Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Lynet

Det er nok også årsaken til at mange biler ikke er godkjent for å trekke tilhenger, kjølingen blir ikke tilstrekkelig i lave hastigheter.

Men nå har vel denne tråden fått tilstrekkelig avsporing?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

De fleste biler har temperatur under god kontroll. Kjøring i lav hastighet kan bli et problem ja men som oftest er det tillatt vekt, bremser osv som begrenser hvor stor henger man kan ha.

Teslaen går rett opp på kritisk temp på stator og begrenser effekt på 0-200 i løpet av ca 13 sekunder.

Sammenlignet med bilen jeg hadde før lå den på 85-90 grader vanntemp og 110-120 grader oljetemp etter noen timer i dyno eller timer med banekjøring. Økte aldri noe mer enn det selv om kjølesystem var originalt og effekten var økt med det dobbelte.
2015 P85D

snd

Hva har Tesla satt som kritisk stator og/eller inverter temp? Forskjell mellom P/uten P/ludi?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Cookie Monster

#1323
186 grader. Bare sjekket på min egen så vet ikke om det er likt med eller uten P samt om det er forskjell mellom liten og stor DU. Ofte så begrenses ytelsen lenge før det også av andre årsaker.

Inverter kritisk temp er 80 grader. Ikke sett noe temp problem på den. Er stort sett stator og batteri som nr 2 etter hva jeg har sett som øker oppimot det som Tesla har merket med rødt.
Sist jeg sjekket gikk stator fra 50 til 135 grader etter et litt lengre pådrag men batteri og inverter steg bare 4-5 grader i temp til 36.

Har ikke logget noen lange pådrag hvordan det ser ut over tid. Er fult mulig batteri er ofte for varmt på Autobahn men kan/bør ikke logget sånt i Norge. Ved korte og litt lengre pådrag er det ihvertfall som nevnt stator som fyker opp i temperatur ;)
Ser ikke ut som Tesla har noe sensor på rotor, er vel den som blir varmest så tipper det er lagt inn noen ca grenser Tesla vet som også justerer ned effekt. For har fått effektbegrensing selv om alt ser ser ok ut på temperaturer. En annen ting er jo hvor mye volt faller også. Så effektbegrensing kommer på forskjellige tider der etter hvor mye strøm man har på batteriet.

Sånn alt i alt kan man bare oppsummere med at det er mange variasjoner og ting som kan begrense ytelsen ;)
2015 P85D

snd

Takk for meget grundig svar. Skal prøve å teste litt selv, så godt det lar seg gjøre på norske offentlige veier.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

wasted1980

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. mai 2017, klokken 22:01
De aller første P85D hadde ikke siste versjon. Så må man vel også forvente sporadiske produksjonsfeil som gjør seg gjeldende på den holdbare versjonen også, som med alt annet.

Har ikke fått noen update fra Tesla, men de startet med bilen min (skifte av DU) forrige tirsdag. Hvor lang tid beregnes egentlig for bytte av DU?
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Breezec

2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

wasted1980

Sitat fra: Breezec på mandag 15. mai 2017, klokken 14:31
Tok 4.5 timer på min

Hmmmm.......min har nå vært hos Tesla i 16 dager...selvfølgelig uten å få noen status på hva som skjer (etter mange mail/forsøk å komme frem på tlf)....
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

BMW850

Pass på å få E-mail eller telefonnummeret til kundemottageren du leverte bilen til.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

wasted1980

Da er ny DU montert i bilen. Er dette den seneste DU:n?

*1025598-00-P*
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

BMW850

Sikkert noen her som har full kontroll på det ;) Spurte du om dette er en forbedret/forsterket utgave? F.eks. om de har kommet i mål med den "one million miles" DUèn Elon snakka om :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

wasted1980

Har ikke hentet ut bilen enda (men fikk servicerapporten sendt på mail).

Hva jeg kan lese ut av de amerikanske Tesla forumen så skal dette være den seneste DU:n. Hvis den holder "one million miles" har jeg veldig lite tro på...;)
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

BMW850

Ja, men det hadde vært særdeles betryggende :) Musk nevnte for en god stund siden at dette var målet :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

wasted1980

Sitat fra: BMW850 på fredag 02. juni 2017, klokken 13:51
Ja, men det hadde vært særdeles betryggende :) Musk nevnte for en god stund siden at dette var målet :D

Enig! :)
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Hyperstress

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 13. mai 2017, klokken 18:07
Som nevnt tidligere ble min DU byttet i høst, og jeg har nå fått klunkelyd/slark på den nye. Skal ha bilen inn i juni, så blir spennende å se om DU blir byttet igjen, eller om det er noe annet som er problemet.
Ble noe kluss med timen i juni, så hadde bilen inne nå. Og da teknikker skulle bli med meg og høre på lyden så var den selvsagt mer eller mindre borte.. Så han tenkte sikkert jeg var helt idiot. Men jeg hadde et opptak han fikk. Jeg hentet bilen i dag og de hadde funnet feil på DU og byttet den. Så nå er alt nydelig sømløst igjen, så får vi håpe det holder lenger denne gang. DU jeg fikk ny i nov/des 16 holdt bare til mai i år.
Om det er siste bokstav i DU betegnelsen som er avgjørende så mener jeg at jeg hadde Q sist også.
Hadde vært trivelig om de hadde puttet inn en P85 DU nå som de har sluttet med de andre..

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA