Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratulerer til alle dere som panikkselger, bilene deres blir vanskelig å selge....

Startet av medic.66, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:05

« forrige - neste »

smaug01

Ja det er et krav om 100% også men den regelen blir ikke utfordret mange steder er min erfaring. Her i Finnmark derimot er biltilsynet helt nazi på det, utrolig nok. Noen LED lys er ECE godkjent som feks Vision X. Det morsomme er at de har utrolig lav % verdi også men man må passe på at man kjøper ECE versjonen. Arctic Trucks i Drammen selger Vision X.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

bjorn_2390

Sitat fra: pwb på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:08
Sitat fra: medic.66 på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:58
Helt riktig det at det ikke er krav om egen bryter til ekstralys. Det regnes som bryter med "spaken" til fulltlyset. Men skal du ha flere ekstralys enn to (noe som ikke er lovlig) er det krav om bryter inne i bilen... Men en annen ting er at  selv om det ikke er krav til bryter kan det jo i visse tilfelle være greitt å kunne slå av ekstralysa. Feks i tåke, snøvær etc
Er vel krav når ekstralysa gjør at totalt lys overstiger 100% også? Led lys må man vel ha bryter på siden de ikke er lovlig som ekstralys.
Sitat fra: Oddvar på søndag 05. oktober 2014, klokken 13:31
Supert .. Jeg har en kompis som vil jeg skal montere ,så da kutter jeg bryter :-)

Ikke store jobben når en slipper den .

Plate til å feste lysene kjøpes på Biltema , om noen lurer ..
Oddvar: Jeg måtte vise bilen på nytt, fordi jeg ikke hadde bryter på ekstralysene. Nå er det riktignok noen år siden, så det kan være at retningslinjene er endret. Råd: Sjekk det, siden du likevel hadde planer om å sette inn bryter. Hvor har du kjøpt de lysene? (link?)
pwb: Det er ikke lov å ha LED-lys som ekstralys, men da hjelper det vel rett og slett ikke med bryter? Vi hadde ekstralys på en bil, vi visste ikke var "innafor". Vi fjernet derfor ledningene, før den skulle vises. Det var ikke godt nok for Biltilsynet. Også lampene måtte fjernes fra bilen. Hva tror du? Hvis de er koblet sammen med fjernlyset, blir det vel vanskelig å bortforklare lampene med at det er "arbeidslys"?
Blå Euro-Leaf (2012)

pwb

Er lov med LED lys som arbeidslys. Men de ser jo raskt om det er en råner som har null interesse i å bruke de i arbeidssammenheng.

bjorn_2390

Sitat fra: smaug01 på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:23
Ja det er et krav om 100% ..
Hva betyr at totalt lys ikke skal overstige 100%? Hvordan finner man ut det, hva skal man passe på?
Blå Euro-Leaf (2012)

pwb

Uansett er det jo bare harry hvis man har mer enn lovlig med lys til daglig bruk, trenger man mer så bør man heller søke om TT kort.

pwb

Det er referansetallene til lyktene. Sammenlagt kan det ikke være mer enn 100% 480lux? Før så sto det tall på selve glassa, men finner selv ikke tall på mine lys.

Oddvar

#21
Jeg kjøpe en lysene på Biltema . En lysbjelke med 5 lamper , så tok jeg ut to av dem og brukte på bilen.  De andre har jeg liggende :-)

Tenkte å bruke to på Atv'en til guttungen , så har jeg en i reserve :-)

Tror lysrekken kostet 799 . Her er linkenene.. :-)

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlysrampe-42373/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Ekstralysfeste-42490/
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

smaug01

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:39
Sitat fra: smaug01 på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:23
Ja det er et krav om 100% ..
Hva betyr at totalt lys ikke skal overstige 100%? Hvordan finner man ut det, hva skal man passe på?
Fjernlyset har en oppgitt E-tall en eller annen plass på lampen, ofte 17,5(E17,5) så da blir det 2x17,5=35%
Ekstralysene kan da ikke tilsammen ha en verdi på 65% som oftest står foran på glasset. I praksis betyr det at du må velge lamper som er merket med E25. En Hella Rally3000 drive er oppgitt til 37,5. En NBB Alpha 225 er oppgitt til 40. Visjon X LED er oppgitt til 12,5 som jeg har sett.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

#23
Kravet om bryter forsvant for noen år siden, så det er ikke påbudt lenger. Husker ikke nøyaktig, men rimelig sikker på at det er mindre enn ti år siden.

Jeg satser på å ha de lysene montert som jeg selv vil ha, og så får jeg heller ta demontering/visning/montering dersom jeg skulle være så uheldig å havne i en teknisk kontroll.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

kakraemer

Disse "Biltemaene" er vel mer interessante for Leaf:
http://biltema.no/no/PAXNews/201439/LED-Fjernlysrampe-42404/

Står ikke om de er E-merket eller ikke...
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Oddvar

Sitat fra: kakraemer på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:48
Disse "Biltemaene" er vel mer interessante for Leaf:
http://biltema.no/no/PAXNews/201439/LED-Fjernlysrampe-42404/

Står ikke om de er E-merket eller ikke...

Ja jøss .. Hadde jeg sett dem så hadde de vært montert . Kan enda bytte dem ut ,men det går vel å bestille ledpærer til dem jeg har ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

D9

Sitat fra: kakraemer på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:48
Disse "Biltemaene" er vel mer interessante for Leaf:
http://biltema.no/no/PAXNews/201439/LED-Fjernlysrampe-42404/

Står ikke om de er E-merket eller ikke...

Så ganske greie ut disse. Noen som har testa?
'14 Leaf
'15 Evalia

moonbuggy

Jeg ser jo at en 10W Led alene gir opp mot 1000 lumens (lux). Hvordan kan man da bruke slike som fjernlys når regelen er 480 lux som samlet maximum ?

BE

#29
Lumen og lux er ikke det samme. En lux er det samme som 1 lumen pr. kvadratmeter.

1 lx = 1 lm/m²

http://no.wikipedia.org/wiki/Lux
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA