Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratulerer til alle dere som panikkselger, bilene deres blir vanskelig å selge....

Startet av medic.66, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:05

« forrige - neste »

medic.66

Er det noen her på forumet som har montert ekstralys på Leaf? Var det isåfall en grei jobb å gjøre? Hvor plasserte dere disse? Har sett på noen firkanta led ekstralys fra rigid. Etter talla lyser de bra, men skal tro om de yter max på en Leaf med det strømnettet som er til lys på de...
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

kakraemer

Led lys har innebygd driver som ikke er så følsom for varierende spenning. Ofte er led lys til bil oppgit til 10-30 VDC. Dermed er de ypperlige på Leaf.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Midgard

En how to på dette kunne jeg likt ;)
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Oddvar

#3
Nettopp satt på disse . Kunne sikkert vært litt større ,men begynner å venne meg til dem :-)
Utrolig mye bedre lys ble det .. :-)

Det er enkelt og montere dem , en tar av plast dekkselet som skjuler radiatoren .. Jeg tok styrestrøm fra den Gule ledningen som går til Fjernlys , så må en montere bryter inne i bilen .samt ledninger med  Pluss og minus føres frem til rele og lys i front .
Jeg la direkte fra batteri med en sikring på Pluss . Minus la jeg også fra batteri til lys, og en kort ledning til rele . Releet monterte jeg på en skrue som allerede var i karosseriet rett bak batteriet :-)


Vips jobben er gjort :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

lifern

Trenger ikke egen bryter på
fjernlys så lenge du går inn på ledningen til fjernlys på bilen.
SVART EUROLEAF 2013

Rio

Sitat fra: lifern på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:05
Trenger ikke egen bryter på
fjernlys så lenge du går inn på ledningen til fjernlys på bilen.

Man trenger ikke egen bryter, men man bør absolutt bruke et relé (samt sikring, etc.), og ikke koble ekstralyset direkte parallelt med det eksisterende fjernlyset.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oddvar

#6
Tror det er et krav at de skal kunne slåss av ?
Det er styrestrømmen til Releet som taes fra Fjernlys ledningen og en kan velge å ikke ha bryter inne i bilen  . Samme fremgangsmåte uansett ,men uten bryter kan en ikke skru av extralysenen :-(

De må ikke kobles parallelt . For tynne ledninger i leaf'en , så rele er løsningen :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

smaug01

Er ikke krav om egen bryter men de må være av når fjernlys er av. Egen bryter ser jeg ikke noe poeng i og har ikke montert det på årevis.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

medic.66

Helt riktig det at det ikke er krav om egen bryter til ekstralys. Det regnes som bryter med "spaken" til fulltlyset. Men skal du ha flere ekstralys enn to (noe som ikke er lovlig) er det krav om bryter inne i bilen... Men en annen ting er at  selv om det ikke er krav til bryter kan det jo i visse tilfelle være greitt å kunne slå av ekstralysa. Feks i tåke, snøvær etc
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

Oddvar

Supert .. Jeg har en kompis som vil jeg skal montere ,så da kutter jeg bryter :-)

Ikke store jobben når en slipper den .

Plate til å feste lysene kjøpes på Biltema , om noen lurer ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

lifern

Du må bruke rele,ellers blir original lyset svekket bl.a.
Egen bryter trenger du ikke.
I tett tåke/snødrev ser man ikke mye med fjernlys uansett.
SVART EUROLEAF 2013

smaug01

Jeg bruker å kjøpe ledningsnettet til biltema og så modifisere det litt som feks skifte noen kabelsko, lodde litt osv for å få et fint oppsett. Koster lite og ekstrajobben med å finmodde det tar bare 10min. Kjøper man HID sett for ekstralysene får man også et fint ledningsnett med på kjøpet som gjør at tiden/pengene man bruker på å evt lage et ledningsnett nesten går i null.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Oddvar

Sitat fra: smaug01 på søndag 05. oktober 2014, klokken 14:19
Jeg bruker å kjøpe ledningsnettet til biltema og så modifisere det litt som feks skifte noen kabelsko, lodde litt osv for å få et fint oppsett. Koster lite og ekstrajobben med å finmodde det tar bare 10min. Kjøper man HID sett for ekstralysene får man også et fint ledningsnett med på kjøpet som gjør at tiden/pengene man bruker på å evt lage et ledningsnett nesten går i null.

Sikkert lurt det . Jeg har noen ruller PN liggans , så eg laget ledningene selv :-)
Greit når en har verkstedet fult av nødvendig utstyr .. :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

smaug01

PN liker ikke jeg å bruke. Det oser "trikker", mangler bare gul/grønn tape som isolasjon over alt så er det komplett ;-) RK derimot er toppers.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

pwb

Sitat fra: medic.66 på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:58
Helt riktig det at det ikke er krav om egen bryter til ekstralys. Det regnes som bryter med "spaken" til fulltlyset. Men skal du ha flere ekstralys enn to (noe som ikke er lovlig) er det krav om bryter inne i bilen... Men en annen ting er at  selv om det ikke er krav til bryter kan det jo i visse tilfelle være greitt å kunne slå av ekstralysa. Feks i tåke, snøvær etc
Er vel krav når ekstralysa gjør at totalt lys overstiger 100% også? Led lys må man vel ha bryter på siden de ikke er lovlig som ekstralys.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA