betal boten innen fristen. Når klagen går gjennom får du beløpet refundert, de vil ikke kunne kansellere boten.

Hvis du gjør det slik sparer du både deg selv og andre for ekstra bry.
Elbilist

Trafikkbestyrer

Sitat fra: cairnz på lørdag 04. oktober 2014, klokken 07:44
Uansett om du er enig eller ikke, om du skal klage eller ikke, så betal boten innen fristen. Når klagen går gjennom får du beløpet refundert, de vil ikke kunne kansellere boten.

Hvis du gjør det slik sparer du både deg selv og andre for ekstra bry.

Helt riktig cairnz, bileier vil få 50% tillegg oppå di 300 hvis ikke tilleggsavgiften blir betalt innen fristen

elektrolux

Et godt argument er jo at bildebeviset til parkeringsetaten ikke viser den aktuelle delen av ruta.

Ditt bildebevis er sannsynligvis laget uten at du visste hvilke motbevis etaten satt på.

Har selv parkeringsuret i det lille sidevinduet på Viano'en. Dette for å ikke miste utsikt grunnet parkeringsur og bombrikker etc. Mener det er viktig å ha best mulig sikt når en kjører bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA