Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Karbonspoiler - Poll

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:23

« forrige - neste »

Amoss

SitatThe EU expects that member states will focus their efforts for electric car chargers in urban and suburban areas with a target for a minimum of one recharging point per ten electric vehicles, by 2020.

LNG refuelling stations should be ideally located every 400km and CNG every 150 km by end of 2025.

Om jeg tolker dette rett så legger de altså opp til at elbiler fortsatt skal være kortdistansebiler og at man må ha en annen bil (fossil, naturgass, hydrogen etc) for de lengre turene. Skuffende.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

#2
De baserer vel dette på hvor europeeisk bilindustri står antar jeg. Man kan ikke beskytte seg mot Tesla "rekkeviddetrussel", ihvertfall ikke på kort sikt. For å skape trygghet for forbrukere og få bilundustrien til å satse istedet for å bli stående å måpe tror jeg dette er lurt. Bortsett fra BMW, og VW, som nå begynner å se muligheter står det ikke bra til med elbilsatsningen i EU.

Samtidig åpner det opp for et langsiktig marked med billige elbiler som har kort rekkevidde.

Mulig det henger igjen litt gammel tankegang fra bensinstasjoner også, og man ikke har fått opp øyenene for at elbiler i det daglige klarer seg med hjemmelading/destinasjonslading. Er vel ingen av alternativene som kan basere seg på folk ikke skal oppsøke en fyllestasjon i en eller annen form.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Det er jo klart at de fleste ladestasjoner må være i "urban" og "suburban" områder - det er jo der folk flest har ladebehovet. Det står da intet om at man ikke skal ha ladestasjoner andre steder.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 03. oktober 2014, klokken 11:29
Mulig det henger igjen litt gammel tankegang fra bensinstasjoner også, og man ikke har fått opp øyenene for at elbiler i det daglige klarer seg med hjemmelading/destinasjonslading. Er vel ingen av alternativene som kan basere seg på folk ikke skal oppsøke en fyllestasjon i en eller annen form.

Det er vel heller med tanke på folk som ikke har mulighet for å lade hjemme, f.eks. de som må gateparkere til vanlig. Så helt greit å ha mange ladestasjoner i urbane og "suburbane" strøk, men at de ikke har noen krav om (hurtig)ladestasjoner langs landeveiene, slik de altså har for LNG stasjoner, mener jeg er en grov mangel, dersom de altså ikke mener at den eneste produsenten som i overskuelig fremtid vil levere skikkelige elbiler som kan erstatte eksosbilene er den samme som også setter opp skikkelige hurtig-ladere for sine biler langs landeveiene i hele Europa og mer til...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Sitat fra: Amoss på fredag 03. oktober 2014, klokken 20:07
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 03. oktober 2014, klokken 11:29
Mulig det henger igjen litt gammel tankegang fra bensinstasjoner også, og man ikke har fått opp øyenene for at elbiler i det daglige klarer seg med hjemmelading/destinasjonslading. Er vel ingen av alternativene som kan basere seg på folk ikke skal oppsøke en fyllestasjon i en eller annen form.

Det er vel heller med tanke på folk som ikke har mulighet for å lade hjemme, f.eks. de som må gateparkere til vanlig. Så helt greit å ha mange ladestasjoner i urbane og "suburbane" strøk, men at de ikke har noen krav om (hurtig)ladestasjoner langs landeveiene, slik de altså har for LNG stasjoner, mener jeg er en grov mangel, dersom de altså ikke mener at den eneste produsenten som i overskuelig fremtid vil levere skikkelige elbiler som kan erstatte eksosbilene er den samme som også setter opp skikkelige hurtig-ladere for sine biler langs landeveiene i hele Europa og mer til...
Man skal aldri undervurdere politikernes trang til å gjøre noe, dvs vise handlekraft. Jeg mistenker at tanken er beskytte egen bilindustri og redusere CO2 utslipp, selv om det i praksis ikke er optimalt.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Pompel

Etter hva jeg kan huske så ligger det vel i denne prosessen at EU krever at alle ladestasjoner som settes opp skal tilby en gitt standard og det er nok dette som har medført at Tesla bygger ut såpass kjapt nedover Europa for tiden.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

jkirkebo

Sitat fra: Pompel på lørdag 04. oktober 2014, klokken 01:44
Etter hva jeg kan huske så ligger det vel i denne prosessen at EU krever at alle ladestasjoner som settes opp skal tilby en gitt standard og det er nok dette som har medført at Tesla bygger ut såpass kjapt nedover Europa for tiden.

Det kravet gjelder nok kun de ladestasjonene som settes opp med offentlig støtte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. oktober 2014, klokken 06:43
Sitat fra: Pompel på lørdag 04. oktober 2014, klokken 01:44
Etter hva jeg kan huske så ligger det vel i denne prosessen at EU krever at alle ladestasjoner som settes opp skal tilby en gitt standard og det er nok dette som har medført at Tesla bygger ut såpass kjapt nedover Europa for tiden.

Det kravet gjelder nok kun de ladestasjonene som settes opp med offentlig støtte.

Mulig du har rett, men EU kan bestemme at alle skal støtte CCS, for eksempel, dersom EU ønsker det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:06
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. oktober 2014, klokken 06:43
Sitat fra: Pompel på lørdag 04. oktober 2014, klokken 01:44
Etter hva jeg kan huske så ligger det vel i denne prosessen at EU krever at alle ladestasjoner som settes opp skal tilby en gitt standard og det er nok dette som har medført at Tesla bygger ut såpass kjapt nedover Europa for tiden.

Det kravet gjelder nok kun de ladestasjonene som settes opp med offentlig støtte.

Mulig du har rett, men EU kan bestemme at alle skal støtte CCS, for eksempel, dersom EU ønsker det.

Dette må vel være snakk om (semihurtig) AC-lading? Et hurtigladepunkt for hver 10 bil er jo overkill så det holder. EU kan vel heller vanskelig pålegge en liten restaurant som ønsker å tilby en stikkontakt til besøkende å sette opp en combolader? Da blir det smått med destinasjonsladepunkter framover er jeg redd.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Rio

Sitat fra: hgs på lørdag 04. oktober 2014, klokken 13:43
Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:06
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. oktober 2014, klokken 06:43
Sitat fra: Pompel på lørdag 04. oktober 2014, klokken 01:44
Etter hva jeg kan huske så ligger det vel i denne prosessen at EU krever at alle ladestasjoner som settes opp skal tilby en gitt standard og det er nok dette som har medført at Tesla bygger ut såpass kjapt nedover Europa for tiden.

Det kravet gjelder nok kun de ladestasjonene som settes opp med offentlig støtte.

Mulig du har rett, men EU kan bestemme at alle skal støtte CCS, for eksempel, dersom EU ønsker det.

Dette må vel være snakk om (semihurtig) AC-lading? Et hurtigladepunkt for hver 10 bil er jo overkill så det holder. EU kan vel heller vanskelig pålegge en liten restaurant som ønsker å tilby en stikkontakt til besøkende å sette opp en combolader? Da blir det smått med destinasjonsladepunkter framover er jeg redd.

Godt poeng. Det er nok snakk om normalladepunkt! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eisa01

Sitat fra: Amoss på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:27
SitatThe EU expects that member states will focus their efforts for electric car chargers in urban and suburban areas with a target for a minimum of one recharging point per ten electric vehicles, by 2020.

LNG refuelling stations should be ideally located every 400km and CNG every 150 km by end of 2025.

Om jeg tolker dette rett så legger de altså opp til at elbiler fortsatt skal være kortdistansebiler og at man må ha en annen bil (fossil, naturgass, hydrogen etc) for de lengre turene. Skuffende.
LNG og CNG er ment for tungtransport. Eksempelvis har Kina hatt en så stor vekst i gas for transport at diesel-forbruket har stagnert.

http://www.bloomberg.com/news/2014-07-04/choking-smog-puts-chinese-driver-in-natural-gas-fast-lane.html

Amoss

Sitat fra: eisa01 på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:45
LNG og CNG er ment for tungtransport. Eksempelvis har Kina hatt en så stor vekst i gas for transport at diesel-forbruket har stagnert.

http://www.bloomberg.com/news/2014-07-04/choking-smog-puts-chinese-driver-in-natural-gas-fast-lane.html

Takk, da lærte jeg litt i dag også :)  Men, selv i følge den artikkelen, så er det jo ikke bare tungtransport. Dette brukes også på personbiler.

Men jo, dette kan tildels forklare forskjellen i fokus, da batteridrift nok enda ikke er helt modent for lange distanser i tungtransport. Men jeg står fortsatt ved min kritikk av at de tilsynplatende har neglisjeet behovet for ladepunkter mellom "urbane og suburbane strøk".

Men klart, kanskje det vil komme siden som ett eget punkt. Her snakker man vel - som andre alt har nevnt - om normalladepunkter. Så kommer kanskje (semi-)hurtigladning mellom byene som ett eget punkt senere. La oss i så fall håpe det ikke blir så alt for mye senere...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA